Juncker transportfiets 1968

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Alternatief: Toon Mensinck heeft ze ook weer (http://www.nostalgie-oirschot.nl/), de goeie oude zwaar stalen exemplaren.

Ik heb er zelf pas eentje bij http://velo-classic.de/ gekocht. Dat zijn wel de lichtste exemplaren die nog in de buurt komen, en de gaten voor de nippels moeten uitgeboord worden. Dus dat zou ik alleen doen als je geen andere optie heb.
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

@Jeroen Zuiderwijk
Ik had je thread http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=4138 gelezen. Had na het lezen wel de indruk dat alle opties het net niet waren. En net als jij/u :? wil ik alles graag zwaar en origineel. Dank voor alle informatie!
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

@x-frames
Gerrit, dank voor je reactie. Ik stuur een mail.
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

@Steelframes
Jeroen, ook dank voor de reactie, geen dramaspul onder mijn frame!
sommige
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2016, 19.38
Locatie: Amsterdam/Meppel

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door sommige »

Hallo allen,

Na jaren van gebruik van de fiets zoals hij was is het nu dan toch echt tijd om het één en ander te onderhouden en bij te werken. Zo heb ik destijds twee stalen velgen en een voornaaf bemachtigd, die gaan er nu op. Ook dacht ik het remprobleem (dit deed hij nauwelijks tot niet) aan te pakken, maar dit blijkt problematischer dan gedacht; een 'new-oldstock' naaf misschien?

Verder dacht ik de trapas los te halen en opnieuw te smeren, maar dit blijkt onmogelijk, gezien ik wel de spie's eruit gekregen heb (en herbruikbaar!), maar de cranks zitten alsnog muurvast, ook na inmiddels twee weken elke dag kruipolie toevoegen. Mijn vraag luidt; ondanks het kleine beetje speling in de trapas gewoon laten zitten en doorfietsen of hoe krijg ik de crank eraf (zie foto bijlage)?

Bij voorbaat dank voor reacties, Robert
Bijlagen
IMG_4656.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou hem zeker openmaken. Bij die van mij zat er helemaal geen vet meer in. Dat is funest voor de lagers.

Om ze los te halen, gewoon op de pedalen gaan staan. Cranks horizontaal en dan even flink op en neer op beide pedalen tegelijk. Is er een los, die even met een spie vast zetten, en dan de ander ook zo losmaken.
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Loopt spaak »

Ik heb ook een juncker die heb ik op aanraden gekocht.
En het is echt een van de fijnst fietsende transportfiets die er is.

Goede aankoop van je.

👍👍
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Fotomaan »

Ik ben nieuwsgierig naar het al dan niet loskomen van de cranks.
Is dat al gelukt?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Coleine »

Leuk dat er nog zo laat in de 60-er jaren nog 'traditionele' transportrijwielen werden gemaakt en ook nog door mijn geliefde Juncker fabriek! :D
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker transportfiets 1968

Bericht door Fotomaan »

Die fietsen zijn nog tot 1968 gemaakt bij Gazelle. Twee jaar eerder stonden ze niet meer in de brochure omdat er geen vraag meer naar was. Er zijn toe onderdelen 'op een hoop gegooid' van Juncker en Gazelle. Daar werden door o.a. studenten van de opleiding rijwieltechniek transportfietsen van gemaakt.
De overeenkomst is het kettingwiel met de typische gazelle's. Er zijn meerdere van die Junckers met Gazelle onderdelen bekend waar onderling ook weer verschillen bij zijn waar te nemen.

Deze is van Maurice

https://www.transportfiets.net/2014/01/ ... s-juncker/

Deze is van mij

https://www.transportfiets.net/2009/10/ ... s-en-waal/

Dezelfde oen ik hem net op had gehaald

https://www.transportfiets.net/2009/08/ ... e-juncker/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie