Pagina 1 van 1

Simplex Cycloïde

Geplaatst: 26 aug 2016, 10.20
door Svenhaan
Net als de Fongers HF van dezelfde kringloop, gevonden onder een stapel van plus minus 200 fietsen.

De fietst werkt nog perfect en na een grondige opknapbeurt gebruik ik deze nu bijna elke dag voor woon-werkverkeer. Zover ik kan zien mis ik de orginele handvatten en koplamp en natuurlijk een bagagedrager. Er zat een bagage drager op met klapstandaard en reflector houder, deze was duidelijk jonger dan de fiets.

Verder wat details: Oude Vredestein doeto banden, haha slot, simplex dynamo, koets achterlicht, Philidyne koplamp met 2 lampjes, reflectorloze trappers, Lepper zadel, bumpertje op stuur en bel met klaver. Leuk detail zijn de transfers van de dealer in Haarlem, waar mijn vader toevallig zijn eerste brommer gekocht heeft in de jaren 70.

De remschoenen zijn erg verglaasd dus hard remmen gata moeilijk, volgende punt is dus de schoenen opnieuw te klinknagelen met voering (of nieuwe schoenen als deze nog te koop zijn)

Serienummer ligt rond de 630xxx dus volgens internet moet dit het jaar 1950 zijn.

Tips zijn weer welkom!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Simplex Cycloïde

Geplaatst: 26 aug 2016, 20.10
door fietser
Mooi ding, en nog kwaliteit ook! Een Cycloïde is een fijn bezit, loopt duidelijk lichter dan een gewone fiets door de vaste kogellagers in de trapas en de trommelremmen. Wat bedoel je met "verglaasd"?? En het bouwjaar is duidelijk niet 1950 maar zou 1956 moeten zijn.

Adresjes voor nieuwe remvoering ken ik niet, maar dat weten anderen hier wel.

Groeten,
fietser

Re: Simplex Cycloïde

Geplaatst: 26 aug 2016, 20.52
door Fongers1952
Ik heb ook een Simplex Cycloide in Kruisframe. Oersolide rijwiel maar daarom wel aan de zware kant vind ik.
Trouwens een op en top Amsterdams rijwiel, heeft jarenlang dienst gedaan in de Jordaan en is ooit aangeschaft bij de "Sportex". Deze zaak was meen ik gevestigd aan de Dam. :o

Re: Simplex Cycloïde

Geplaatst: 29 aug 2016, 16.19
door Svenhaan
Bedankt.
Dus 1956, ook leuk!
Dacht op internet te lezen dat serienummers van 600000 en hoger uit 1950 kwamen. Dit is dus een simplex na de fusie met Locomotief?

Het verglazen van remvoering gebeurt door ouderdom of teveel hitte, wordt hard en glad en remt dus niet meer. Heb het bij mijn kever uit '70 ook gehad en toen ronddom nieuwe schoenen geplaatst. Helaas zijn deze voor de simplex niet te vinden.

Verder een erg fijne fiets en rijd ook zeer soepel en licht.