Pagina 1 van 1

Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 30 dec 2016, 10.41
door Lutz_NL
Een modern fiets moet zijreflectie hebben en reflectoren aan de pedalen en verlichting. Hoe zit dat met klassieke fietsen?

Sommige fietsen hebben geen rem, omdat er nooit eentje op zat.

En is het nog zo, dat verlichting alleen bij donkerheid nodig is?

Geldt voor fietsen hetzelfde als voor autos: indien destijds geen verlichting vereist was dan hoeft het nu ook niet?

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 30 dec 2016, 13.00
door Durabo88
Ik denk dat je even op de sites van de overheid moet grasduinen. Er zijn volgens mij ook al weer een paar regels geschrapt. Zo hebben bijna alle moderne fietsen geen wit achterstuk op het achterspatbord meer.
Op een gegeven ogenblik moest je volgens mij ook de achterlichten vanaf de zijkant kunnen zien branden, dus dat kan ook bij de moderne achterlichten.

Groeten,

Y.

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 30 dec 2016, 15.47
door Lutz_NL
Goeie tip!

Ik krijg volgend jaar antwoord ... :mrgreen:

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 31 dec 2016, 11.34
door maartenB
Volgens mij moet je, als er een controle is op verlichting enzo, ook met een oude fiets aan die regels voldoen. Daar geldt geen bouwjaar-regel als bij auto's, want dan gaat iedereen roepen dat zijn fiets 100 jaar oud is. En er is geen kentekenbewijs.
Overdag ben ik met hoge bi of welke oude fiets zonder werkende lampen of remmen nog nooit aangehouden. Maar volgens mij hebben ze daar wel het recht toe.
De enkele keer dat ik met een oude fiets in het donker ga rijden (ja ook met hoge bi) zorg ik voor elektrische lampjes.

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 31 dec 2016, 12.38
door wimjansen
Klopt! Zelfs is het (meen ik) zo dat formeel een fiets ook overdag voorzien moet zijn van retroflecterende banden en een achterre(tro)flector, maar ik denk dat er geen politieagent zal zijn die daar drukte over maakt. En als ze alle defecten aan het huidige autopark eerst gaan afhandelen hebben ze daar voorlopig ook 's nachts geen tijd voor :D ....

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 2 jan 2017, 14.25
door appie*-*
je moet een voor/achter lamp achterlamp moet ook een reflector pedalen en banden moeten revlector en er moeten remmen op wit stuk achterop de spatbord hoeft niet

groet appie

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 2 jan 2017, 21.56
door magneet model B.B.
Als je werkende verlichting hebt is het voor de gemiddelde agent ruim voldoende. Ik denk sowieso niet dat je bij daglicht in de problemen komt als je fiets niet aan de eisen voldoet op het gebied van reflectie en verlichting. Dan kan niemand meer op zijn racefiets of mountainbike de weg op...
Kortom, bij twijfel gewoon van die opklikdingen eraan schroeven (zonder schade aan je antieke spulletjes te maken natuurlijk) en fietsen maar!

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 30 jan 2017, 19.49
door Lutz_NL
Ik heb de overheid gevraagd en antwoord gekregen:

“U vraagt of fietsen van vijftig jaar of ouder, in het bezit van verzamelaars, op de openbare weg aan de huidige eisen voor nieuwe fietsen dienen te voldoen.
 
Technische eisen aan voertuigen, zoals fietsen, zijn opgenomen in de Regeling voertuigen. De Regeling voertuigen kent een aantal algemene bepalingen omtrent fietsen. Dat zijn zogenoemde “permanente eisen” die van toepassing zijn op fietsen die aan het verkeer deelnemen. In beginsel moeten alle fietsen die aan het verkeer deelnemen, dus ook die van vijftig jaar of ouder, aan deze eisen voldoen.
 
Van deze eisen kan op grond van artikel 9.1 van de Regeling voertuigen ontheffing worden verleend door het bevoegd gezag. Wie bevoegd gezag is is afhankelijk van de vraag onder wiens beheer de (openbare) weg(en) val(t)len, waarvan u eventueel gebruik wenst te maken. Kort gezegd is de minister van Infrastructuur en Milieu bevoegd gezag voor rijkswegen, is het college van gedeputeerde staten dat voor provinciale wegen en het college van burgemeester en wethouders voor gemeentelijke wegen.”

Dus in begrijpelijke taal: ieder fiets op de openbare weg moet aan de eisen van nu voldoen. Een uitzondering kan verleent voor toerritten door de wegbeheerder.

Dus: een stempelrem op de hoge bi is voldoende rem. Maar zijreflectoren, reflectierende pedalen en verlichting moet zijn.

Maar een hoge bi zonder rem kan absoluut niet, mocht er de rest wel aanwezig zijn.

Nu weten wij dat!

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 30 jan 2017, 19.51
door Lutz_NL
Nog een toevoeging over de remmen: een rem is voldoende mits het geen velgrem is. Dan moet je twee velgremmen hebben.

Dus een terugtraprem is genoeg. :D

Re: Oude fietsen en de wet?

Geplaatst: 30 jan 2017, 21.32
door wimjansen
Let op als je toevallig de Noordzee oversteekt: in Engeland is het verplicht op ieder soort fiets minstens twee remmen te hebben, voor Hoge Bi's wordt waarschijnlijk alleen voor speciale gelegenheden één rem gedoogd. En alleen een terugtraprem is dus niet voldoende, er moet ook een tweede rem (desnoods op hetzelfde wiel, eventueel een knijprem) aanwezig zijn. Dat geldt ook voor Duitsland, trouwens.
Overigens meen ik dat er in de toelichting van Lutz iets niet volledig is: voor zover ik weet is in Nederland één velgrem (van enig type) geaccepteerd, maar -bij luchtbanden- is één bandrem of stempelrem onvoldoende en op een brommer mag die überhaupt niet.

Wim