Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trapas

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door de rode »

als je het bij Toon Mensinck in Oirschot niet kunt vinden zal het moeilijk worden die heeft nog de meeste onderdelen van transportfietsen
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Geweldige tip, dank!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Om aan te geven hoe belangrijk zo'n trapas is, ik heb zojuist besloten een komplete transportfiets te scrappen vanwege een versleten trapas. Deze wordt voor onderdelen verkocht om een andere transportfiets op te knappen. Helemaal kompleet op banden na krijg ik deze fiets nog voor geen 125 euro, terwijl de toegevoegde onderdelen alleen al totaal al ruim 160 euro waard zijn. En dat zijn onderdelen om een een vrijwel komplete rijdende fiets op te knappen.

P.s. ik heb even een plaatje gemaakt met de gangbare kosten van de onderdelen die je mist. Dan weet je echt waar je aan begint:
transportfiets_onderdelen.jpg
transportfiets_onderdelen.jpg (84.3 KiB) 5673 keer bekeken
N.b. klein foutje, velg voor moet 30 zijn (bij Gazelle 40 spaaks, dan wordt het 50).
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als je er een moderne fiets van wilt maken, dan zou ik sterk aanraden er een moderne trapas in te zetten. Met een adapter bus kun je het verschil in diameter van de cups compenseren. Dat hebben wel meer mensen gedaan om een transportfiets te redden. Die adapter bus moet je wel zelf regelen, want die zijn niet zo te koop. Er schijnen aluminium pijpen te zijn die precies de juiste buiten en binnen diameter hebben, dus als je die kunt vinden, dan is het te doen.

Zo'n trapas heb je voor 4 euro, i.p.v. 40, en dan past er een moderne krankset op: https://www.internet-bikes.com/47760-m- ... 48-158-mm/
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Wat fijn Jeroen, hier heb ik nog eens wat aan :)

Ik denk dat inderdaad een moderne trapas het beste zal zijn. Zo'n aluminium pijp van 40/45 (binnen/buiten) ga ik wel vinden denk ik. Die trapas had ik inderdaad ook al langs zien komen. Vroeg me alleen nog af hoe het zit met de lengte daarvan en hoe dat past in het frame? Mijn breedte van de bottom bracket (of zeg maar waar de trapas in moet) is precies 80mm. Raar dat net bij deze niet de L1 en L2 lengtes vermeldt staan.

Mooi lijstje ook met alle kosten! Goed overzicht geeft dat, en inderdaad loopt het snel op. Gelukkig heb ik nog het eea liggen van mijn vorige fietsproject dus kan ik de basis bouwen en dan af en toe iets vervangen door een beter / mooier / origineel onderdeel. :)
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door de rode »

dan vind ik de 10 - 25 euro voor handvatten nog zeer voorzichtig ingeschat en de prijs van pedalen ook ; handvatten voor transportfietsen zijn bijna onvindbaar door de maat dit geld ook voor pedalen, de ECHTE pedalen [ dus niet de gewone herenfiets-pedalen zijn ook zeer moeilijk te vinden laat staan n.o.s exemplaren,

ook plaats ik m,n vraagtekens bij het plaatsen van een trapas van 4 euro ; daar heb je tegenwoordig maar net een zak chips en een fles cola voor dus met zo,n zware fiets lijkt me dat niet erg verstandig, maar goed als je er toch een soort ,, vrij -project op basis van een transportfietsframe van wil maken zijn bijna al de gegeven adviezen zowieso niet van toepassing
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Hendrik »

Goedenavond.

Het is volgens mij geen verkeerd frame om nog iets leuks van te maken.
Kwaliteit in elk geval, waar een moderne 'transportfiets' een puntje aan kan zuigen.
Originaliteit hoef je je teminste geen zorgen over te maken, dat scheelt (want daarvoor ontbreekt er teveel, en je hebt -nog- geen merk)
Als je er een (nieuwe) trapas in weet te krijgen, zonder dat je aan het frame iets hoeft te veranderen kan je altijd nog een passende echte transportfiets-as terugplaatsen mocht je die tegenkomen.
Mijn begin-jaren '50 Simplex transportfiets beschikt al jáaren over een universele kogellager trapas zoals die op bijgaande foto.
Toegegeven, het is niet je-van-het, maar de fiets is uitstekend rijdbaar.
De zwaar versleten originele as heb ik keurig gelabeled bewaard in een trommeltje, zodat ik 'm als vergelijkingsmateriaal kan gebruiken voor een vervanger van de echte soort.
Of wellicht zie ik toch nog een mogelijkheid om 'm te repareren.
Ondertussen rijdt de Simplex wel ;)

Groet, Erwin
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (259.81 KiB) 5643 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef:dan vind ik de 10 - 25 euro voor handvatten nog zeer voorzichtig ingeschat en de prijs van pedalen ook ; handvatten voor transportfietsen zijn bijna onvindbaar door de maat dit geld ook voor pedalen, de ECHTE pedalen [ dus niet de gewone herenfiets-pedalen zijn ook zeer moeilijk te vinden laat staan n.o.s exemplaren,
Ik ga er al vanuit dat je die niet gaat vinden. De handvatten ben ik namelijk in de afgelopen 4 jaar in ieder geval nog niet tegengekomen (los, tenzij je ze van een andere fiets haalt). Pedalen heb ik nog wel gevonden, in gebruikte staat. Maar je moet wel zoeken. NOS, dan praat je over veel hogere bedragen.
ook plaats ik m,n vraagtekens bij het plaatsen van een trapas van 4 euro ; daar heb je tegenwoordig maar net een zak chips en een fles cola voor dus met zo,n zware fiets lijkt me dat niet erg verstandig, maar goed als je er toch een soort ,, vrij -project op basis van een transportfietsframe van wil maken zijn bijna al de gegeven adviezen zowieso niet van toepassing
Met 4 euro kun je het risico nemen, lijkt me. Blijkt hij niet te voldoen, kun je alsnog eens een andere erin zetten.
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Dat was precies mijn idee, beginnen met standaard onderdelen zodat ie rijd en dan updaten en vervangen als ik een origineel of beter onderdeel kan vinden.

Ik heb inmiddels 2 alu buisjes van 45 diameter met 2,5mm wanddikte besteld online, hopelijk maak ik daarmee het bottom bracket precies passend :) En het is inderdaad geen blijvende aanpassing aan het frame. Het balhoofd blijft toch een iets lastiger verhaal maar ik blijf gewoon zoeken.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Top, dan moet het lukken :) Wel goed vast zetten, bijvoorbeeld met loctite.

Is het balhoofd niet een gewone standaard maat? Het staat me bij dat dat juist een van de weinige dingen aan een transportfiets is die gelijk is aan reguliere fietsen.
Plaats reactie