wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Voor alle off-topic zaken.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 mar 2023, 08.46 Dat is heel leuk al die boetes, maar het gros wordt helemaal niet gehandhaafd. Alleen als je verlichting niet werkt worden er nog wel eens boetes uitgedeeld. Als dit werkelijk zou worden gehandhaafd in deze stad, had de gemeente al snel de kas vol met geinde boetes en zouden we gemeentebelasting kunnen afschaffen. De gemiddelde fietser zou binnen 5 minuten al 1000 euro aan boetes binnenslepen.
Verkeersboetes gaan in de staatskas. Gemeentes leven van de parkeerboetes , want die zijn vermomd als gemeentelijke belasting
/Marten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door ReinvB »

Maar mischien moeten we daar als vereniging wel iets mee. Tuurlijk moet je als de omstandigheden daarom vragen licht voeren, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld auto s, hoeft de technische uitrusting slechts te voldoen aan de eisen zoals gesteld op het moment dat die voor het eerst een kenteken kreeg. Zo hoeft een auto van voor 1973 bijvoorbeeld geen gordels te hebben en hoeven de inzittenden deze ook niet om te gebruiken ze er niet zijn, wat ook geldt voor veiligheidsvoorzieningen als achteruitrijlicht, derde remlicht en mistachterlichten. Net als voorzieningen vwb uitstoot. Maar op mijn fiets uit 1934 zou ik bij daglicht al 120 euro bij elkaar sprokkelen door het ontbreken van wiel-, pedaal- en achterreflectoren. Dus een uitzondering bedingen voor rijwielen die stammen van voor de invoering van bepaalde veiligheidszaken lijukt mij nuttig om niet afhankelijk te zjn van de bui en de interpretatie van een handhaver.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door m-gineering »

ReinvB schreef: 24 mar 2023, 12.31 Maar mischien moeten we daar als vereniging wel iets mee. Tuurlijk moet je als de omstandigheden daarom vragen licht voeren, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld auto s, hoeft de technische uitrusting slechts te voldoen aan de eisen zoals gesteld op het moment dat die voor het eerst een kenteken kreeg. Zo hoeft een auto van voor 1973 bijvoorbeeld geen gordels te hebben en hoeven de inzittenden deze ook niet om te gebruiken ze er niet zijn, wat ook geldt voor veiligheidsvoorzieningen als achteruitrijlicht, derde remlicht en mistachterlichten. Net als voorzieningen vwb uitstoot. Maar op mijn fiets uit 1934 zou ik bij daglicht al 120 euro bij elkaar sprokkelen door het ontbreken van wiel-, pedaal- en achterreflectoren. Dus een uitzondering bedingen voor rijwielen die stammen van voor de invoering van bepaalde veiligheidszaken lijukt mij nuttig om niet afhankelijk te zjn van de bui en de interpretatie van een handhaver.
Een auto heeft een kenteken, en is dus te ambtelijk te dateren. Voor een fiets is dat veel te moeilijk.

En ja, ook je velomobiel ligfiets moet pedaalreflectoren hebben!
/Marten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door ReinvB »

Er wordt nog niet veel gehandhaafd op zaken als reflectoren, maar als we one als verenigin er voor hardmaken kan er wellicht meer op het gebied van uitzondering. Ik denk dat de wetgevers en politie niet heel veel kennis hebben van historische fietsen en wij wel. Als we uitzonderingen bedingen, en mijn voorbeeld gaf aan dat datelders wel kan, staan we sterker in een discussie. Precies dateren is vaak moeilijk, maar in de voorkomende gevallen zonder al te grote foutmarge vaststellen (evt aan de hand van voorbeelden of kenmerken van vergelijkbare fietsen) of een fiets van voor 1987,1978, 1963 of 1938 is kan wel. Het lijkt mij interessant genoeg om uit te zoeken wat hierin mogelijk is. Uiteindelijk gaat natuurlijk maar om een handvol fietsen waarvoor dit van toepassing is.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door wimjansen »

Sorry, maar als ik constateer wat "onze " overheid momenteel allemaal laat liggen maak ik me geen illusie dat er voor oude fietsen een ZZ kenteken of andere uitzonderingspositie komt. Het is natuurlijk handig om voor rijden in het donker een voorziening bij je te hebben, maar het lijkt me niet realistisch om te verwachten dat een politieman eist dat je op een Hoge Bi overdag zijreflectie voert. En als dat toch gebeurt zou ik mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen :)!
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Loopt spaak »

Mijn ervaring is dat de politie zwaar onderbezet is en dat als er een fietscontroles is dat het enkel op verlichting wordt gelet. Dat is een veiligheid speerpunt. Zie ook de campagne “wij gaan weer naar school”. En als je iets van licht hebt is dat ruim voldoende om gewoon weer door te mogen fiets. Het idee om een uitzondering positie te creëren zou beteken dat er een landelijke wet moet aangepast worden.. als je rieel bent weet
Je dat dat er niet in zit. En persoonlijk denk ik dat de overheid zijn aandacht beter kan richten op de dagelijkse problemen in ons mooie landje.
Als je gewoon zichtbaar bent in het donker doet niemand ergens moeilijk over. Laat staan dat er ook maar enig kennis is van wetgeving rondom fietsen bij onze dieners.
Plaats reactie