Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Afgelopen zondag heb ik een Joco Ronde van Europa sportfiets in een prachtige paarse kleur mogen ophalen (zie foto's van MP). Vandaag heb ik de fiets uit elkaar gehaald en nader bekeken. De kleur is echt prachtig en ook de biezen op de aluminium Weinmann spatborden staan er nog op.
Wat alledrie mijn jaren 60 sportfietsen gemeen hebben is het Hermesse crankstel en de merkloze trapas (Frans fabrikaat, D = Droite en G = Gauche). Cranks zijn bij mijn fiets te dateren op '6' wat 1966 moet zijn. Nog een gelijkenis is de Berko aluminium achterdrager.

Verder TWF balhoofdstel, waarvan het onderste te los in het frame zat, dus hiervoor moet ik een bredere fitting zien te vinden.
Het achterwiel was sowieso niet origineel, voor mogelijk wel. Voor een merkloze velg, double butted spaken en een Normandy uitvalnaaf met MM Atom uitvalas. Verzoek: Wie o wie heeft voor mij een achternaaf? Achtervelg heb ik gelukkig al.
De derialleur is een Simplex Prestige met finaal ovaal geworden wieltjes. Het kettingscherm lijkt aangepast en niet origineel, maar zeker weten doe ik het niet.

Klein minpuntje aan de fiets is dat de oorsponkelijke derailleurnok eraf geslepen is.
Bijlagen
$_85 (1).JPG
$_85 (1).JPG (89.97 KiB) 7998 keer bekeken
$_85 (2).JPG
$_85 (2).JPG (93.75 KiB) 7998 keer bekeken
$_85 (3).JPG
$_85 (3).JPG (103.8 KiB) 7998 keer bekeken
$_85.JPG
$_85.JPG (107.98 KiB) 7998 keer bekeken
Sportief fietsend!
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Steelframes »

Mooie Joco! Bijzonder chique kleur..
Joco monteerde wel sierlijke franse(?) stijl kettingschermen.
Vaak nog groter, beetje barok-achting vreemd op een Hollandse fiets..
Die op jouw fiets doet wel passend aan, ook een uitsparing voor de derailleur aan de bovenzijde?
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Steelframes »

Sorry, is een enkelblad crank voor...
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Durabo88 »

Hallo,

Ja het is een enkel blad en het scherm lijkt te hoog te zitten, daar het blad er onderuit komt. Het scherm zat ook met dikkere moertjes en ventielringetjes op afstand van de nokken gehouden. Ik denk dat de originele kettingkast een CLB moet zijn geweest, maar die vinden we t.z.t. nog wel.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Durabo88 »

Beste liefhebbers,

Ik ben net even in de schuur geweest om te kijken wat ik met de spatborden moet, gezien er nogal wat gele aanslag op de spatborden zat. Graag wilde ik de restanten van het biezenpatroon behouden. Met Cyclon Bionet ben ik gaan poetsen om de aanslag te verwijderen, maar wat blijkt...
Het vuil gaat er wel af, maar het lichtgele blijft zitten. Nu vermoedt ik dat dit een dunne vernislaag is om de biezen, transfers en het aluminium tegen oxidatie te beschermen.

Twee opties die ik kan overwegen, daar de laklaag en biezen op het frame wel erg duidelijk en mooi zijn:
1. Alles alleen maar schoonmaken en in de was zetten. Minst ingrijpende optie en behoudt het originele.
2. Alles op de transfers na wegpolijsten en de biezen opnieuw trekken en alles weer vernissen. Meest arbeidsintensieve met een bij het frame mooi passend resultaat, maar niet het originele.
Wat te doen? Ik neig persoonlijk het meest naar optie 1 qua werk dat ik eraan heb.

Groeten,

Y.
Bijlagen
S5001009.JPG
S5001009.JPG (1.26 MiB) 7955 keer bekeken
S5001008.JPG
S5001008.JPG (1.19 MiB) 7955 keer bekeken
Sportief fietsend!
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Steelframes »

Yorrick ga naar optie 1..!

Je behoud het origineel met gebruikssporen, beginnen met biezen trekken op oude spatborden is daarna weer doorpoetsen/schuren van de verse bies.
anders ziet het er niet " natuurlijk" uit..

veel werk !!!!!!!!!

Vriendelijke groet Jeroen
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Durabo88 »

Ik ga inderdaad voor behoud van wat er nu op zit. We zien wel of dat mooi wordt of niet. Lelijk oud is altijd nog beter dan nieuw namaak.

Voor de fiets zoek ik alleen nog een aluminium CLB kettingschermpje.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Durabo88 »

Het leuke van het hebben van een 'bescheiden' voorraad onderdelen is dat je wel eens een passende velg hebt liggen, die je jaren geleden eens van een andere fiets hebt afgehaald. :D

Binnenkort ga ik eens de achtervorken van de Joco Ronde van Europa fietsen opmeten of er toevallig enige verschillen t.b.v. de bandenmaat te vinden zijn.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Yorick,
De fiets is verkocht bij een goeie fietsenmaker die ooit zijn zaak had op de Steenweg in Utrecht. Westbroek genaamd. Hij was ook Raleigh dealer. Ik denk dat fietser veel meer weet van deze fietsenmaker die bij mij in hoog aanzien stond (toen al) in de 70er jaren. Hij had een prachtig hoekpand waar ik dan verlekkerd met mijn neus tegen de ramen stond te kwijlen over wat voor mooie fietsen er weer stonden.

Mijn eerste fiets kwam bij V&D vandaan en had ik binnen een jaar gekannibaliseerd tot chopper. (alles viel er af...) Hoog Puch stuur en brommer wieltjes van een antieke (nu althans ) Mobylette. Maar dat is weer een heel ander verhaal!

Succes met deze fiets.

Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Joco Ronde van Europa medio jaren 60 project

Bericht door Michiel Röben »

En om echt te reageren op je vraag.
Ik zou het origineel behouden. IK heb niks (weinig) met fietsen uit deze periode maar de originaliteit komt nooit meer terug. En een Utrechter die dit wel heeft zal dit zeker waarderen. Het logo van Westbroek, Utrecht op de Steenweg...

Michiel ;)
Plaats reactie