Fongers D55

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Hendrik

Fongers D55

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Pas geleden een Fongers D55 opgehaald voor onderdelen.
Van een DF55 waar ik mee bezig ben, misten een aantal cruciale originele onderdelen, waaronder trapas en crancks, en de originele balhoofdmoer en conus.
Juist bij deze D55 zijn deze nog aanwezig terwijl er verder op frame en stuur na niet veel origineels meer aan zit.
Perfect uitgangspunt voor een onderdelen-fiets; lelijke nieuwe wielen (die alweer doorgeroest zijn...) en een weliswaar oud- maar niet origineel voorscherm en een achterscherm dat van een Phoenix afkomstig lijkt.
Gevaar is dat bij méér authentieke onderdelen ik enige scrupule krijg om de boel te slopen.
De DF55 waar de onderdelen voor bedoeld zijn, had ik ook gekocht voor de slacht :|

Toch ben ik altijd benieuwd naar de leeftijd van hetgeen ik in handen heb.
Bij nader inzien vielen mij een aantal dingen op;
Ten eerste zie ik in het framenummer op de zadellug enkel cijfers staan.
Met het in mijn kast aanwezige 'Oude Fiets' boekje "Dateren" in de hand, moet er toch ook een letter aanwezig zijn om tot het bouwjaar te komen.
Wel staat er een nummer onder in de trapaslug (gek genoeg; het betreffende framedeel van mijn DF55 is maagdelijk leeg :o )
Wat mij verder opvalt, is de vorm van de staande achtervork, en wel bovenin waar het aan de zadellug is geschroefd.
Bij de D55 zijn de uiteinden meer naar binnen toe geknepen (met een scherpe vouw naar binnen, zoals je ook vaak bij de vorkeinden van de liggende achtervork ziet).
Bij de DF55 (die overigens uit 1950 dateert) zijn de einden meer 'centraal' geknepen waardoor de vorkbuisjes verder uitelkaar staan.

En dan nog een paar dingetjes; het kroonsierkapje van de D55 beslaat het hele kroonstuk, terwijl ik dacht dat het bij de D (zonder de 'F') maar halfhoog was (zoéén heb ik er op mijn H60 zitten)
En ook het (amper nog te ontwaren) bieswerk lijkt iets anders van opzet.
Bij de dwarsgezette biezen op het balhoofd, lopen de buitenste (lees; bovenste en onderste) helemaal rondom de balhoofdbuis, en niet alleen halfrond langs de achterzijde tot aan de verticale biezen.

Toegegeven, ik ben zeker geen Fongers kenner, maar ik vind deze materie interessant genoeg om al deze lastige vragen te poneren :P

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
Origineel trapgebeuren (met machtige speling...)
Origineel trapgebeuren (met machtige speling...)
010.JPG (407.51 KiB) 8481 keer bekeken
Nummer onder de trapaslug bij de D55
Nummer onder de trapaslug bij de D55
015.JPG (254.81 KiB) 8481 keer bekeken
Framenummer van de D55
Framenummer van de D55
018.JPG (286.11 KiB) 8481 keer bekeken
Vork van de DF55
Vork van de DF55
012.JPG (209.6 KiB) 8481 keer bekeken
Vork van de D55
Vork van de D55
008.JPG (230.41 KiB) 8481 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (248.32 KiB) 8481 keer bekeken
JasperA

Re: Fongers D55

Bericht door JasperA »

1940... :)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dank je wel Jasper.

Tsja, da's toch weer ouder dan ik vermoedde...
Maar toch ga ik 'm slachten denk ik, teveel onderdelen die missen.
Als het frame nog over biezen en transfers had beschikt, zou ik de fiets zeker redden.
En de DF55 wil ik gewoon weer rijdend hebben.
Ik ben nog aan het brainstormen over een methode om voor die fiets verweerde Fongers transfers na te maken, ik heb al een plannetje...

Vr groet Erwin
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Ziet er goed uit, inderdaad een Fongers uit 1940. Ik heb vandaag ook een D.55 opgehaald uit 1940 voor de sloop. Alleen zijn alle enkele biesjes nog aanwezig (normaal dubbel gebiesd..?) en zitten de meeste transfers er nog op. Dus wellicht dat ik deze toch ga opknappen.
Gebruikt je de voorrem? anders heb ik hier zeker interesse in, die van mij mist deze helaas.

vr groeten Sven
arjank

Bericht door arjank »

De basismodellen (D en H) hadden een enkele bies.
Groet, Arjan
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Ahh vandaar, dit vermoeden had ik al.
Thanx!

vr groeten Sven
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Zo, afgelopen weken had ik af en toe tijd om met die zelfbereide transfers te experimenteren.
Vandaag heb ik een aantal op de onderdelen van de DF55 geplakt.
Niet perfect, en de methodiek is nog niet helemaal zoals 't mot.
Maar het geeft toch een aardig beeld, zo'n fiets die niet meer naamloos is :D

En Sven; wat betreft de remhevel, daar had ik ook nog twee akelig lege Veeno sturen voor...
En nu het met die transfers lijkt te lukken, ga ik de D55 wellicht ook weer opkalefateren...
Ik zag dat ik in de schuur nog een bijeengeassembleerde Juncker heb staan met spatborden die erg veel op die van een Fongers lijken, alleen heeft het voorscherm een chroom neusje.

Groet, Erwin
Bijlagen
020.JPG
020.JPG (145.91 KiB) 8302 keer bekeken
024.JPG
024.JPG (147.3 KiB) 8302 keer bekeken
019.JPG
019.JPG (222.42 KiB) 8302 keer bekeken
008.JPG
008.JPG (128.62 KiB) 8302 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Erwin,
Ik lees 'zelfbereide transfers'. Heb je ze zelf gemaakt dan?

Ik ben benieuwd hoe je dat dat doet in dat geval.
Het ziet er goed en gedetaileerd uit!

Groeten,
Maarten
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Tsja Maarten, zelf gemaakt.
Het spookte al een tijd door m'n hoofd, en begon met de dagelijkse werkzaamheden te interfereren.
Dus ik moest die poging wagen.
Van oorsprong ben ik kunstschilder, maar de laatste elf jaar meer bouwvakker.
Ik wou de oude stiel weer een beetje opgraven en me verdiepen in 'beeld'.
Ik heb eerst foto's van complete Fongers fietsen (met logo's) op internet gezocht en afbeeldingen opgeslagen.
Ik heb n.l. geen 'live' voorbeeld; wel een HSL en een Tour Comfort (uit resp. 1951 en 1960) maar die hebben toch afwijkende logo's dan wel te verweerd.
In het Fongers boekje van de club stond een mooi zwart-wit beeld van het Fongers schild, en een van het vorklogo.
Die heb ik schaamteloos als uitgangspunt gebruikt, en in meerdere fasen opnieuw getekend (kopiëren, op lichtbak overtrekken, inkleuren)

Ik had een tijd terug imitatietransfers gekocht van een bedrijfje hier ten lande, maar vooral het balhoofd (en scherm) logo viel me nogal tegen.
De adelaars (?) bovenin lijken meer op draakjes, en het geheel leek toch heel anders dan het origineel.
Ik heb wel deze transfers (eigenlijk meer stickers) gebruikt voor de algehele maatvoering- behalve de vorklogo's want die zijn héél anders.

Ik ben niet erg handig met digitale media, maar toch- met hulp van een oude kameraad van de kunstacademie- aan de slag gegaan met het beeldbewerkingsprogramma "GIMP".
Daarin heb ik de tekeningen verder bewerkt (kleuren, contrast en helderheid en natuurlijk de schaal)
Het bekende nadeel van zelf transfers printen is het feit dat de printer geen goudverf spuwt.
En überhaupt, dat het inkt geeft en geen verf.
Dus op de zwarte fietslak moet onder de kleuren een steunkleur zitten.
Mijn dilemna 'hoe krijg ik goud op de juiste plek', heb ik opgelost door ruime marges om de logo's diepzwart in te kleuren.
Daardoor kon ik vrij eenvoudige spuitmallen maken van afplaktape om de goudverf op het frame te spuiten.
Het goud is meteen de steunkleur voor de rode delen.
Toen ik (na véél pogingen, zuchten en late avonden) tevreden was over hetgeen uit de printer rolde, heb ik een print gemaakt op transferpapier.
Die vervolgens meerdere lagen acrylaatvernis uit de spuitbus gegeven en goed laten drogen.

Helemaal perfect ging het niet; zo zie je dat de gevederde vrienden in het balhoofdlogo hun kopjes verloren zijn.
Dat ligt niet aan het transfer (de kopjes zijn er gewoon echter je ziet ze niet) maar aan de spuitmal.
Ik had de afplaktape op doorzichtige kunststof folie (wel stevig spul) geplakt, en toen op de lichtbak de omkadering van de logo's afgetekend.
Vervolgens uitgesneden, maar de tape hechtte te goed aan de folie waardoor met name de mal van het grote balhoofdlogo en de fragiele armpjes van het zadelbuislogo uit model raakten.
Maar 't is nog een eerste poging; ik zou de spuitmal van een iets steviger materiaal moeten maken dat wellicht ook meerdere spuitbeurten mee gaat.

Er kleeft natuurlijk wel één groot nadeel aan mijn oplossing; de transfers zijn alleen toepasbaar op Zwarte fietsen...
Bijlagen
vorklogo2 001.jpg
vorklogo2 001.jpg (61.69 KiB) 8268 keer bekeken
007.JPG
007.JPG (113.9 KiB) 8268 keer bekeken
005.JPG
005.JPG (359.55 KiB) 8268 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, dat is gaaf Erwin.
Het resultaat is al heel goed en des gewenst kan je de methode nog verder perfectioneren.

Ik ben met het zelfde bezig maar poets met thinner een afbeelding uit de 1916 catalogus die ik op de computer gespiegeld heb op het gespoten frame.
De printer op m`n werk is er een met toner en dat heb je nodig in dit geval.
Ook gespoten met een malletje (met fotolijm)
Ook gespoten met een malletje (met fotolijm)
005 (683x1024).jpg (260.03 KiB) 8260 keer bekeken
probeersels
probeersels
002.JPG (229.58 KiB) 8260 keer bekeken
gespiegelde afbeelding
gespiegelde afbeelding
004.JPG (802.71 KiB) 8260 keer bekeken
Beste tot nu toe
Beste tot nu toe
003.JPG (1003.38 KiB) 8260 keer bekeken
Ik las en zag dat je zwart gebruikt om het te veel aan goud
te maskeren. Ik zie aan transfers dat dat ook heel gebruikelijk is. De lettertjes ''fabrieksmerk'' zijn ook duidelijk omkaderd met zwart bij originele fietsen.
Ik heb de lettertjes uitgesneden en gespoten maar dat is minder strak omdat het nog al gepriegel is, ook om weer twee eilandjes papier in de B te plakken en eentje in de R.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie