Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trapas
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Dit is 'm: http://imgur.com/a/BxoLR !
De trapas is in redelijke staat en het balhoofd is volgens mij vrij goed zelfs. Eerst even alles goed schoonmaken voor ik dat echt goed kan zien. Er zitten helaas geen cranks bij dus ben benieuwd welke gaan passen op die as. Zodra ik dat voor elkaar heb gaat de rest ook goed komen lijkt me
De trapas is in redelijke staat en het balhoofd is volgens mij vrij goed zelfs. Eerst even alles goed schoonmaken voor ik dat echt goed kan zien. Er zitten helaas geen cranks bij dus ben benieuwd welke gaan passen op die as. Zodra ik dat voor elkaar heb gaat de rest ook goed komen lijkt me
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Betreft de wiel- en bandenmaat, ik wil er graag 28 x 2 banden op. Dacht zelf aan de Big Apples van Schwalbe. Maar ik kom er niet uit welke velg/wielmaat ik hier nu voor moet hebben, is dat 28 x 1 5/8 x 1 3/8" of 28 x 1 3/8 of 28 1.75 bijvoorbeeld? Het liefste heb ik de velg zo breed mogelijk natuurlijk.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Het past als het goed is allemaal (28 x 1,5 niet, maar die noem je ook niet). Maar 28 x 1,75 is het breedst, dus die komt het dichtst in de buurt.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Waarom past 28 x 1,5 niet eigenlijk? die zit qua breedte toch tussen 28 x 1 3/8 en 1,75 in?Jeroen Zuiderwijk schreef:Het past als het goed is allemaal (28 x 1,5 niet, maar die noem je ook niet). Maar 28 x 1,75 is het breedst, dus die komt het dichtst in de buurt.
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Vincent; in een transportfiets horen 28 x 1 3/4 wielen + banden ,echt zeer zeldzaam kwamen er ooit 28 x 2 wielen met banden in voor [oude bandenmaat die niet meer te krijgen is met een andere erto maat dan de nieuwe 28 x 2 banden die jij noemde ] maar wat je er in zet moet je zelf weten als je de gegeven adviezen toch liever in de wind wilt slaan...
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Ik sla de gegeven adviezen juist niet in de wind de Rode, maar ik ben gewoon nieuwsgierig en leer er graag meer over vandaar dat ik het even navroeg betreft 28 x 1/2.
Ik wil inderdaad 28 x 1,75 velgen zoals geadviseerd, echter heb ik moeite deze als complete wielenset te vinden met een zwarte velg en (rvs) spaken.
De velgen van Hollandbikeshop zou ik graag proberen maar dan moet ik ze zelf spaken en ik weet niet of ik daar aan moet beginnen, daarnaast weet ik niet of daar spaak 13 of 12 in past, wil de spaken graag wat dikker namelijk. Dit wiel komt in de buurt maar heeft een chrome velg i.p.v. zwart.
Wat betreft de banden zelf, dan vind ik 28 x 1.75 net wat te smal en zou ik liever 28 x 2 of 2.35 gebruiken. Dat het dan niet helemaal is zoals het vroeger was maakt me niets uit. Ook niet als het alu of RVS is i.p.v. staal.
Ik wil inderdaad 28 x 1,75 velgen zoals geadviseerd, echter heb ik moeite deze als complete wielenset te vinden met een zwarte velg en (rvs) spaken.
De velgen van Hollandbikeshop zou ik graag proberen maar dan moet ik ze zelf spaken en ik weet niet of ik daar aan moet beginnen, daarnaast weet ik niet of daar spaak 13 of 12 in past, wil de spaken graag wat dikker namelijk. Dit wiel komt in de buurt maar heeft een chrome velg i.p.v. zwart.
Wat betreft de banden zelf, dan vind ik 28 x 1.75 net wat te smal en zou ik liever 28 x 2 of 2.35 gebruiken. Dat het dan niet helemaal is zoals het vroeger was maakt me niets uit. Ook niet als het alu of RVS is i.p.v. staal.
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
waarom rvs spaken in nieuwe velgen , wacht rustig je tijd af , je hebt vast nog wel een fiets waar je op kunt rijden zolang toch ?koop een paar oude velgen kant en klaar op een beurs of b.v marktplaats let op bij een gazelle hoort er voor een 40 spaaks velg in met zo,n dikke voornaaf van Gazelle en als je jezelf niet wilt teleurstellen achter een torpedo naaf
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Denk je dat deze iets is? http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=27
EDIT: past op zo'n torpedo naaf gewoon een nieuw tandwiel, of is dat ook een afwijkende maat?
Zou deze samengaan met de eerder genoemde 28 x 1,75 velg op Hollandbikeshop? En welke spaak daarbij, 12 of 13?
EDIT: past op zo'n torpedo naaf gewoon een nieuw tandwiel, of is dat ook een afwijkende maat?
Zou deze samengaan met de eerder genoemde 28 x 1,75 velg op Hollandbikeshop? En welke spaak daarbij, 12 of 13?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
Een torpedo naaf is vele malen beter ontworpen dan de meeste huidige remnaven. Ik heb erg slechte ervaringen met Shimano remnaven zoals in het wiel dat je als voorbeeld geeft. Die bezwijken nogal gauw, met plotseling blokkeren als gevolg. Op die wijze ben ik met een vouwfiets overdekop geslagen (dat kan dus blijkbaar ook met een korte wielbasis, overdekop als je achterwiel blokkeerd).
Een ouderwetse torpedo naaf kan bijna niet stuk. Ik heb exemplaren in handen gehad tot wel 80 jaar oud, die binnenin nog in bijna nieuwstaat verkeren. Het exemplaar in je link heeft een modernere verbinding voor het tandwiel, met behulp van nokken. Daarvoor zijn alleen de moderne dunnere tandwielen beschikbaar. Dus het is de vraag of je dat wilt. Als het goed is loopt ook een dikke transportfietsketting daar goed over. Als je echt een transportfiets maat tandwiel achterin wilt, dan heb je een nog wat oudere torpedo naaf nodig, waar je tandwielen met schroefdraad op kunt zetten. Maar let wel dat die dikke tandwielen wat schaarser beginnen te worden, zeker de 20 tands exemplaren. Maar als je gaat voor de dunnere, standaard tandwielen, die zijn zowel met nokken als schroefdraad montering goed te krijgen, en aanzienlijk goedkoper (enkele euros, tegenover 20-25 euro voor een transportfiets tandwiel).
Een ouderwetse torpedo naaf kan bijna niet stuk. Ik heb exemplaren in handen gehad tot wel 80 jaar oud, die binnenin nog in bijna nieuwstaat verkeren. Het exemplaar in je link heeft een modernere verbinding voor het tandwiel, met behulp van nokken. Daarvoor zijn alleen de moderne dunnere tandwielen beschikbaar. Dus het is de vraag of je dat wilt. Als het goed is loopt ook een dikke transportfietsketting daar goed over. Als je echt een transportfiets maat tandwiel achterin wilt, dan heb je een nog wat oudere torpedo naaf nodig, waar je tandwielen met schroefdraad op kunt zetten. Maar let wel dat die dikke tandwielen wat schaarser beginnen te worden, zeker de 20 tands exemplaren. Maar als je gaat voor de dunnere, standaard tandwielen, die zijn zowel met nokken als schroefdraad montering goed te krijgen, en aanzienlijk goedkoper (enkele euros, tegenover 20-25 euro voor een transportfiets tandwiel).
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
P.s. houdt rekening met materiaal keuze dat aluminium ongeveer een factor 3 keer zwakker is dan staal van vergelijkbare kwaliteit. Het is ook 3 keer lichter. De vuistregel is daarom in het algemeen dat iets van aluminium even zwaar moet zijn als uitgevoerd in staal om even sterk te zijn. Aluminium velgen zijn iha veel lichter uitgevoerd dan stalen velgen, omdat het materiaal ongeveer even dik is. Bij transportfietsen zijn juist de zwaar stalen velgen waarmee ze uitgevoerd werden een van de zwakste onderdelen in de fiets. De meeste oude transportfietsen hebben dan ook wielen waar de nodige slagen in zitten. Moderne velgen zijn allemaal kleiner uitgevoerd, en dus al minder sterk. Maar ga je naar aluminium, dan lever je nog een factor 2 a 3 aan sterkte in. Als je dus met zo'n zware fiets, helemaal met lading voorop een kuiltje raakt, dan rij je wel heel snel een slag in je wiel. Kies daarom de zwaarste velg.
En voor spaken, rvs en gewoon (verzinkt) staal hebben ongeveer dezelfde treksterkte. Maar rvs is voor zover mij bekend vermoeiingsgevoeliger, waardoor rvs spaken eerder breken.
En voor spaken, rvs en gewoon (verzinkt) staal hebben ongeveer dezelfde treksterkte. Maar rvs is voor zover mij bekend vermoeiingsgevoeliger, waardoor rvs spaken eerder breken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/