Eroba sportfiets

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Afgelopen vrijdag heb ik een prachtige Eroba sportfiets op de kop getikt. De fiets heeft 26 inch wielen en is met een F&S Dreigang modell 55 feilauf afgemonteerd.

De fiets is vrijwel exact hetzelfde als een exemplaar, dat ooit bij een fietsenwinkel in Los Angeles heeft gestaan, die onder de volgende link te vinden is:
http://www.flickr.com/photos/ubrayj02/5 ... otostream/
Mijn fiets heeft helaas geen spatborden in andere kleur dan het frame. Helaas iets minder bicolor dan de fiets in LA. Verder hetzelfde zadel, kettingkast en kleurstelling. Helaas heb ik nog geen foto's genomen, maar die volgen nog.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
erobasport
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2012, 11.44

Re: Eroba sportfiets

Bericht door erobasport »

Heb zelf ook een Eroba sportfiets maar die ziet er anders uit.
Kwam hem toevallig tegen bij een in en verkoop zaak.
Na renovatie zadel verlichting stuur en standaard vervangen voor moderner materiaal zoals ook het slot.
2012-09-17 12.40.03.jpg
2012-09-17 12.40.03.jpg (471.01 KiB) 9439 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

En dan nu de foto's.

Er zit een F&S modell 55 naaf met vrijloop in. Ik heb eens gehoord dat dit vroeger in plaats van Sturmey Archer tegen bijbetaling optioneel was.

De fiets is ooit gekocht bij Sportex in Amsterdam. Mijn vader weet zich nog te herinneren dat deze zaak op de hoek van de Nieuwedijk en de Dam zat. Zij waren in die tijd nog Locomotief-dealer.

Groeten,

Yorick.
Bijlagen
S5009695.JPG
S5009695.JPG (488.13 KiB) 9408 keer bekeken
S5009694.JPG
S5009694.JPG (548.3 KiB) 9408 keer bekeken
S5009692.JPG
S5009692.JPG (555.36 KiB) 9408 keer bekeken
S5009690.JPG
S5009690.JPG (597.43 KiB) 9408 keer bekeken
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Wie heeft eigenlijk een Eroba folder uit omstreeks 1959 of weet deze te vinden? Op de F&S naaf in mijn fiets staat nl. de letter B, dus 1959. Misschien staat mijn fiets er wel in.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Eroba sportfiets

Bericht door fietser »

Wow, wat een beauty! En hoezo geen tweetint-uitvoering, deze is toch wel degelijk tweetint? En nog best smaakvol ook. En dan die typische Eroba-sierkap op het voorspatbord - al erg sixties, doet mij aan de ruimtevaart denken :-)
Plaats je nog meer foto's, incl. een foto van het framenummer?

'
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste fietser,

Als je het niet erg vindt maak ik eerst even de revisie af, dus poetsen en draaiende delen nazien. Daarna zal ik wel weer de nodige foto's posten. Jammer dat de toplaag van de lak net als mijn andere fietsen uit 1959-1960 wazig en schilverachtig is geworden, het valt overigens nog wel mee hoor.

Heb je nog folders of kopieën van Eroba?

De fiets is inderdaad niet in tweetint, maar een andere iets minder originele fiets op de fotosite Flickr (zie link in mijn eerste bericht) is dat wel. Het zadel is gek genoeg wel bicolor.

De winkel Sportex zat overigens niet op de voorgenoemde locatie, maar op de hoek Damrak-Dam te Amsterdam. Zoek maar eens op Sportex Amsterdam in Google, dan krijg je een foto uit 1947 van de winkel te zien.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste fietser,

Bij nader inzien, de tweetint is bij de fiets op Flickr beperkt tot balhoofd + spatborden ten opzichte van de rest van het frame.
Bij mijn fiets is dit balhoofd + een band op de zitbuis ten opzichte van de rest van het frame + spatborden.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Yorick,

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst. Weet jij toevallig meer over rijwielhandel Sportex te Amsterdam waar jouw Eroba vandaan komt? Zoals adres en bestaat deze zaak nog? Mijn Simplex komt er namelijk vandaan

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Hoi Peter,

Dat is nu weer leuk. Mooi plaatje heeft deze winkel he!

Ik twijfel nog steeds over de locatie van deze zaak. In elk geval aan de Dam te Amsterdam. Waarschijnlijk tussen de Nieuwendijk en het Damrak, maar bij Google Streetview staat een gebouw in de steigers, dus ik kan het zo niet herkennen.

Helaas weet ik zelf niets over deze zaak. Mijn vader herinnert zich de zaak alleen als de fietsenzaak op de Dam en dat deze zaak toen Locomotief verhandelde.
In de oude kranten op KB.nl staan enkele advertenties van deze zaak, misschien heb je daar wat aan. Ze waren in begin jaren 50 dealer van Simplex en andere grote sportmerken, maar gek genoeg geen Locomotief, misschien is dat pas met de fusie Simplex-Locomotief gekomen?

Als ik de tijd kan vinden, dan zal ik een andere liefhebber eens even contacten, die kent de meeste Amsterdamse zaken nog wel.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Peter,

Dam 2b te Amsterdam. Zie www.kb.nl, Nieuw Israelitisch weekblad, 01-03-1940, Dag.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie