Pas geleden een Fongers D55 opgehaald voor onderdelen.
Van een DF55 waar ik mee bezig ben, misten een aantal cruciale originele onderdelen, waaronder trapas en crancks, en de originele balhoofdmoer en conus.
Juist bij deze D55 zijn deze nog aanwezig terwijl er verder op frame en stuur na niet veel origineels meer aan zit.
Perfect uitgangspunt voor een onderdelen-fiets; lelijke nieuwe wielen (die alweer doorgeroest zijn...) en een weliswaar oud- maar niet origineel voorscherm en een achterscherm dat van een Phoenix afkomstig lijkt.
Gevaar is dat bij méér authentieke onderdelen ik enige scrupule krijg om de boel te slopen.
De DF55 waar de onderdelen voor bedoeld zijn, had ik ook gekocht voor de slacht

Toch ben ik altijd benieuwd naar de leeftijd van hetgeen ik in handen heb.
Bij nader inzien vielen mij een aantal dingen op;
Ten eerste zie ik in het framenummer op de zadellug enkel cijfers staan.
Met het in mijn kast aanwezige 'Oude Fiets' boekje "Dateren" in de hand, moet er toch ook een letter aanwezig zijn om tot het bouwjaar te komen.
Wel staat er een nummer onder in de trapaslug (gek genoeg; het betreffende framedeel van mijn DF55 is maagdelijk leeg

Wat mij verder opvalt, is de vorm van de staande achtervork, en wel bovenin waar het aan de zadellug is geschroefd.
Bij de D55 zijn de uiteinden meer naar binnen toe geknepen (met een scherpe vouw naar binnen, zoals je ook vaak bij de vorkeinden van de liggende achtervork ziet).
Bij de DF55 (die overigens uit 1950 dateert) zijn de einden meer 'centraal' geknepen waardoor de vorkbuisjes verder uitelkaar staan.
En dan nog een paar dingetjes; het kroonsierkapje van de D55 beslaat het hele kroonstuk, terwijl ik dacht dat het bij de D (zonder de 'F') maar halfhoog was (zoéén heb ik er op mijn H60 zitten)
En ook het (amper nog te ontwaren) bieswerk lijkt iets anders van opzet.
Bij de dwarsgezette biezen op het balhoofd, lopen de buitenste (lees; bovenste en onderste) helemaal rondom de balhoofdbuis, en niet alleen halfrond langs de achterzijde tot aan de verticale biezen.
Toegegeven, ik ben zeker geen Fongers kenner, maar ik vind deze materie interessant genoeg om al deze lastige vragen te poneren

Vriendelijke groet, Erwin