Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trapas

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trapas

Bericht door vin139 »

Hallo!

Ik ben nieuw hier op het forum, al lees ik sinds kort al wel mee.
Onlangs heb ik via Marktplaats een oude Gazelle Transport frame en voorvork gekocht. Zie de foto’s van de verkoper op MP hieronder. Ik heb helaas nog geen serienummer kunnen vinden op het frame en dus nog niet kunnen verifiëren of het om een echte Gazelle gaat en uit welk jaar deze komt.

Ik ga het frame opknappen en er een fijne fiets van maken. Hij hoeft niet heel precies opgebouwd te worden zoals deze vroeger was maar wat correcte details zou wel leuk zijn. Hiervoor ben ik op zoek naar allerlei onderdelen maar met het balhoofd en het bottom bracket liep ik vast vanwege de afwijkende maten. Zou iemand mij aan de juiste onderdelen kunnen helpen?

Ik zoek een balhoofd set, liefst verchroomd, met de volgende afmetingen:
As op voorvork 25.4 mm, maar meer naar beneden lijkt deze 27mm? In principe gewoon 1” denk ik dus? De ruimte in het frame waar de cups in moeten passen is 33mm, deze wijkt dus met name af van wat nu gangbaar is. Heeft iemand een dergelijke balhoofdset te koop of weet iemand waar ik deze kan vinden? Dat zou super zijn want online kan ik het echt niet vinden helaas.

Hetzelfde geldt voor de trapas. De ruimte voor de cups is 46mm. Moet hier dan een thompson fitting in en waar vind ik de juiste? De lengte van de trapas weet ik niet? Ik zoek dus eigenlijk ook een trapas, met vierkante uiteinde en spieloos.

Verder staan een stuur+stuurpen en tandwiel + cranks en mooie brede spatborden ook nog op mijn lijstje... ;)

Alle tips zijn welkom en het zou geweldig zijn als iemand een passende balhoofdset en trapas te koop heeft.

Hartelijke groet,
Vincent
Bijlagen
$_85-3.JPG
$_85-3.JPG (55.16 KiB) 8622 keer bekeken
$_85-4.JPG
$_85-4.JPG (55.73 KiB) 8622 keer bekeken
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door de rode »

zonder de pret te willen bederven ; dit is geen gazelle[ maar waarom heb je juist gekozen voor een incompleet frame ? de onderdelen zijn lastig te vinden en prijzig terwijl je voor een leuk bedrag een complete kant en klare transportfiets kunt kopen }
Laatst gewijzigd door de rode op 7 dec 2016, 13.07, 1 keer totaal gewijzigd.
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

de rode schreef:zonder de pret te willen bederven ; dit is geen gazelle
:( M'n onderbuik gevoel zei al zoiets, toch beter naar luisteren dan de volgende keer. Waaraan zie je dat? En wat denk je dat het wel is?
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door de rode »

om te beginnen aan de rechte bovenkant van de voorvork ; bij gazelle,s lopen de hoeken af ; ook staat er bij een gazelle de naam in het balhoofd ingestansd onder waar normaal het balhoofdplaatje zou zitten / hebben gezeten en zou het framenummer net onder het zadel in het frame hebben gestaan aan de ,,kettingkastzijde ,, van de fiets ,

wat het wel is zul je in deze incomplete staat waarschijnlijk nooit achter komen daar er vele merken zijn geweest

in het geval van transportfietsen geld ook; eet wat gaar is neem wat klaar is onderdelen zijn vaak verschillend van maat, prijzig en moeilijk te vinden
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Dank voor je reactie de Rode.
Hoewel ik het jammer vind dat het geen echte Gazelle is, maakt het voor wat ik er mee voor ogen had misschien niet heel erg veel uit.

Denk je dat het wel nut heeft deze op te bouwen en de onderdelen te zoeken gezien nu het merk een raadsel is? Het frame is in goede staat (geen roest of deuken).
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou er niet aan beginnen. Transportfietsonderdelen zijn schaars en erg duur. Voor de kosten om hem bij elkaar te verzamelen kun je 2 tot 3 goede komplete transportfietsen kopen. En wat is nou fijner, een transportfiets die nog grotendeels origineel is, of eentje die samengeraapt en overgeverfd is? En van met die onderdelen zouden meerdere fietsen gered kunnen worden die nog kompleter zijn. Als je aan een transportfiets begint, moet je heel selectief zijn in welke je koopt. Zelfs een kompleet ogende fiets kan nog al gauw 150 euro kosten aan onderdelen om hem goed te maken, zonder dat er iets zichtbaar aan veranderd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

N.b. een los frame heeft alleen waarde als hij bijzonder genoeg is om alles van een andere fiets over te zetten. Dat kan bijvoorbeeld bij een fiets waarvan het frame stuk of overgeschilderd is, en je hebt er een die nog mooi en bijvoorbeeld nog in de originele lak zit. Of om een fiets groter te maken voor een lang iemand, door een fiets met een klein frame te vergroten door een groter frame te installeren. Of als je een zeldzaam en gewild frame hebt, zoals bijvoorbeeld een kruisframe, of een aantoonbaar heel vroeg exemplaar (jaren '20 of eerder). Dus een frame moet je eigenlijk zien als en reserveonderdeel die je bij een bestaande fiets vervangt indien dat gewenst is. Maar het is een van de meest voorkomende onderdelen, en daarmee is de kans dat die gebruikt wordt niet groot, en heeft het dus iha minder waarde dan iets wat vergankelijker en daarmee schaarser en gewilder is, zoals een trapas, spatbord of kettingscherm.
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Dank voor je advies Jeroen. Eigenwijs als ik ben denk ik dat ik het toch door ga zetten. Mijn voornaamste doel is niet een grotendeels originele transportfiets te herbouwen maar vooral een fijne fiets te maken. Ik zou het dus niet heel erg vinden om iets afwijkende onderdelen te moeten gebruiken voor bijvoorbeeld een trapas of balhoofd. Wat wel lastig is dat ik nu niet goed passende onderdelen daarvoor kan vinden. Ik verwacht dat dat alleen bij het balhoofd en trapas zal zijn, de rest is makkelijker te vinden gok ik. Ik zoek dus nog steeds een balhoofd en trapas, mocht iemand iets van de hand doen of een adres weten dan hoor ik het graag!
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door de rode »

het is jouw ,, project ,, maar ik zou het je afraden ; waarom investeren in iets wat straks voor een liefhebber eigenlijk waardeloos is als het klaar is, onthoud goed ; bij een transportfiets kopen is een goede trapas de belangrijkste reden om de fiets wel / niet aan te schaffen ; dat is bij heel veel fiesen verschillend van maat en daarom moeilijk te verkrijgen en als het te vinden is duur , deze is ook niet voor niets zo verkocht moet je maar denken ...
vin139
Berichten: 28
Lid geworden op: 7 dec 2016, 10.52

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Dat is een goed punt de Rode. Ik zou bijvoorbeeld eerst kunnen kijken of ik een geschikte trapas kan vinden voor een redelijke prijs. Zo ja, dan heeft het project misschien meer kans van slagen, zo nee dan moet ik er misschien inderdaad niet verder mee doorgaan. Maar wat ik wel zonde zou vinden is er uberhaupt niet aan te beginnen omdat het niet een perfecte collectorsitem kan worden terwijl het gewoon wel een heel fijne fiets voor mezelf zou kunnen zijn. Ik maak 'm tenslotte voor mezelf en niet voor de liefhebber.

Weten jullie dus misschien een geschikte plek om te zoeken naar de juiste balhoofd en trapas onderdelen zodat ik het toch een kans kan geven?
Plaats reactie