Het fietsen op een oude fiets
Het fietsen op een oude fiets
Goedenavond,
We hebben het op dit forum vaak over het apparaat dé fiets, maar eigenlijk weinig over het fietsen zelf en hoe de fiets dan fietst (rijgedrag).
Dus de openingsvraag van deze topic:
Wie fietst er eigenlijk dagelijks op een oldtimer?
Met vriendelijke groeten,
Y.
We hebben het op dit forum vaak over het apparaat dé fiets, maar eigenlijk weinig over het fietsen zelf en hoe de fiets dan fietst (rijgedrag).
Dus de openingsvraag van deze topic:
Wie fietst er eigenlijk dagelijks op een oldtimer?
Met vriendelijke groeten,
Y.
Sportief fietsend!
- HJvMontfort
Re: Het fietsen op een oude fiets
Grappig onderwerp inderdaad;
Voor dagelijkse dingen heb ik een transportfiets. Mocht ik het idee hebben ver te willen fietsen pak ik ofwel mijn dienstfiets of mijn fiets met Duomatic naaf. Voor de winter heb ik een Union en ik heb nog een Phoenix die ik wat ga verbouwen voor hem vaker te gebruiken.
De transport heeft vrijwel altijd de voorkeur voor mij aangezien er altijd wel iets is wat ik mee wil nemen
Voor dagelijkse dingen heb ik een transportfiets. Mocht ik het idee hebben ver te willen fietsen pak ik ofwel mijn dienstfiets of mijn fiets met Duomatic naaf. Voor de winter heb ik een Union en ik heb nog een Phoenix die ik wat ga verbouwen voor hem vaker te gebruiken.
De transport heeft vrijwel altijd de voorkeur voor mij aangezien er altijd wel iets is wat ik mee wil nemen
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
- Jeroen Zuiderwijk
Ik bezit nu alleen nog maar oude transportfietsen en een bakfiets als vervoersmiddel. Buiten af en toe een treinrit, beweeg ik mij hier dus op voort. Meestal zijn het kleine stukjes, maar eens in de paar weken maak ik een lange rit, tot maximaal zo'n 125km (wordt steeds een beetje meer). Ik vind het heerlijk fietsen. Ik had een modernere racefiets, maar ondanks dat ik daar veel sneller op ga, pakte ik altijd liever een van mijn transportfietsen. Ik zit liever komfortabel dan dat ik sneller ga.
Door het vele fietsen ben ik de fietsen ook goed gaan kennen. Ik sleutel er ook regelmatig aan om ze te verbeteren waar mogelijk. Daardoor rijden ze dus ook steeds beter. En natuurlijk moet er ook wat onderhoud door slijtage af en toe aangepakt worden, zoals vervangen van banden, trappers, en na 4 jaar nu ook een tandwiel dat binnenkort vervangen moet worden (was al alles behalve nieuw).
Wat voor transportfietsen nu een nadeel is, is dat alles veel zwaarder is uitgevoerd, en dus niet standaard is. Als voordeel gaat het veel langer mee, maar vervangende onderdelen zijn veel lastiger te vinden. Maar bijvoorbeeld de Torpedo naven zijn dan weer zo extreem duurzaam dat dat ook niet hoeft, op wat kogels na eens in de zoveel jaren. Ik heb inmiddels een aardige onderdelen voorraad, dus ik hoef ook niet zo gauw meer opzoek.
Ik heb drie rijdende transportfietsen, en ook al zien ze er oppervlakkig hetzelfde uit, rijden ze duidelijk anders. Een is een doortrapper, dus dat is zowiezo anders. Maar ze verschillen ook in framematen, de zadels zijn anders (twee Lepper drieveer, maar een heel oud en soepel leer, de ander stug maar nieuwer). Ook heeft de een weer andere tandwielverhoudingen dan de ander. En nog allerlei andere kleine verschillen die je duidelijk voelt. Maar bij alle drie de fietsen ben ik nu heel tevreden over hoe fijn ze rijden. Als ik na 125 km kan afstappen zonder een pijntje of vermoeidheid, dan los van het hebben van een goede conditie, zijn het echt wel hele goede fietsen.
Door het vele fietsen ben ik de fietsen ook goed gaan kennen. Ik sleutel er ook regelmatig aan om ze te verbeteren waar mogelijk. Daardoor rijden ze dus ook steeds beter. En natuurlijk moet er ook wat onderhoud door slijtage af en toe aangepakt worden, zoals vervangen van banden, trappers, en na 4 jaar nu ook een tandwiel dat binnenkort vervangen moet worden (was al alles behalve nieuw).
Wat voor transportfietsen nu een nadeel is, is dat alles veel zwaarder is uitgevoerd, en dus niet standaard is. Als voordeel gaat het veel langer mee, maar vervangende onderdelen zijn veel lastiger te vinden. Maar bijvoorbeeld de Torpedo naven zijn dan weer zo extreem duurzaam dat dat ook niet hoeft, op wat kogels na eens in de zoveel jaren. Ik heb inmiddels een aardige onderdelen voorraad, dus ik hoef ook niet zo gauw meer opzoek.
Ik heb drie rijdende transportfietsen, en ook al zien ze er oppervlakkig hetzelfde uit, rijden ze duidelijk anders. Een is een doortrapper, dus dat is zowiezo anders. Maar ze verschillen ook in framematen, de zadels zijn anders (twee Lepper drieveer, maar een heel oud en soepel leer, de ander stug maar nieuwer). Ook heeft de een weer andere tandwielverhoudingen dan de ander. En nog allerlei andere kleine verschillen die je duidelijk voelt. Maar bij alle drie de fietsen ben ik nu heel tevreden over hoe fijn ze rijden. Als ik na 125 km kan afstappen zonder een pijntje of vermoeidheid, dan los van het hebben van een goede conditie, zijn het echt wel hele goede fietsen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Sinds elf jaar een eigen (klus)bedrijf, en de klussen zijn steeds groter en omvangrijker geworden.
Daarmee ook het vervoer; eerst een Fiat Fiorino, nu een dikke Ducato bus.
In het begin had ik een oude Juncker bakfiets voor de locale werkzaamheden.
Als ik fiets, gebruikte ik meestal een rechttoe-rechtaan Gazelle (waarschijnlijk een type A?) met terugtraprem.
Daarmee had ik van het voorjaar een lekke band gekregen en ik besloot tot groot onderhoud.
Maar tegelijk was het met werk zo druk, dat de Gazelle nog steeds in onderdelen ligt.
Als ik nu zou fietsen (momenteel is het erg vies weer hier..) zou ik de Phoenix uit 1952 pakken (die heb ik ooit gered als opgedregd gracht-wrak).
Die rijdt prima, hoewel op lagere snelheden stuurt hij wat zoekerig.
Deze fiets heeft een heel lui frame (voorvork heeft grote hoek en behoorlijke lange voorloop)
En ooit had ik in de middelbare schoolperiode een zelfgemaakt transportrek voorop gemonteerd, soms zwaar beladen waardoor de binnenbalhoofdbuis krom raakte.
Die heb ik toen gericht, maar niet 100% denk ik.
Onlangs haalde ik mijn zoon van school met m'n Veeno herenfiets uit de jaren '30.
Die fiets had ik als roestig frame gevonden, paar wielen eronder met oeroude Vredestein banden en een gloedjenieuwe ketting.
Had zoonlief achterop, en helaas sprong halverwege de terugtocht een dik ei in de achterband

Maar ik was onder de indruk van de wegligging van dit zware mastodont; bijna net zo lekker als de Gazelle...
Ook heb ik nog een Batavus (Intercycle) uit de jaren '80.
Die werd me in handen gedrukt, anders ging 'ie naar het oud-ijzer.
Ik heb alleen de banden opgepompt; zelfs de verlichting deed het nog!
Het is geen mooie fiets, lelijke deuk in de bovenbuis die daardoor ook wat krom is, maar hij doet wat een fiets moet doen.
Met trommelremmen en versnellingen, maar de houding is mij wat te rechtop.
Ik hou meer van de klassieke toerfiets, met lui frame.
Hopelijk heb ik binnenkort eens tijd om een onlangs verworven Gazelle no.8 uit 1940 op te knappen.
Ook met trommelremmen en 3 versnellingen.
Een zwaar verwaarloosd ding, met verroest en verbogen stuur (inmiddels gericht) maar wel behoorlijk compleet en origineel.
Was verrast hoe sommige zaken er achter stof en roest nog uitzagen, vooral de velgen (die leken niet te redden, maar glimmen nu zelfs weer)
En de trapas draait zo mooi geruisloos en spelingsvrij soepel, dat ik me afvraag of ik die wel open moet maken.
Dit was wel een beetje een langere wens van mij; een klassieke toerfiets met trommelremmen en versnellingen.
Fongers was me een beetje teveel aan de prijs, maar als deze Gazelle net zo lekker fietst als de 'A' , maar dan nóg lekkerder, dan ben ik dik tevreden.
-
Dat die gazelle 8 goed gaat rijden geloof ik direct Hendrik.
Opvallend dat het chroom van de cranks ook nog zo goed er uit ziet. En je hebt het losse slotdeel nog zie ik net achter het stuur door. Zit er nog een sleutel bij?
Dat wordt vast een mooi ding.
Groeten,
Maarten
Opvallend dat het chroom van de cranks ook nog zo goed er uit ziet. En je hebt het losse slotdeel nog zie ik net achter het stuur door. Zit er nog een sleutel bij?
Dat wordt vast een mooi ding.
Groeten,
Maarten
Beste mensen,
Bedankt voor jullie input.
Zelf moet ik eerlijk bekennen dat ik een jaren 90 fiets als dagelijkse fiets gebruik. Verder heb ik slechts twee oldtimers die ik redelijk makkelijk er tussenuit kan halen, namelijk een Joco Ronde van Europa (jaren 60, met jaren 50 onderdelen) en momenteel een Eroba (jaren 60). Belangrijkste reden voor mij om toch voor de customized moderne fiets te kiezen is het hebben van een set grote trommelremmen icm een naafdynamo en 5 versnellingen.
Ik heb heel wat fietsen in mijn hobby-tijd uitgeprobeerd, waaronder zware legerfietsen en ben er voor mij uitgekomen dat de ideale zithouding een rugbuiging van ca. 45 graden met het grondvlak is. Daarnaast maakt het gewicht van de fiets en weerstand in de onderdelen veel uit. Dus onderhoud en smering zijn erg belangrijk.
Wat kun je verbeteren aan je fiets om de verliezen te verkleinen?:
- Alles moet schoon en met de juiste middelen gesmeerd zijn:
- Versleten/beschadigde lagers door goeie/NOS vervangen
- Licht ingelopen lagers schoonmaken en doorsmeren met Teflonkogellagervet (dit vult de beschadigingen enigzins op
- Nieuwe/NOS kogels
- Afstellen net spelingsvrij
- Juiste bandenspanning
- Zadel en stuur op de juiste hoogte
Zelf moet ik eerlijk bekennen dat ik een jaren 90 fiets als dagelijkse fiets gebruik. Verder heb ik slechts twee oldtimers die ik redelijk makkelijk er tussenuit kan halen, namelijk een Joco Ronde van Europa (jaren 60, met jaren 50 onderdelen) en momenteel een Eroba (jaren 60). Belangrijkste reden voor mij om toch voor de customized moderne fiets te kiezen is het hebben van een set grote trommelremmen icm een naafdynamo en 5 versnellingen.
Ik heb heel wat fietsen in mijn hobby-tijd uitgeprobeerd, waaronder zware legerfietsen en ben er voor mij uitgekomen dat de ideale zithouding een rugbuiging van ca. 45 graden met het grondvlak is. Daarnaast maakt het gewicht van de fiets en weerstand in de onderdelen veel uit. Dus onderhoud en smering zijn erg belangrijk.
- Licht ingelopen lagers schoonmaken en doorsmeren met Teflonkogellagervet (dit vult de beschadigingen enigzins op
- Nieuwe/NOS kogels
- Juiste bandenspanning
Sportief fietsend!
Mooie tip, van het Teflon kogellagervet.
Dat zal ik eens uitproberen, ik heb nogal wat licht ingelopen lagers staan hier
De meeste fietsen hebben een uiterst moeizame achtergrond en ik heb nog lang niet alles onder handen gehad.
Maarten; het sleuteltje zat er niet bij helaas.
Ik denk dat de Gazelle ooit ergens lang buiten heeft gestaan.
Hoe het stuur zo gebogen heeft kunnen raken, geen idee want de rest van de fiets is recht.
Op de foto is alles van het slot dat ik heb.
Dat zal ik eens uitproberen, ik heb nogal wat licht ingelopen lagers staan hier

De meeste fietsen hebben een uiterst moeizame achtergrond en ik heb nog lang niet alles onder handen gehad.
Maarten; het sleuteltje zat er niet bij helaas.
Ik denk dat de Gazelle ooit ergens lang buiten heeft gestaan.
Hoe het stuur zo gebogen heeft kunnen raken, geen idee want de rest van de fiets is recht.
Op de foto is alles van het slot dat ik heb.
- Bijlagen
-
- 002.JPG (103.08 KiB) 10224 keer bekeken
ik doe mijn dagelijkse ritjes uitsluitend op fietsen die minstens 50 jaar jong zijn.Durabo88 schreef:Wie fietst er eigenlijk dagelijks op een oldtimer?
Daarbij probeer ik geregeld te wisselen tussen verschillende modellen en dat maakt het nog extra boeiend en motiverend.
Enkele favorieten springen er wel uit, dat zijn een Gazelle Sport uit 1952, een Gazelle Sport Luxe uit 1961 en een Gazelle SuperLicht uit 1966.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- Jeroen Zuiderwijk
Nog wat puntjes van belang, zeker met fietsen van hogere leeftijd:Durabo88 schreef:Beste mensen,
- Nieuwe/NOS kogels
- Juiste bandenspanning
- ketting niet te strak opspannen en goed smeren. Ik gebruik alleen echte kettingolie. Alle moderne oplossingen (teflon bijv.) werken in mijn ervaring niet. Daarmee staat de ketting binnen een week weer droog. Goede kettingolie gaat maanden mee bij een open ketting (wel af en toe troep van de ketting halen) en in een gesloten kettingkast vele jaren.
- versleten ketting vervangen als deze te lang is geworden
- versleten tandwiel achter vervangen. Als hij blijft haken aan de ketting is het tijd voor een nieuwe. Ik heb geprobeerd de levensduur van een tandwiel te verlengen door de weerhaakjes weg te vijlen, maar na slechts een half jaar bleef hij alweer haken. Bij kettingbladen voor merk ik geen verschil in weerstand tussen een versleten of een vrij nieuw exemplaar.
- versleten trappers vervangen, of iig de cups en eventueel de assen. Ik merk dat met name de cups aan de buitenkant erg vaak versleten zijn. Bij nieuwe pedalen (zoals Union klassieke blokpedalen, helaas echt bagger kwaliteit) zijn die binnen een jaar bij mij op.
En tot slot: waar je echt nooit mee door moet fietsen is als
- je speling hebt op de cranks doordat de spie niet strak genoeg zit (je sloopt je trapas als je hiermee verder fietst)
- gekraak of geknars hoort uit een lager door defecte kogel(s)
Dit bij voorkeur ter plekke oplossen, of als je het gereedschap niet bij je hebt, omkeren en heel voorzichtig terug naar huis. Bij voorkeur moet je gereedschap bij je hebben om dit op te lossen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Ik fiets net als Ed slechts op oude fietsen .
Mijn jongste en meest gebruikte voor dagelijkse dingen is een Simplex Cycloide uit plm 1950.
Rijdt uitstekend alleen het nieuwe Lepper zadel kraakt wat in de neus. De bovenste zadel-langsveer beweegt vooraan van links naar rechts met fietsen en dat kan beter.
Ik ben trouwens ook altijd bezig met mijn vakantiefietsen.
Welke neem ik nu weer mee. Oldtimer gevoel gaat dan meestal boven praktisch nut maar ik kijk wel naar versnellingen in geval van heuvels.
Soms probeer ik in de aanloop van een vakantie diverse fietsen uit om afgewogen tot een oordeel te komen. Soms richt ik een vork nog eens na of stel een zadel hoger.
Ik kan daar uren mee zitten tutten.
Heel vaak neem ik dan tenslotte de 1922 Simplex cycloide mee.
Deze fiets rijd zo geweldig soepel. Al moet ik zeggen dat er een nadeel aan de fiets zit en dat is dat de remmen boven aan het stuur terugverend zijn en onderaan waar de remblokjes zitten niet. Met andere woorden alles hangt vanaf het stuur wat te bengelen en dus te rammelen.
Fongers (de BB serie`s)maar ook mijn oude Gruno als voorbeeld hebben de rem-terugtrekveren aan het uiteinde zitten en niet aan het stuur. Daar wordt dus de hele lijn strak getrokken en dat is constructief beter.
Laatst heb ik een voorband vervangen aan de Simplex en nog eens aan de as gedraaid. Die draait nu nog steeds rondjes zo soepel dat die V-groef kogellagers zijn! Met niets te vergelijken!
Groeten,
Maarten
Mijn jongste en meest gebruikte voor dagelijkse dingen is een Simplex Cycloide uit plm 1950.
Rijdt uitstekend alleen het nieuwe Lepper zadel kraakt wat in de neus. De bovenste zadel-langsveer beweegt vooraan van links naar rechts met fietsen en dat kan beter.
Ik ben trouwens ook altijd bezig met mijn vakantiefietsen.
Welke neem ik nu weer mee. Oldtimer gevoel gaat dan meestal boven praktisch nut maar ik kijk wel naar versnellingen in geval van heuvels.
Soms probeer ik in de aanloop van een vakantie diverse fietsen uit om afgewogen tot een oordeel te komen. Soms richt ik een vork nog eens na of stel een zadel hoger.
Ik kan daar uren mee zitten tutten.
Heel vaak neem ik dan tenslotte de 1922 Simplex cycloide mee.
Deze fiets rijd zo geweldig soepel. Al moet ik zeggen dat er een nadeel aan de fiets zit en dat is dat de remmen boven aan het stuur terugverend zijn en onderaan waar de remblokjes zitten niet. Met andere woorden alles hangt vanaf het stuur wat te bengelen en dus te rammelen.
Fongers (de BB serie`s)maar ook mijn oude Gruno als voorbeeld hebben de rem-terugtrekveren aan het uiteinde zitten en niet aan het stuur. Daar wordt dus de hele lijn strak getrokken en dat is constructief beter.
Laatst heb ik een voorband vervangen aan de Simplex en nog eens aan de as gedraaid. Die draait nu nog steeds rondjes zo soepel dat die V-groef kogellagers zijn! Met niets te vergelijken!
Groeten,
Maarten