125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
appie*-*
Berichten: 294
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17.29
Locatie: Grijpskerk westerhornerweg

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door appie*-* »

VelpArnhem schreef:Mooi! Graag. We hebben meer dan 150 klassieke fietsen nodig!

mooi dan ben ik met mijn vader er 2 van

ik zoek er nog meer om mee te fietsen
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door Fongers1952 »

Ik wil me ook inschrijven met 2 Gazelle fietsen. Hoe doe ik dat?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

Fongers1952 schreef:Ik wil me ook inschrijven met 2 Gazelle fietsen. Hoe doe ik dat?
Leuk maar zoals ik eerder schreef wacht nog even want!; Je kunt je al inschrijven, https://docs.google.com/forms/d/17L3hmV ... ested=true, alleen moet dit nog specifieker gedaan worden door Gazelle (hopelijk deze week). Bouwjaar, framenummer en merk zijn nog nodig! Nogmaals je kunt al inschrijven alleen komt er dan nog een verzoek tot aanleveren van extra gegevens of wacht even tot het volledige formulier er op staat!

Deze week zal er meer bekend worden!
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

Het officiele perbericht met een aanvulling gezocht Gazelle motoren en brommers!

Inschrijven kan al via;
https://www.gazelle.nl/championmondial

Gazelle-fietsers op jacht naar wereldrecord
• Zaterdag 10 juni proberen fietsers de langste stoet met klassieke fietsen ooit te vormen
• Online inschrijving voor Guinness World Record-poging geopend

Dieren, 7 mei – Gazelle doet op zaterdag 10 juni een poging om een Guinness World Record te vestigen. De fabrikant en haar fietsers streven naar de langste parade van klassieke fietsen ooit. De verwachting is dat honderden mensen met fietsen van dertig jaar of ouder bij elkaar komen. Inmiddels is de online inschrijving[RB1] voor de recordpoging geopend. Mensen kunnen zich eenvoudig aanmelden door hun naam en contactgegevens achter te laten.

De hoop is dat er honderden fietsers deelnemen aan de recordpoging. “Het maakt niet uit van welk merk de fietsen zijn, maar het is onze wens dat er extra veel Gazelles zijn. Stadsfietsen, omafietsen, toerfietsen en natuurlijk Champion Mondials, want de recordpoging is onderdeel van het Champion Mondial Festival”, zegt woordvoerder Ferdi Ertekin van Koninklijke Gazelle. “Voorwaarde voor deelname is dat de fiets ten minste dertig jaar oud is. Voorafgaand aan de recordpoging wordt dit gecontroleerd.”

Deelnemers maken een lus van 4,6 kilometer door Dieren. Ertekin: “De bedoeling is dat we samen één lange sliert maken. Er mogen geen gaten vallen; de maximale afstand tussen fietsen mag hooguit twee fietslengtes zijn. Dat is één van de eisen die Guinness World Records stelt. Er zijn twee onafhankelijke getuigen die erop toezien dat alles volgens de regels verloopt: een notaris en een fietsexpert, die aan de hand van framenummers kan zien of de fietsen oud genoeg zijn.”

Champion Mondial Festival
De recordpoging vindt plaats tijdens het Champion Mondial Festival (10 juni). Dit event, vernoemd naar Gazelles racefiets van weleer, wordt gehouden ter ere van het 125-jarig bestaan van Gazelle. Het festivalterrein bij het Innovation & Production Center (Wilhelminaweg, Dieren) opent om 11 uur. ’s Middags (15 uur) verzamelen de recordjagers. Om 15.30 uur tellen toezichthouders het aantal deelnemers en om 16 uur start de tocht. Een uur later is bekend of de poging is geslaagd.

Oud record
Het huidige record staat volgens de database van Guinness World Records op 150 fietsen. Waar en wanneer deze prestatie is neergezet, is niet duidelijk.

Gazelle-brommers- en motoren gezocht
Naast het Gazelle fiets event op zaterdag 10 juni in het kader van 125 jaar Gazelle, willen we ook stil staan bij de brommer en motoren productie van Gazelle. Vele oude en nieuwe Gazelle fietsen zullen naar het event komen. Het plaatje is natuurlijk pas compleet als we ook Gazelle brommers en motoren ter plaatse hebben.

We willen dan ook eigenaren van Gazelle brommers en motoren uitnodigen zich aan te melden voor het event. Afhankelijk van de aanmeldingen bekijken we waar de gemotoriseerde Gazelles een opstellingsplek krijgen op het terrein en wellicht een rit gaan maken in en rondom Dieren. Op zaterdag 10 juni vanaf 11.00 uur in de ochtend tot einde event om 16.00 uur is iedereen van harte welkom.

Om een inschatting te krijgen van deelname werken we alleen met een opgave! Vermeld even met welk vervoermiddel u langs komt! Mail naar de heer J. Withaar, fam.withaar@xs4all.nl. Voor informatie bel naar 026-3620075.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

De poster 125 jaar Gazelle

Voor opgeven; https://www.gazelle.nl/championmondial? ... nt=cm-post
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (34.4 KiB) 7601 keer bekeken
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

Een vraag van een fietser!

Helaas lukte het niet om pers. ber. te beantwoorden daarom maar zo;

Voor de opgave voor de rit van 25 resp 50 km staan op de link 3 Gazelle-mogelijkheden en 1x "anders": vul je daar in als het een Batavus, Bickerton of Union is? of is dat niet de bedoeling? Antw.; gewoon opgeven zeker als de fiets 30 jaar of ouder is apart bij de WRP!

Hoe moet het trouwens met de recordpoging als de aaneengesloten stoet wordt doorsneden door dwarsverkeer, zoals ongeduldige automobilisten of hulpdiensten. Is er voorzien in adequate verkeersregeling? Antw.; Als Gazelle alles in orde heeft met regelingen met de gemeente hoeven we hier niet bang voor te zijn en zijn er verkeersregelaars om dit te voorkomen! Wat betreft hulpdiensten, dit gaat altijd voor! Dan doe we het wellicht overnieuw. Die nemen we even mee, dank daarvoor!
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

Nieuwe Facebook Pagina Gazelle Erfgoed de lucht in.

https://www.facebook.com/Gazelle-erfgoe ... 236647267/

Naar aanleiding van de feestelijkheden rondom de viering van 125 jaar Gazelle in Dieren ontstond deze plek voor het GAZELLE ERFGOED.

Op deze pagina gaan we natuurlijk in op de feestelijkheden rondom het 125 jarig bestaan van dit merk in Dieren maar ook alles over het erfgoed van Gazelle kan hier besproken, getoond en verteld worden.

Van de nieuw uitgebrachte Champion Mondial tot aan het verhaal over Willem Kölling en in 1892 zijn eerste werkzaamheden in de fietshandel en later uitvinder van Gazelle!

We hopen dan ook op een breed scala van zaken die hier in de toekomst over Gazelle geplaatst zullen worden!

Bron foto; (De nieuwe limited edition 2017 uitvoering van de Gazelle Champion Mondial) https://www.gazelle.nl/over-gazelle/geschiedenis/
Bijlagen
gazelle-champion-mondial-racefiets.jpg
gazelle-champion-mondial-racefiets.jpg (24.66 KiB) 7544 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door Fotomaan »

VelpArnhem schreef:Een vraag van een fietser!
Voor de opgave voor de rit van 25 resp 50 km staan op de link 3 Gazelle-mogelijkheden en 1x "anders": vul je daar in als het een Batavus, Bickerton of Union is? of is dat niet de bedoeling? Antw.; gewoon opgeven zeker als de fiets 30 jaar of ouder is apart bij de WRP!
En wat moet ik met mijn Juncker die bij Gazelle gebouwd is en met een voorste kettingwiel van Gazelle uit de fabriek is gekomen?
Mag ik dan wel meedoen?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: 125 Jaar Gazelle, 1892-2017

Bericht door VelpArnhem »

Charles en allen,

Alle oude fietsen van 30 jaar en ouder worden gevraagd deel te nemen!!! Dit ivm de wereldrecord poging. Guinness wilde niet alleen Gazelles maar alle oude fietsmerken van 30 jaar en ouder!

We verwachten wel dat Gazelle in de meerderheid zal zijn! Maar dat is op een Gazelle event niet zo erg, toch!?

De twee fietstochten staan open voor alles, zeker historisch erfgoed, maar hier zal het ook erg Gazellig zijn.

Nieuw; https://www.facebook.com/Gazelleerfgoed/
Bijlagen
achter.JPG
achter.JPG (130.16 KiB) 7499 keer bekeken
Plaats reactie