Juncker transportfiets 1968

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

Hallo allen,

Zonder enige kennis van fietsen, techniek en geschiedenis ervan heb ik mijzelf een transportfiets aangeschaft, dit omdat ik mijn inmiddels wat oudere hond niet meer naast de fiets kan laten rennen.

Nadat ik hem gekocht had werd ik toch nieuwsgierig en ben ik gaan googelen. Het bleek één van de laatste transportfietsen te zijn die er gemaakt is, gezien het serienummer (G010121) en de datering op de naaf (L).

De voorvork stond behoorlijk scheef (inmiddels verholpen), het stuur lijkt naar voren te staan en het rek is ook niet helemaal recht meer. Een ongeluk(je) misschien!?... wat waarschijnlijk ook het niet meer originele voorwiel verklaart.

Ik ga hem eerst gebruiken, maar wil in het najaar kijken of ik hem kan opknappen (restaureren), vandaar mijn interesse in dit forum.

Robert
IMG_3654_S.jpg
IMG_3654_S.jpg (429.17 KiB) 9190 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door wimjansen »

Dag Robert.
Mooie fiets! En een waardig transportmiddel voor je huisgenoot. Mijn ouders woonden in WO II op een dorp naast een slager. Om een keer illegaal vlees uit te delen ging zijn hond in de mand (met een deksel), waarna hij door de Duitse controle moest. Uiteraard sprong de hond luid blaffend uit de op bevel geopende mand met grote consternatie als gevolg. De slager terug naar huis, hond terug in z'n hok en de mand vol geladen met vleeswaren. Opnieuw langs de wachtposten: "hij zit er in, meneer". De Duitsers lieten hem maar gaan...
Hopelijk kan jouw makker zó rustig blijven zitten.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hoi Robert,

Mooie fiets. Ik heb er ook een uit de periode 1968-71 (framenummer begint met L). Ik ben er zojuist weer wat aan het knutselen: o.a. achtertandwiel vervangen. Aan die fiets heb ik ook het e.a. recht moeten zetten: de baggagedrager trok het voorwiel scheef, omdat de steunen niet symmetrisch aan het frame vastzaten. De gaten zaten op verschillende afstand vanaf de voorrand. En ook de staande achtervork had een tik gehad, waardoor het achterwiel ook wat scheef zat. Inmiddels kan ik er bijna met losse handen op fietsen, maar nog net niet helemaal. Waar de laatste onbalans zit ben ik nog niet achter, maar dat laat ik nog even, dan heb ik er later nog wat aan te verbeteren :)

Ik houd ook een blog bij van mijn gefiets en gepruts met mijn transportfietsen, dus wellicht dat je er nog wat tips uit kunt halen:
http://oudetransportfiets.blogspot.nl/?view=magazine
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

@wimjansen
Mooi verhaal! Gelukkig hoeft mijn hond de rol van Rin Tin Tin niet op zich te nemen en kan ze zich als een ware diva laten transporteren.
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

@Jeroen Zuiderwijk
Ik had je blog gevonden al! En daar staan inderdaad wel wat tips op. Hoe meer ik mij erin verdiep, de meer vragen... Wordt vervolgd ;-)
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Steelframes »

Hele mooie fiets...nooit geweten dat ze tot '68 nog transportfietsen maakten.
Stevige zit voor de viervoeter..!
Veel veilige kilometers gewenst
;)
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

@Steelframes
Dat wist ik dus ook niet, bij deze ;-)
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

Mijn bericht was initieel bedoeld als mezelf voorstellen op dit forum, maar ik zie dat deze inmiddels verplaatst is naar het topic Fietsen/Transportfietsen...

Stalen voorwielvelg
Ik ben opzoek naar een stalen voorwielvelg. Heb de maten van de band inmiddels ontfutseld (28x13/4, 47-622T), maar kan de maten van de velg niet vinden op internet.

Heeft iemand een suggestie of en waar ik zo een soort velg kan vinden? En waar ik op moet zoeken qua maat e.d.?

Bij voorbaat dank, Robert
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Steelframes »

Hallo Robert,

Ik zou persoonlijk gaan kijken voor een knap gebruikt transportfiets wiel. recentelijk nog gekeken en besteld nieuw via de bikeshop maar dat was dramaspul... :?
Bleek bij aankomst van aluminium met een spuuglelijke velg die in de verste verte niet op een origineel leek...Zelfs de fietsenwinkel vond het niet kunnen en die willen toch wel verdienen :D
gewoon elke dag even kijken op Marktplaats of hier op het forum
28x1.75 of 28x 1.3/4 of 47-622 is allemaal de zelfde maat alleen andere omschrijving.
Vredestein transport extra zwaar als klassieke band..tikkie prijzig; 42.00euronen

transportgroeten Jeroen (gazelle transport 1955)
x-frames

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door x-frames »

Heb hier nog new old stock transport velgen liggen 28 inch 36 gaats.
Doe maar een mailtje

groet Gerrit
Plaats reactie