Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Beste groep,
OP de laatste dag van 2016 nog maar weer eens een onderwerpje aangesneden.
Ik had twee Ranst beurzen geleden (dec 2015 dus) een CMC gentleman hoge bi uit 1876 gekocht. Of deels geruild eigenlijk.
De fiets kwam van een Duitse kraamhouder en was waarschijnlijk ook in Duitsland nieuw verkocht geweest.
De fiets werd enkele jaren terug op een Duitse veiling aangeboden.
Erg oud ding met ook veel verf de nodige ontbrekende onderdelen en veel schade aan velg en spaken.
Het leek of er een bom op gevallen was, Niet geheel ondenkbaar in geval van Duitse fietsen.
De bronzen stuurlug was afgebroken en scheef weer samen gelast
en de spaken waren op een na te kort en vast gelast in de velg.
Een stukje velg ontbrak waardoor er een spaak meer was dan er spaakgaten voorhanden waren.
Na de nodige verf te hebben verwijd kwam er wel een redelijk gave fiets tevoorschijn. Geen ernstige pitting. Alle ingeslagen getalletjes zijn nog zichtbaar.
Na demonteren en schoonmaken van het achterwiel ontstond er ook snel een bemoedigend beeld hoe de fiets er uit zou kunnen gaan zien.
Ik heb het stuurlugje uit elkaar gebikt en afgeschuurd.
Op m`n werk heb ik het weer gesoldeerd met koper Of is het lassen in dit geval?
Je ziet nog wel het materiaal verschil maar er vond ook een versmelting plaats met het basismateriaal.
Veel werk had ik aan de voorvelg. Het was een in tien stukken gebroken en weer scheef aan elkaar gelast geheel waar dus ook een stuk uit ontbrak.
Ik heb geen foto`s van de reparatie maar het komt er op neer dat ik eerst de scheve stukken los heb geslepen en weer goed aan elkaar heb gelast. Omdat het daarna nog een tamelijk eivormig ding was heb ik met een goed uitgetekende cirkel steeds een stuk velg kunnen bijbuigen. net zolang tot de velg en de cirkel goed met elkaar overeenkwamen.
Uiteraard leverde dat steeds weer nieuwe scheuren op in het bijzonder bij de spaakgaten. Er is heel wat aan gelast dus.
Vandaag heb ik de laatste spaken er in gezet Het gros is nog origineel al heb ik deze spaken op een na wel moeten verlengen dmv een schuin geslepen verbinding .Zilver gesoldeerd.
Een spaak had nog haar originele lengte.
Het spaken kloppen is ook een vak apart al is deze fiets met haar plm 4mm dikke spaken wel minder fijntjes dan ik gewend ben.
De klem voor het kloppen staat een beetje open als je een spaak vast hebt gezet met de M10 bout. Door vervolgens de bankschroef dicht te draaien klem je de spaak maximaal vast.
Doe ik dat niet op die manier dan sla ik de spaak tussen de klem uit zonder dat er een kop ontstaat.
Ik ben er nog lang niet maar de fiets begint wel weer ergens op te lijken. Het wiel is nog wat wiebelig maar het raakt de vork al niet meer. Als kijk-object zou het nu kunnen werken maar ik wil er natuurlijk ook eens een rondje op kunnen rijden en daarvoor is het wiel nog niet goed.
Volgend jaar maar eens verder kijken.
Groeten,
Maarten
OP de laatste dag van 2016 nog maar weer eens een onderwerpje aangesneden.
Ik had twee Ranst beurzen geleden (dec 2015 dus) een CMC gentleman hoge bi uit 1876 gekocht. Of deels geruild eigenlijk.
De fiets kwam van een Duitse kraamhouder en was waarschijnlijk ook in Duitsland nieuw verkocht geweest.
De fiets werd enkele jaren terug op een Duitse veiling aangeboden.
Erg oud ding met ook veel verf de nodige ontbrekende onderdelen en veel schade aan velg en spaken.
Het leek of er een bom op gevallen was, Niet geheel ondenkbaar in geval van Duitse fietsen.
De bronzen stuurlug was afgebroken en scheef weer samen gelast
en de spaken waren op een na te kort en vast gelast in de velg.
Een stukje velg ontbrak waardoor er een spaak meer was dan er spaakgaten voorhanden waren.
Na de nodige verf te hebben verwijd kwam er wel een redelijk gave fiets tevoorschijn. Geen ernstige pitting. Alle ingeslagen getalletjes zijn nog zichtbaar.
Na demonteren en schoonmaken van het achterwiel ontstond er ook snel een bemoedigend beeld hoe de fiets er uit zou kunnen gaan zien.
Ik heb het stuurlugje uit elkaar gebikt en afgeschuurd.
Op m`n werk heb ik het weer gesoldeerd met koper Of is het lassen in dit geval?
Je ziet nog wel het materiaal verschil maar er vond ook een versmelting plaats met het basismateriaal.
Veel werk had ik aan de voorvelg. Het was een in tien stukken gebroken en weer scheef aan elkaar gelast geheel waar dus ook een stuk uit ontbrak.
Ik heb geen foto`s van de reparatie maar het komt er op neer dat ik eerst de scheve stukken los heb geslepen en weer goed aan elkaar heb gelast. Omdat het daarna nog een tamelijk eivormig ding was heb ik met een goed uitgetekende cirkel steeds een stuk velg kunnen bijbuigen. net zolang tot de velg en de cirkel goed met elkaar overeenkwamen.
Uiteraard leverde dat steeds weer nieuwe scheuren op in het bijzonder bij de spaakgaten. Er is heel wat aan gelast dus.
Vandaag heb ik de laatste spaken er in gezet Het gros is nog origineel al heb ik deze spaken op een na wel moeten verlengen dmv een schuin geslepen verbinding .Zilver gesoldeerd.
Een spaak had nog haar originele lengte.
Het spaken kloppen is ook een vak apart al is deze fiets met haar plm 4mm dikke spaken wel minder fijntjes dan ik gewend ben.
De klem voor het kloppen staat een beetje open als je een spaak vast hebt gezet met de M10 bout. Door vervolgens de bankschroef dicht te draaien klem je de spaak maximaal vast.
Doe ik dat niet op die manier dan sla ik de spaak tussen de klem uit zonder dat er een kop ontstaat.
Ik ben er nog lang niet maar de fiets begint wel weer ergens op te lijken. Het wiel is nog wat wiebelig maar het raakt de vork al niet meer. Als kijk-object zou het nu kunnen werken maar ik wil er natuurlijk ook eens een rondje op kunnen rijden en daarvoor is het wiel nog niet goed.
Volgend jaar maar eens verder kijken.
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 1 jan 2017, 21.29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Weer een genot om te lezen. Ik volg de vervolgstappen.
Sportief fietsend!
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Erg mooi, het jongere zusje van de mijne:
- Bijlagen
-
- CMC klaar.jpg (286.59 KiB) 8780 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Hoi Maarten,
IK heb nog wat foto`s van beide fietsen naast elkaar.
Wat me het meest opviel is de maat van de achterwielen Dat is bij mijn fiets al een stukje richting de jaren 80 hoge bi.
Wel fraai zo`n groot achterwiel.
Ik ben vandaag bezig geweest met het vervaardigen van een steunwieltje voor de zadelveer. Modellen voor mijn Gentleman hadden een grote krul en vaste bevestiging van de zadelveer en het model na mijn fiets had een schuifstuk met een soort zwaluwstaart passing in plaats van een wieltje met beugel.
Ik ben nog wat aan het zoeken geweest naar de juiste maat van het wiel.
In eerste instantie heb ik de maat +/- gecopieerd van een Singer die op de site van Robert Sterba staat.
Maar omdat de beugel niet goed paste en er in de catalogusafbeelding van CMC ook een groter wiel staat afgebeeld heb ik besloten er maar een grotere voor te draaien.
Dat ziet er beter uit en de beugel loopt mooier langs de backbone.
Nog een uitdaging vormt de voorste ophanging van de veer
Origineel zit die met twee pennen vast en sluit ze naadloos aan op het frame. Dat is hier niet en waarschijnlijk is de veer lang geleden eens vervangen door een universeel ding.
Ik wil dat weer aanpassen om ook weer een dubbele bevestiging te krijgen. Nu kan de veer scharnieren om die ene pen en dat is niet de bedoeling. Er zit al een gerepareerde scheur onder het zadel. Ik kan me goed voorstellen dat dat ook met die enkele en dus draaibare bevestiging heeft te maken gehad.
Ik denk dat ik er maar een stukkie aan moet rommelen...
Groeten,
Marten
IK heb nog wat foto`s van beide fietsen naast elkaar.
Wat me het meest opviel is de maat van de achterwielen Dat is bij mijn fiets al een stukje richting de jaren 80 hoge bi.
Wel fraai zo`n groot achterwiel.
Ik ben vandaag bezig geweest met het vervaardigen van een steunwieltje voor de zadelveer. Modellen voor mijn Gentleman hadden een grote krul en vaste bevestiging van de zadelveer en het model na mijn fiets had een schuifstuk met een soort zwaluwstaart passing in plaats van een wieltje met beugel.
Ik ben nog wat aan het zoeken geweest naar de juiste maat van het wiel.
In eerste instantie heb ik de maat +/- gecopieerd van een Singer die op de site van Robert Sterba staat.
Maar omdat de beugel niet goed paste en er in de catalogusafbeelding van CMC ook een groter wiel staat afgebeeld heb ik besloten er maar een grotere voor te draaien.
Dat ziet er beter uit en de beugel loopt mooier langs de backbone.
Nog een uitdaging vormt de voorste ophanging van de veer
Origineel zit die met twee pennen vast en sluit ze naadloos aan op het frame. Dat is hier niet en waarschijnlijk is de veer lang geleden eens vervangen door een universeel ding.
Ik wil dat weer aanpassen om ook weer een dubbele bevestiging te krijgen. Nu kan de veer scharnieren om die ene pen en dat is niet de bedoeling. Er zit al een gerepareerde scheur onder het zadel. Ik kan me goed voorstellen dat dat ook met die enkele en dus draaibare bevestiging heeft te maken gehad.
Ik denk dat ik er maar een stukkie aan moet rommelen...
Groeten,
Marten
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Leuk die 2 fietsen naast elkaar. Erg grappig vind ik dat het opstapje als het ware omhoog groeit maarmate het wiel kleiner wordt. Het gietstuk van de vorkkroon is duidelijk hetzelfde.
Over de veer: Ziet er mooi uit dat wieltje. Ben benieuwd hoe dat veert.
Waar zouden die drie gaten voor zijn die links in de head zijn geboord? Ik zie dat nu pas.
Nog wat: heb je de pedalen gezien op die catalogusafbeelding? Dat lijken wel van die ronde, zoals bij veel boneshakers!
Over de veer: Ziet er mooi uit dat wieltje. Ben benieuwd hoe dat veert.
Waar zouden die drie gaten voor zijn die links in de head zijn geboord? Ik zie dat nu pas.
Nog wat: heb je de pedalen gezien op die catalogusafbeelding? Dat lijken wel van die ronde, zoals bij veel boneshakers!
- Bijlagen
-
- IMG_4583.jpg (174.34 KiB) 8729 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Het vrijwel onzichtbaar overgaan van de vork naar het frame is dus ook weer niks nieuws onder de zon. Het heeft wat weg van sommige aluminium legering raceframes met geïntegreerde balhoofdstellen. Interessant.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Ha, ja Inderdaad Y.
Zo`n gestroomlijnde vorkkroon zie je nu ook weer terug komen.
Het zal in die tijd niet met luchtweerstand te maken hebben gehad maar fraai is het wel.
Maarten,de gaten in de head zijn waarschijnlijk om de besturing te smeren maar het kan zijn dat een vroege eigenaar er opdracht toe heeft gegeven. De smeer toetertjes op de voorwiellagers zijn immers ook niet origineel maar eerder toegevoegd als ''verbetering''.
Ik zag het ,die ronde pedalen in de afbeelding. Ik vind het wat riskant om van die vroege vélocipède pedalen na te gaan maken omdat dat toch wat gedateerd over zal komen.
Ik heb ook nog eens gekeken naar vroege hoge bi`s. Als je 1875 of 1874 intypt in de VCC library dan komen er verrassende afbeeldingen en artikeltjes boven van die vroege machines.
Je ziet dan al vroeg ook pedalen met eindplaten en rubbers op diverse merken. Ik denk dat dat het gaat worden op mijn fiets. Copieën van jouw fiets met bronzen tussenstuk.
Groeten,
Maarten
Zo`n gestroomlijnde vorkkroon zie je nu ook weer terug komen.
Het zal in die tijd niet met luchtweerstand te maken hebben gehad maar fraai is het wel.
Maarten,de gaten in de head zijn waarschijnlijk om de besturing te smeren maar het kan zijn dat een vroege eigenaar er opdracht toe heeft gegeven. De smeer toetertjes op de voorwiellagers zijn immers ook niet origineel maar eerder toegevoegd als ''verbetering''.
Ik zag het ,die ronde pedalen in de afbeelding. Ik vind het wat riskant om van die vroege vélocipède pedalen na te gaan maken omdat dat toch wat gedateerd over zal komen.
Ik heb ook nog eens gekeken naar vroege hoge bi`s. Als je 1875 of 1874 intypt in de VCC library dan komen er verrassende afbeeldingen en artikeltjes boven van die vroege machines.
Je ziet dan al vroeg ook pedalen met eindplaten en rubbers op diverse merken. Ik denk dat dat het gaat worden op mijn fiets. Copieën van jouw fiets met bronzen tussenstuk.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Ik ben inmiddels weer wat verder met de Coventry Machinis Co.
Gentleman.
Pedalen zijn nagemaakt
en verouderd.
Dat verouderen doe ik tegenwoordig met verdunde zoutzuur (bouwmarkt) met daarin opgelost koper.
Het komt van internet en of het het beste is weet ik niet maar het werkt in ieder geval best goed.
Ik veeg er na het roesten wat indring-lederverf (zwart) over heen omdat het in eerste instantie nog al oranje achtig is.
Je ziet daarna nauwelijks verschil met het originele materiaal.
Zie ook deze jasbeschermer
Ook het wieltje en de ronde beugel onder de backbone door hebben een behandeling ondergaan. Overigens is het wieltje ook nog eens uitgehold aan de zijkanten. Maarten B kwam er mee. Het zat zo op een andere CMC Gentleman liet hij zien!
Ook de lagerdelen waren weg. Ik heb dat gecopieerd aan de hand van een Gentleman die bij Yesterdays te koop heeft gestaan.
Het is een andere constructie dan bij de CMC van Maarten B.
Er veranderde soms wel wat en daarom is het geweldig dat er nog hier en daar zo`n exemplaar over is . Je ziet bij bestudering de verschillen en de ontwikkeling richting 1879.
Ik ben voor een ander rijwiel, een driewieler bezig om een wiel opnieuw in orde te maken. De CMC gaat even aan de kant daarvoor.
Ook dit is prachtig werk vind ik. De naaf was behoorlijk slecht behandeld in het verleden.
Ik heb na het losdraaien van de spaken (43 originele op de 60)
ook het tin verwijderd en dan zie je dit;
Ik heb nadat alles schoon en recht was (de naafflank slingerde ook nog al) twee messing platen weerszij de beschadigingen gesoldeerd. Dit om vlees te bieden aan de boor en de tap. De maat tap (M8) was zo groot dat ik die nooit zonder die zijsteunen in de flens gedraaid zou krijgen.
Na boren tappen en het plaatsen van de messing draadeinden ziet het er zo uit. De zijplaten zijn al weer vertrokken.
En tenslotte is het zo geworden. Hier en daar zie je nog een kuiltje of stukje schroefdraad maar dat mag zichtbaar blijven. Het is tenslotte een reparatie.. Straks bruineer ik de naaf nog wat (zie wieltje CMC zadelveer voor het effect) en dan ziet het er netjes oud uit met hier en daar een tinnen zig-zagje waar schroefdraad zit
Groeten,
Maarten
Gentleman.
Pedalen zijn nagemaakt
en verouderd.
Dat verouderen doe ik tegenwoordig met verdunde zoutzuur (bouwmarkt) met daarin opgelost koper.
Het komt van internet en of het het beste is weet ik niet maar het werkt in ieder geval best goed.
Ik veeg er na het roesten wat indring-lederverf (zwart) over heen omdat het in eerste instantie nog al oranje achtig is.
Je ziet daarna nauwelijks verschil met het originele materiaal.
Zie ook deze jasbeschermer
Ook het wieltje en de ronde beugel onder de backbone door hebben een behandeling ondergaan. Overigens is het wieltje ook nog eens uitgehold aan de zijkanten. Maarten B kwam er mee. Het zat zo op een andere CMC Gentleman liet hij zien!
Ook de lagerdelen waren weg. Ik heb dat gecopieerd aan de hand van een Gentleman die bij Yesterdays te koop heeft gestaan.
Het is een andere constructie dan bij de CMC van Maarten B.
Er veranderde soms wel wat en daarom is het geweldig dat er nog hier en daar zo`n exemplaar over is . Je ziet bij bestudering de verschillen en de ontwikkeling richting 1879.
Ik ben voor een ander rijwiel, een driewieler bezig om een wiel opnieuw in orde te maken. De CMC gaat even aan de kant daarvoor.
Ook dit is prachtig werk vind ik. De naaf was behoorlijk slecht behandeld in het verleden.
Ik heb na het losdraaien van de spaken (43 originele op de 60)
ook het tin verwijderd en dan zie je dit;
Ik heb nadat alles schoon en recht was (de naafflank slingerde ook nog al) twee messing platen weerszij de beschadigingen gesoldeerd. Dit om vlees te bieden aan de boor en de tap. De maat tap (M8) was zo groot dat ik die nooit zonder die zijsteunen in de flens gedraaid zou krijgen.
Na boren tappen en het plaatsen van de messing draadeinden ziet het er zo uit. De zijplaten zijn al weer vertrokken.
En tenslotte is het zo geworden. Hier en daar zie je nog een kuiltje of stukje schroefdraad maar dat mag zichtbaar blijven. Het is tenslotte een reparatie.. Straks bruineer ik de naaf nog wat (zie wieltje CMC zadelveer voor het effect) en dan ziet het er netjes oud uit met hier en daar een tinnen zig-zagje waar schroefdraad zit
Groeten,
Maarten
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
wat is het telkens weer leuk om een stielman bezig te zien