Rijks Automobiel Centrale (RAC)

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Rijks Automobiel Centrale (RAC)

Bericht door David H »

Goede avond,
Ik heb even geen vraag over bouwjaar, maar over het "Rijks Automobiel Centrale" (RAC)
Ik heb kunnen uitvinden wel merk fiets ik had en bouwjaar (ongeveer) Het zou een Van Raam zijn uit 1957 (of misschien '55)
Nu had de fiets een tweede frame nummer R.A.C.880
Dit zou inhouden dat het een PTT postfiets was en dus van het RAC bij de PTT gekomen zijn.
Nu is het alleen een beetje een raadsel voor mij, want ik vind enkel iets in Rotterdam en Den Haag qua RAC. Maar de fiets is in Amsterdam gemaakt en ik heb de fiets uit Alkmaar.
Wil dus graag meer leren over het RAC, zodat ik begrijp hoe een fiets uit Amsterdam via de PTT in Alkmaar komt, met een frame nummer waar ik enkel info over vind in Den Haag en Rotterdam.

Hopelijk kan mij iemand me meer vertellen hoe dat midden '50 ongeveer ging met postfietsen, RAC, etc

Vriendelijke groeten
David
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Rijks Automobiel Centrale (RAC)

Bericht door m-gineering »

Er was ook een RAC in Groningen (Hereweg tegen over de Vechtstraat en schuin tegen over Fongers) met een eigen stoplicht voor het fietspad. Zeer geliefd bij agenten als het bonnenboekje wat aanvulling kon gebruiken. RAC garages zullen dus wel een regionaal verschijnsel zijn geweest

Ik neem aan dat de RAC organisatie gewoon op inschrijving partijen rijwielen aanschafte, en die dan landelijk verder inzette
/Marten
Plaats reactie