Eroba sportfiets

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Asterduc,

Beetje late reactie, maar goed. Fijn dat je nu een referentie hebt voor je handvatten. Ik vind ze overigens ook lekker in de hand liggen. Wel even wennen in het begin op zo'n oude fiets.

Ik vind jouw stuur echt een prachtig T-stuk hebben met de dubbele bout erin.

Vandaag heb ik een Lepper 26 inch sportvelg gekregen en nog wat andere onderdelen. Dit gelijk met de velgen van mijn drie 26 inch sportfietsen vergeleken, waarvan 2 Lepper velgen hebben. Wat blijkt? Drie verschillende velgprofielen!
De Weinmann velgen van mijn Durabo-sportfiets bleken nog echter zeer breed te zijn. Ik dacht eerst daar een velg voor gevonden te hebben, maar niet goed op het merk gelet.
Dit soort dingen zie je dus pas als je gaat vergelijken! De voordelen van een klein wagenpark zie ik nu wel in.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

[quote="Durabo88"Verder nog een klein detail: Om de twee remkabels zit aan bijde kanten een klein touwtje met daaraan een zgn. 'loodje' met de tekst "Pat." (patent) erin. Dat had ik nog niet eerder op deze manier gezien.[/quote]
absoluut een merkwaardig detail Yorick. Ik kan mij dat niet echt voorstellen, is dat binnenin de remgreep of zo? ie je het van buitenaf? (foto!)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door JocoFoto »

Ik heb zo'n loodje ook gezien op een Joco uit omstreeks 1950. Met zo'n rood-wit draadje dat soms om een worst zit. Zat hier gewoon om de remkabel, vlakbij de rem (zie foto). Heel bijzonder (en kwetsbaar) detail vind ik:

Afbeelding

Het busje om het rafelige einde van de remkabel af te werken (ook op de foto te zien helemaal onderaan) was bij deze fiets ook heel luxe. Normaal is dat vingerhoedvormig dingetje dat je op de kabel knijpt. Hier was het echt een busje met een schroefje. Heel fraai. Dat soort details zie je zelden.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

Geweldig!
Bedankt voor de foto.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste JocoFoto,

Inderdaad, dat is 'm. Er bleek inderdaad gewoon voluit 'Patent' op te staan. Waarschijnlijk een Weinmann patent op de bekabeling.
Ik zie ook precies dezelfde remklauw Weinmann type 810. Deze fiets is zeker ook uit de periode tussen ruwweg 1958-1962?
Dit type zit op twee van mijn sportfietsen uit die tijd. Een andere heeft Altenburger.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

Durabo88 schreef:Ik zie ook precies dezelfde remklauw Weinmann type 810. Deze fiets is zeker ook uit de periode tussen ruwweg 1958-1962?
Dit type zit op twee van mijn sportfietsen uit die tijd. Een andere heeft Altenburger.
dat zijn inderdaad populaire remmen voor die tijd.
Op mijn Gazelle Sport A van 1959 staan eveneens 'Weinmann 810'
Gazelle Sport A 1959 Weinmann.jpg
Gazelle Sport A 1959 Weinmann.jpg (50.33 KiB) 8002 keer bekeken
Mijn Sport Luxe heeft 'Altenburgen Brillant'
Gazelle Sport Luxe 1963 Altenburger.jpg
Gazelle Sport Luxe 1963 Altenburger.jpg (149.18 KiB) 8002 keer bekeken
echter zonder dat leuk detail dat jullie hebben :(
Laatst gewijzigd door asterduc op 30 sep 2012, 22.09, 1 keer totaal gewijzigd.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Asterduc,

Die "Weinmann Patent-loodjes", zoals ik ze voortaan zal gaan noemen, zitten met een kwetsbaar touwtje vast zoals al werd opgemerkt, dus braken af of werden onopgemerkt bij het vervangen van de binnenkabel verwijderd!

Vandaag heb ik mijn Eroba de laatste Owatrolbeurt gegeven en zit alles weer netjes in elkaar. Ik was te lui om de voornaaf schoon te maken, dus heb er een dikke dot olie ingespoten. Het balhoofd was nog aardig vet, dus dat scheelde ook weer.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door JocoFoto »

De Joco is uit om en nabij 1950. Het kan natuurlijk zijn dat in 1960 nog eens nieuwe remkabels zijn gemonteerd. In ieder geval zijn die Weinmann 810's heel gebruikelijk in de vijftiger jaren. Goedkopere fietsen hadden model 'junior'. Zo rond 1960 kwam Altenburger in beeld. Dat is voor mij een dateringskenmerk als ik iets interessants op Marktplaats zie.

De remmen van de 1950 Joco waren vermoedelijk ook uit die tijd. Het lettertype week duidelijk af van de diverse setjes remmen die ik ken van fietsen uit 1956-1960. Wanneer Weinmann dit model op de markt bracht weet ik niet, maar op classicrendezvous staat een advertentie uit 1932 met sterk gelijkende onderdelen:

http://www.classicrendezvous.com/Switze ... inmann.htm
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste JocoFoto,

Dat is een hele interessante Joco, nog met platte lamphaak. Kun je eens wat meer foto's van deze fiets in een nieuwe topic plaatsen?
Laatst stond er nog een Joco 'Ronde van Europa' op Marktplaats. Heb je die gezien? Volgens mij waren de alu Mavic velgen nieuwer.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door JocoFoto »

Hoi Yorick,

Ik zal zo een topic 'Joco 1950' maken met wat meer foto's.

Die 'Ronde van Europa' heb ik zeker gezien ja. Wát een mooie fiets was dat! Helaas niet helemaal origineel, maar ik had hem graag eens van dichterbij willen zien. Helaas was de prijs wat aan de hoge kant en de afstand wat ver.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie