Fongers BD uit 1922

Plaats reactie
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Fongers BD uit 1922

Bericht door Svenhaan »

Ik weet even niet waar ik deze vraag anders zou moeten plaatsen :)

Ik ben redelijk nieuw in de fietsen wereld met 2 fongers uit 1940 en een simplex uit 56.
Vandaag ben ik op straat in Leiden een redelijk nette dames fongers uit 1922 tegen gekomen. De eigenaresse gebruikt deze als stadsfiets maar wilde wel voor 150 euro afscheid ervan nemen.

Frame, stuur, spatborden, bagagedrager horen bij elkaar. Velgen zijn verchroomd of vernikkeld en zwaar verroest. Zadel, handvatten, achterlicht, trappers zijn vrij recent. Koplamp jaren 30/40. al met al de gebruikelijke geupdate oude fiets die je op straat zou tegen kunnen komen.

Biesjes zijn 90% evenals de lak. Transfers zitten er voor 50/60% op.

Is deze fiets het redden waard?

alvast veel dank!

vr groeten Sven
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door maartenB »

welk remsysteem zit erop?
Dat mooie met stangetjes en een achterrem aan de staande vork, of is dat allemaal verdwenen en vervangen door een terugtraprem?

Op zich is een BD frame al heel mooi, vind ik .
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door Svenhaan »

De remstangen zitten er allemaal nog op, dus ik ben vrij zeker dat de naven ook nog origineel zijn.

vr groeten Sven
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door Durabo88 »

Hallo,

Denk wel dat hij het waard is, maar heb natuurlijk niet kunnen kijken. :o

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door maartenB »

remsysteem compleet en origineel, zeker kopen!!!

Bijgaand mijn DZ uit 1921, zelfde remsysteem.
Bijlagen
DZ65 klaar20120101_11.jpg
DZ65 klaar20120101_11.jpg (237.25 KiB) 8022 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wow! Die fiets heb ik nog nooit in Leiden zien rondrijden. Dan ben ik toch niet degene die hier met de oudste fiets rondrijdt (transportfiets mid jaren '20, al rijd ik daar niet vaak op) :) Klinkt als een mooi project. Altijd kijken of je nog wat van de geschiedenis van de fiets te horen kunt krijgen.
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door Svenhaan »

Bedankt!

Ik krijg het vermoeden dat de fiets ooit is geupdate in de fabriek. Er zitten volledige spatborden op (niet de halve zoals te zien op de foto hierboven) en de stangenremmen zijn ook anders. Deze gaan naar trommelremnaven. De achterstang gaat onderlangs het frame en zit aan een hevel bij de trapas, hetzelfde systeem zit op mijn simplex uit '56. Het stuur is wel Fongers en alles lijkt origineel aan het frame gemaakt (in idergeval oud) maar toch is het frame '22 gedateerd.

vr groeten Sven
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BD uit 1922

Bericht door maartenB »

Ja dan zal hij gemoderniseerd zijn, trommelremmen waren er niet voor 1930. Ik zou hem in dat geval laten staan, maar ja, ik heb er natuurlijk al een.....
En een BD die mooi in de lak zit kun je altijd weer wat moois van maken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie