Datering eland devries
Datering eland devries
Vanmiddag begonnen met een nieuw project.
Ik heb een leuke kruisframe fiets van Eland/ de Vries
Datering lukt niet erg.
Wie heeft een tip?
Framenummer niet te vinden, en op de naven of remmen tot nu toe ook niets...
Alle info over deze fiets (zie foto's) of het merk is welkom!
Marlies
Re: Datering eland devries
Eland was een merk uit Delft ; toets maar eens eland rijwielen in op google en je krijgt gelijk een stukje van transportfietsnet erover te zien
dank voor je reactie.
Eland uit Delft was bij mij wel bekend.
Maar op deze fiets staat duidelijk de Vries Amsterdam...
Beetje verwarend, vraag me af of dit dan dezelfde Eland is!
Marlies
Eland uit Delft was bij mij wel bekend.
Maar op deze fiets staat duidelijk de Vries Amsterdam...
Beetje verwarend, vraag me af of dit dan dezelfde Eland is!
Marlies
Is dit niet een "pastoorsmodel"?
Na de hele fiets gedemonteerd te hebben, nog steeds geen idee van het bouwjaar.....
De remplaten zeggen Simplex Amsterdam.
Op het freewheel Bayliss & Willey.
Verder nergens op het frame ook maar iets van een nummer!
Voorlopig houd ik het op 1935-1955, maar ja, dat is wel heel ruim....
Iemand nog een idee of schatting?
Ben heel benieuwd.....
Marlies
-
Hallo Marlies,
Het was me bij het voorwiel al opgevallen dat de remplaat van Simplex is.
Dat is dan ook meteen het vooroorlogse type ankerplaat.
Ook daarin had je gedurende de tijd twee opeenvolgende modellen.
Het eerste vanaf 1929 meen ik en het latere vanaf .... 1935 of zo. Dat weet ik niet precies maar de ankerplaat die ik zie lijkt me het latere model. De naoorlogse Simplex fietsen hadden een lager geplaatste remsleutel met het stangetje gewoon tussen de plaat en de vork door lopend . Bij jouw fiets loopt het nog buiten de vork langs.
samenvattend zou ik zeggen 1935-1940.
Mooie fiets overigens .Leuk frame en nog veel biezen te zien.
Je kan ook nog eens kijken naar de trapas die lijkt eniger mate op de Simplex kogellager as maar dat kan ook verbeelding van mij zijn.
Groeten,
Maarten
Het was me bij het voorwiel al opgevallen dat de remplaat van Simplex is.
Dat is dan ook meteen het vooroorlogse type ankerplaat.
Ook daarin had je gedurende de tijd twee opeenvolgende modellen.
Het eerste vanaf 1929 meen ik en het latere vanaf .... 1935 of zo. Dat weet ik niet precies maar de ankerplaat die ik zie lijkt me het latere model. De naoorlogse Simplex fietsen hadden een lager geplaatste remsleutel met het stangetje gewoon tussen de plaat en de vork door lopend . Bij jouw fiets loopt het nog buiten de vork langs.
samenvattend zou ik zeggen 1935-1940.
Mooie fiets overigens .Leuk frame en nog veel biezen te zien.
Je kan ook nog eens kijken naar de trapas die lijkt eniger mate op de Simplex kogellager as maar dat kan ook verbeelding van mij zijn.
Groeten,
Maarten
Dank je wel Maarten, daar schiet ik flink mee op.
Nu kan ik zeggen " tweede helft jaren dertig", en dat klinkt vind ik best goed!
Ik heb nog foto's van het kettingblad, de achterrrem en de trapas toegevoegd.
Wellicht dat er zo nog meer zekerheid kan komen....
Ben toch wel erg blij dat het forum zo van dienst kan zijn!
Groet,
Marlies
PS Het kettingblad vind ik zo mooi, dat ik overweeg de lakdoek kettingkast weg te laten ( is toch niet origineel...).
Nu kan ik zeggen " tweede helft jaren dertig", en dat klinkt vind ik best goed!
Ik heb nog foto's van het kettingblad, de achterrrem en de trapas toegevoegd.
Wellicht dat er zo nog meer zekerheid kan komen....
Ben toch wel erg blij dat het forum zo van dienst kan zijn!
Groet,
Marlies
PS Het kettingblad vind ik zo mooi, dat ik overweeg de lakdoek kettingkast weg te laten ( is toch niet origineel...).
- Bijlagen
-
- image.jpeg (975.84 KiB) 7855 keer bekeken
-
- image.jpeg (658.19 KiB) 7855 keer bekeken
-
- image.jpeg (545.33 KiB) 7855 keer bekeken
-
- image.jpeg (629.85 KiB) 7855 keer bekeken
Na nog meer poetsen en schoonmaken, toch nog een cijfer gevonden op de lug bij de
trapas.
Er staat overduidelijk een 7. Gezien voorgaande informatie ga ik er nu vanuit dat deze fiets is te dateren op 1937.
Graag feedback, zit ik hier goed of betekent die 7 toch iets anders?
Ben benieuwd.....
Marlies
-
Hallo Marlies,
Ik denk dat het niet eenvoudig is om te achterhalen wat het nummer te zeggen heeft. Het kan van alles zijn eigenlijk.
Nog over de wielen van Simplex. Ik kan wel eens kijken of Simplex ze los leverde aan andere fietsbouwers.
Ik heb een copie van een Simplex onderdelen catalogus uit 1936.
Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we er rekening mee houden dat iemand ze eens heeft over gezet.
Over het algemeen zitten Simplex onderdelen op Simplex fietsen.
Echter ik weet van Gazelle bijvoorbeeld dat ze haar trommelrem ook los (en naamloos dan) verkocht.
Globaal zit je wel eind 30 denk ik maar of het echt tot een jaar precies gaat komen is de vraag. Bij grote fabrikanten zijn de nummers en uitvoeringen wel bepalend maar bij een klein merk is dat nauwelijks te ontdekken.
Groeten,
Maarten
Ik denk dat het niet eenvoudig is om te achterhalen wat het nummer te zeggen heeft. Het kan van alles zijn eigenlijk.
Nog over de wielen van Simplex. Ik kan wel eens kijken of Simplex ze los leverde aan andere fietsbouwers.
Ik heb een copie van een Simplex onderdelen catalogus uit 1936.
Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we er rekening mee houden dat iemand ze eens heeft over gezet.
Over het algemeen zitten Simplex onderdelen op Simplex fietsen.
Echter ik weet van Gazelle bijvoorbeeld dat ze haar trommelrem ook los (en naamloos dan) verkocht.
Globaal zit je wel eind 30 denk ik maar of het echt tot een jaar precies gaat komen is de vraag. Bij grote fabrikanten zijn de nummers en uitvoeringen wel bepalend maar bij een klein merk is dat nauwelijks te ontdekken.
Groeten,
Maarten
Het blijft spannend, zo'n oud rijwiel!
Al vanaf het eerste moment ben ik er vanuit gegaan dat de fiets geen fabrieksrijwiel is.
Dit vnl. vanwege de afbeelding op het balhoofd en de zadelbuis.
Het lijkt er op de de fiets in Amsterdam is samengesteld door "de Vries", werkend onder de naam "Eland".
De fiets heeft volgens mij nog de orginele samenstelling wat wielen stuur, remmen en spatborden aangaat. Dit concludeerde ik al bij eerste aanblik en bij het demonteren werd dit versterkt door de vele goed op elkaar gelijkende boutjes etc. Het vormt zeg maar een logisch geheel....
Al met al denk ik dat er dus Simplex remnaven zijn gebruikt op wellicht eigen
fabrikaat frame.
Bijzonder ander kenmerk, nog niet eerder vermeld volgens mij: op frame en voorvork zitten transfers met de tekst "onbreekbare voorvork" en "onbreekbaar frame". Het frame is dan ook behoorlijk stug en zwaar....
Wordt vervolgd (hoop ik)....
Marlies
Al vanaf het eerste moment ben ik er vanuit gegaan dat de fiets geen fabrieksrijwiel is.
Dit vnl. vanwege de afbeelding op het balhoofd en de zadelbuis.
Het lijkt er op de de fiets in Amsterdam is samengesteld door "de Vries", werkend onder de naam "Eland".
De fiets heeft volgens mij nog de orginele samenstelling wat wielen stuur, remmen en spatborden aangaat. Dit concludeerde ik al bij eerste aanblik en bij het demonteren werd dit versterkt door de vele goed op elkaar gelijkende boutjes etc. Het vormt zeg maar een logisch geheel....
Al met al denk ik dat er dus Simplex remnaven zijn gebruikt op wellicht eigen
fabrikaat frame.
Bijzonder ander kenmerk, nog niet eerder vermeld volgens mij: op frame en voorvork zitten transfers met de tekst "onbreekbare voorvork" en "onbreekbaar frame". Het frame is dan ook behoorlijk stug en zwaar....
Wordt vervolgd (hoop ik)....
Marlies