Coventry Machinist Co Gentleman restauratie

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie

Bericht door Maarten Waarlé »

Het tricycle wiel zit weer in elkaar!
Ik heb 17 nieuwe spaken met M3 schroefdraad gemaakt en de naaf
hier en daar opgetapt naar M3.
De originele spaakschroefdraad was plm 2,8mm buitenmaat met iets meer windingen dan de M3 heeft. Een maat die ik onmogelijk kon imiteren.
mooi rond !
mooi rond !
002 (683x1024).jpg (462.4 KiB) 2658 keer bekeken
Ook de velg was hier en daar wat krom. Ik heb haar kunnen richten in de vaste bankschroef en uitgetest op vlakheid op een vlakke plaat.

Ik heb voor het goed uitrichten een naaf moeten bouwen omdat het plaatsen van het wiel op de tricycle een niet soepel draaiend geheel geeft. Differentieel treedt in werking met het andere wiel nog op de grond.Dat wil niet echt soepel lopen en dan ook nog laag bij de grond;geen uitgangspunt voor richten en spannen.
Speciaal gemaakte naaf
Speciaal gemaakte naaf
001 (1024x683).jpg (386.84 KiB) 2658 keer bekeken

Met het spannen plak ik ook een begin spaak af met een plakbandje. Ze lijken zo veel op elkaar die verdomde spaken. Je weet dan tenminste waar je begonnen bent.
Spaakspanner
Spaakspanner
005 (1024x683).jpg (272.47 KiB) 2658 keer bekeken
De spanner is een klein bankschroefje waarmee je de spaak kan vastklemmen. Werkt dus heel anders dan bij 20e eeuwse wielen.

Op de laatste foto de verkleuringen waar de naaf gerepareerd is.
Ik zou het kunnen camoufleren maar vind het niet echt storend dus..
verkleuringen
verkleuringen
007 (1024x683).jpg (328.44 KiB) 2658 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Plaats reactie