Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door asterduc »

vorig weekend kon ik op de fietsverzamelbeurs in Berlicum deze fiets scoren. Deze op een 8V lijkend klein fietsje is een verkeerslesfiets.
DSC07104.JPG
DSC07104.JPG (6.91 MiB) 8577 keer bekeken
In 'Het Rijwiel' 2016/3 staat een artikel op pagina 24 waarop deze fiets en het bijhorende verhaal te zien is.
artikel het rijwizl 2016_3.jpg
artikel het rijwizl 2016_3.jpg (107.59 KiB) 8577 keer bekeken
Mijn blauw overschilderd exemplaar was origineel mogelijk geel. Het stuur is zwaar aangeroest en de stuurspanner verdwenen.
DSC07112.JPG
DSC07112.JPG (3.84 MiB) 8577 keer bekeken
Desalnietemin ben ik blij met deze vonst / aanschaf.

Hopelijk kan ik wat meer informatie vinden teneinde het origineel zo natuurgetrouw mogelijk te restaureren.

Het zadel is groen / wit en draagt het Gazelle label.
DSC07135.JPG
DSC07135.JPG (3.56 MiB) 8577 keer bekeken
de achternaaf is een RENAK met terugtraprem
DSC07108.JPG
DSC07108.JPG (4.06 MiB) 8577 keer bekeken
de voornaaf is van Union.
DSC07120.JPG
DSC07120.JPG (3.38 MiB) 8577 keer bekeken
de zadelpenbout herinnert aan de kwikstep
DSC07121.JPG
DSC07121.JPG (3.84 MiB) 8577 keer bekeken
de cranks hebben de typische Gazelle inslag. Het kettingscherm is volledig gesloten en ik dacht via een sleufje het Gazelle hertentandwiel te herkennen.
DSC07105.JPG
DSC07105.JPG (3.84 MiB) 8577 keer bekeken
dit vind ik misschien nog het leukste detail. Het verbindingsstuk tussen bovenbuis en zadelbuis is gemaakt van de vorkkroon van een voorvork.
DSC07110.JPG
DSC07110.JPG (3.69 MiB) 8577 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb hem gezien op zondag Ed, een bijzondere vondst. Ik had er nog nooit één gezien, het artikel in "Het Rijwiel" was voor mij de eerste kennismaking met deze Gazelle.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door Chiel fietst »

ik zag hem boven op die rand, maar ik heb ook nog een los frame van deze fiets op de beurs gezien.
mvrgr. Chiel
Laatst gewijzigd door Chiel fietst op 12 okt 2016, 20.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door asterduc »

Chiel fietst schreef: ik heb ook nog een los frame van deze fiets op de beurs gezien.
mvrgr. Chiel
dat klopt Chiel,
de verkoper had er inderdaad nog één, weliswaar zonder wielen en zo'n jaartje of 4 jonger. Het kettingscherm en het verbindingsstuk tussen bovenbuisjes en zadelbuis waren bij dat frame iets anders. Het zijn nu net die 2 details die mij zo charmeerde aan het exemplaar dat ik heb gekocht.
Ik meen dat het andere frame tegen het einde van de beurs nog geen koper had gevonden. Mocht iemand interesse hebben dan is de naam van de verkoper wel te achterhalen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door asterduc »

ik heb ondertussen ook wat meer fotos op Google Foto geplaatst.
https://goo.gl/photos/jHpyJSTvpPA2KUaL8
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door maartenB »

Erg leuk fietsje. Handgemaakt ook nog. Als het zadel groen, is, was de fiets dat dan niet ook, zoals op de foto in Het Rijwiel?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:Als het zadel groen, is, was de fiets dat dan niet ook, zoals op de foto in Het Rijwiel?
dat is natuurlijk de eerste gedachte, ware het niet dat er nergens sporen van groene lak zijn terug vinden. Wel blauw, geel en rood. Het rood is vermoedelijk van de grondlak en dan zou geel de oorspronkelijke kleur kunnen geweest zijn.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door asterduc »

op basis van de onderliggende kleuren zou de fiets er zo kunnen uitgezien hebben.
verkeerslesfiets shell.jpg
verkeerslesfiets shell.jpg (210.54 KiB) 8474 keer bekeken
Aangezien Shell sponsor was en rood/geel tevens de Shell kleuren zijn lijkt me deze kleurencombinatie niet onwaarschijnlijk.
Op de kettingkast heb ik geen kleursporen meer terug gevonden. Ik heb ze op de tekening geel gemaakt omdat me dit de meest logische kleur leek.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door de rode »

bijzonder ding ! zou best kunnen kloppen die theorie , bestaan er geen afbeeldingen van op internet ? het ljkt stiekum ook wel een beetje op circusfiets ; rood neusje op beetje sminken en gaan ! :lol:
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle verkeerslesfiets uit 1964

Bericht door Elibert van Dalen »

zondag ook even bewonderd toen ik achter je kraam stond. leuk ding mooie vondst. heb nog even getwijfeld over het frame. maar toch maar een kwikstep meegenomen ;) over je lesfiets het is wel vreemd dat er dan toch een groen wit zadel op zit. zou dit dan niet eens vervangen zijn? een zwart zadel zou dan normaler zijn gezien de kleuren die erop zaten? of hebben ze het groen compleet weggeschuurd tot op de grondlak dat zou ook kunnen! zoals maarten al zei, het lijkt mij logischer dat hij groen geweest moet zijn. of het zadel is vervangen..
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie