wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Gerrit »

Ik vroeg me zo af wanneer iets nog ok is aan een oude fiets. Ik zal mijn Gazelle uit 1955 als voorbeeld nemen, met reflecterende pedalen,zijreflectie op de banden en een reflector aan de bagagedrager.
Eind jaren 70 of begin jaren 80 werden de reflecterende pedalen verplicht volgens mij evenals de zij reflectie. Dit werd dan ook op veel oudere fietsen gemonteerd om bekeuringen te voorkomen en zit er dus misschien al 35 jaar op. Het is niet af fabriek maar hoort wel weer bij de historie van de fiets. Ikzelf neig er naar om het er op te laten zitten omdat het wel ouder is en mijns inziens geen afbreuk doet aan het totaalbeeld van de fiets an sich.
Maar op een hoge bi of safety zal het geen gezicht zijn denk ik.
Ik vind het een moeilijke materie .
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door de rode »

tja ; als je zo,n fiets dagelijks gebruikt is het weer anders als dat het om een verzamelobject gaat of b.v een waar je op deelneemt aan toertochten voor oude fietsliefhebbers omdat je dan meestal de orginaliteit zo dicht mogelijk probeert te benaderen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Elibert van Dalen »

zijreflectie is niet meer verplicht naar mijn weten. op mijn dagelijkse fiets zitten geen reflectors of reflecterende pedalen. er zit licht op. meestal ben ik te lam om met dynamo te rijden dus een setje losse ledlampjes heb ik meestal wel bij me. ze zien je ook wat beter, aangezien het varkensneuslichtje maar weinig licht geeft.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Fongers1952 »

Bekeuringen hoef je m.i. niet bang voor te zijn. Waar ik woon ben ik al in geen jaren een controle op fietsverlichting meer tegen gekomen. Slechte zaak vind ik trouwens.
Wat mijn eigen fiets betreft ga ik voor een compromis. Ik heb de Schwalbe banden met zijreflectie. En uiteraard met goede verlichting op een dynamo zoals het hoort. Die kleine lampjes op batterijen zijn voor mij vloeken in de kerk.
Ik heb echter de oude pedalen zonder reflectie op mijn fiets en geen reflector op de bagagedrager. :oops:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Gerrit »

Ah, dus zijreflectie hoeft niet meer. Iets om aan te denken als ik andere bandjes koop. En voor een correct tijdbeeld zullen de reflecterende pedalen ed verwijderd moeten worden.
Ik gebruik de Gazelle toch niet dagelijks.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Durabo88 »

Ik verwijder de reflectie alleen als er geen gaten in de spatborden voor zijn gemaakt, anders moet je daar weer bouten in draaien.
Banden zonder reflectie uiteraard. Ik gebruik voor mijn sportfietsen moderne gumwalls, maar het bruine vlak is helaas wat minder hoog dan bij de oude. Ook de kleur blijkt wat anders. Uiteindelijk wordt dat door het remslijpsel ook weer grijs/zwart.
Pedalen met reflectie waren er al in de jaren 50, maar sinds wanneer verplicht weet ik niet. Het vergt sowieso veel kennis van onderdelen, onderbouwd met documentatie wanneer iets periode-correct is.
Reflectie is niets nieuws, zo kennen we de geslepen glasreflectors op het achterspatbord, nog voor het achterlicht verplicht was.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door marco verbaant »

Reflectie op een fiets is wel degelijk nog steeds wettelijk verplicht. Zowel de reflector achterop (rood, en mag geen driehoek zijn), op de wielen of banden en op de trappers. Voor elk een boete van € 35,00 indien niet aanwezig. Ondeugdelijke verlichting wordt beboet met zelfs € 55,00.
Losse lampjes mag tegenwoordig wel, ze moeten wel recht naar voren en/of naar achter schijnen en mogen niet knipperen. Witte verplichting mag ook op het lijf worden gedragen. Geen lampjes op het hoofd (cq. helm). :D ;)
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door wimjansen »

Led-lampjes zijn voor mij een goed compromis voor authentieke verlichting. Ik heb die laatste er natuurlijk wel op zitten maar het trapt zwaarder, geeft véél minder licht dan die opzet-snuisterijen en oude dynamo's hebben vaak ook wat vermogen verloren. Voor het -schaarse- gebruik bij donker (je komt wel eens terug van een evenement waar het laat geworden is :) ) heb ik ook een achter-retroflector in m'n tas: met een haakje klem ik die dan achterop de drager. De positie van de achter-retroflector is, voor zover ik weet, niet heel duidelijk in de wet omschreven. Als je die met een elastiekje op het achterspatbord of aan je zadelveren vastmaakt voldoe je aan de wet, zolang het maar gelijk aan of bóven het achterlicht zit en als er maar een "rijkskeur NL" op staat. Voor driewielers geldt trouwens, bovendien, dat er ook vóórop een witte retroflector moet zitten (heeft nog geen agent ooit van gehoord, natuurlijk).
De pedalen met reflectie zijn verplicht vanaf 1 november 1979 (bron: Kampioen) maar waren al vele jaren daarvoor verkrijgbaar en werden al van fabriekswege gemonteerd. In Duitsland waren ze overigens al verplicht in 1936, dankzij een louche dealtje van de SS met een industriëel. En de batterijlampjes zijn daar (nog steeds) niet toegestaan als fietsverlichting: op de fiets moet een vast verlichtingssysteem zitten.

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Lidnr13 »

Fietsverlichting wordt uitgebreid in de wet omschreven, ook wat betreft de reflectie.
Met onderstaande link kom je in het betreffende hoofdstuk van de Regeling Voertuigen. Het duurt misschien even voordat het verschijnt.

http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR ... 2016-03-02

Groeten van Henk
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Fongers1952 »

wimjansen schreef:Led-lampjes zijn voor mij een goed compromis voor authentieke verlichting. Ik heb die laatste er natuurlijk wel op zitten maar het trapt zwaarder, geeft véél minder licht dan die opzet-snuisterijen en oude dynamo's hebben vaak ook wat vermogen verloren. Voor het -schaarse- gebruik bij donker (je komt wel eens terug van een evenement waar het laat geworden is :) ) heb ik ook een achter-retroflector in m'n tas: met een haakje klem ik die dan achterop de drager. De positie van de achter-retroflector is, voor zover ik weet, niet heel duidelijk in de wet omschreven. Als je die met een elastiekje op het achterspatbord of aan je zadelveren vastmaakt voldoe je aan de wet, zolang het maar gelijk aan of bóven het achterlicht zit en als er maar een "rijkskeur NL" op staat. Voor driewielers geldt trouwens, bovendien, dat er ook vóórop een witte retroflector moet zitten (heeft nog geen agent ooit van gehoord, natuurlijk).
De pedalen met reflectie zijn verplicht vanaf 1 november 1979 (bron: Kampioen) maar waren al vele jaren daarvoor verkrijgbaar en werden al van fabriekswege gemonteerd. In Duitsland waren ze overigens al verplicht in 1936, dankzij een louche dealtje van de SS met een industriëel. En de batterijlampjes zijn daar (nog steeds) niet toegestaan als fietsverlichting: op de fiets moet een vast verlichtingssysteem zitten.

Wim
Dan zijn die Duitsers toch een stuk slimmer dan wij. Een jaar of tien geleden kwam er een polder compromis; vaste verlichting was niet langer verplicht want met losse lampjes was het idee dat alle fietsers dan verlichting zouden voeren.
Niets is minder waar gebleken, elke winter moet ik weer moeite doen om geen fietsers zonder verlichting onder mijn autowielen te krijgen. Vooral als ze ook nog aan de verkeerde kant van de weg fietsen.
Als ik zelf fiets wil ik gewoon vaste fietsverlichting, met een goede schijnwerper kan ik de weg voor mij verlichten. Die kleine losse lichtjes bieden met name schijnveiligheid.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie