Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Geplaatst: 31 dec 2016, 17.13
Beste groep,
OP de laatste dag van 2016 nog maar weer eens een onderwerpje aangesneden.
Ik had twee Ranst beurzen geleden (dec 2015 dus) een CMC gentleman hoge bi uit 1876 gekocht. Of deels geruild eigenlijk.
De fiets kwam van een Duitse kraamhouder en was waarschijnlijk ook in Duitsland nieuw verkocht geweest.
De fiets werd enkele jaren terug op een Duitse veiling aangeboden.
Erg oud ding met ook veel verf de nodige ontbrekende onderdelen en veel schade aan velg en spaken.
Het leek of er een bom op gevallen was, Niet geheel ondenkbaar in geval van Duitse fietsen.
De bronzen stuurlug was afgebroken en scheef weer samen gelast
en de spaken waren op een na te kort en vast gelast in de velg.
Een stukje velg ontbrak waardoor er een spaak meer was dan er spaakgaten voorhanden waren.
Na de nodige verf te hebben verwijd kwam er wel een redelijk gave fiets tevoorschijn. Geen ernstige pitting. Alle ingeslagen getalletjes zijn nog zichtbaar.
Na demonteren en schoonmaken van het achterwiel ontstond er ook snel een bemoedigend beeld hoe de fiets er uit zou kunnen gaan zien.
Ik heb het stuurlugje uit elkaar gebikt en afgeschuurd.
Op m`n werk heb ik het weer gesoldeerd met koper Of is het lassen in dit geval?
Je ziet nog wel het materiaal verschil maar er vond ook een versmelting plaats met het basismateriaal.
Veel werk had ik aan de voorvelg. Het was een in tien stukken gebroken en weer scheef aan elkaar gelast geheel waar dus ook een stuk uit ontbrak.
Ik heb geen foto`s van de reparatie maar het komt er op neer dat ik eerst de scheve stukken los heb geslepen en weer goed aan elkaar heb gelast. Omdat het daarna nog een tamelijk eivormig ding was heb ik met een goed uitgetekende cirkel steeds een stuk velg kunnen bijbuigen. net zolang tot de velg en de cirkel goed met elkaar overeenkwamen.
Uiteraard leverde dat steeds weer nieuwe scheuren op in het bijzonder bij de spaakgaten. Er is heel wat aan gelast dus.
Vandaag heb ik de laatste spaken er in gezet Het gros is nog origineel al heb ik deze spaken op een na wel moeten verlengen dmv een schuin geslepen verbinding .Zilver gesoldeerd.
Een spaak had nog haar originele lengte.
Het spaken kloppen is ook een vak apart al is deze fiets met haar plm 4mm dikke spaken wel minder fijntjes dan ik gewend ben.
De klem voor het kloppen staat een beetje open als je een spaak vast hebt gezet met de M10 bout. Door vervolgens de bankschroef dicht te draaien klem je de spaak maximaal vast.
Doe ik dat niet op die manier dan sla ik de spaak tussen de klem uit zonder dat er een kop ontstaat.
Ik ben er nog lang niet maar de fiets begint wel weer ergens op te lijken. Het wiel is nog wat wiebelig maar het raakt de vork al niet meer. Als kijk-object zou het nu kunnen werken maar ik wil er natuurlijk ook eens een rondje op kunnen rijden en daarvoor is het wiel nog niet goed.
Volgend jaar maar eens verder kijken.
Groeten,
Maarten
OP de laatste dag van 2016 nog maar weer eens een onderwerpje aangesneden.
Ik had twee Ranst beurzen geleden (dec 2015 dus) een CMC gentleman hoge bi uit 1876 gekocht. Of deels geruild eigenlijk.
De fiets kwam van een Duitse kraamhouder en was waarschijnlijk ook in Duitsland nieuw verkocht geweest.
De fiets werd enkele jaren terug op een Duitse veiling aangeboden.
Erg oud ding met ook veel verf de nodige ontbrekende onderdelen en veel schade aan velg en spaken.
Het leek of er een bom op gevallen was, Niet geheel ondenkbaar in geval van Duitse fietsen.
De bronzen stuurlug was afgebroken en scheef weer samen gelast
en de spaken waren op een na te kort en vast gelast in de velg.
Een stukje velg ontbrak waardoor er een spaak meer was dan er spaakgaten voorhanden waren.
Na de nodige verf te hebben verwijd kwam er wel een redelijk gave fiets tevoorschijn. Geen ernstige pitting. Alle ingeslagen getalletjes zijn nog zichtbaar.
Na demonteren en schoonmaken van het achterwiel ontstond er ook snel een bemoedigend beeld hoe de fiets er uit zou kunnen gaan zien.
Ik heb het stuurlugje uit elkaar gebikt en afgeschuurd.
Op m`n werk heb ik het weer gesoldeerd met koper Of is het lassen in dit geval?
Je ziet nog wel het materiaal verschil maar er vond ook een versmelting plaats met het basismateriaal.
Veel werk had ik aan de voorvelg. Het was een in tien stukken gebroken en weer scheef aan elkaar gelast geheel waar dus ook een stuk uit ontbrak.
Ik heb geen foto`s van de reparatie maar het komt er op neer dat ik eerst de scheve stukken los heb geslepen en weer goed aan elkaar heb gelast. Omdat het daarna nog een tamelijk eivormig ding was heb ik met een goed uitgetekende cirkel steeds een stuk velg kunnen bijbuigen. net zolang tot de velg en de cirkel goed met elkaar overeenkwamen.
Uiteraard leverde dat steeds weer nieuwe scheuren op in het bijzonder bij de spaakgaten. Er is heel wat aan gelast dus.
Vandaag heb ik de laatste spaken er in gezet Het gros is nog origineel al heb ik deze spaken op een na wel moeten verlengen dmv een schuin geslepen verbinding .Zilver gesoldeerd.
Een spaak had nog haar originele lengte.
Het spaken kloppen is ook een vak apart al is deze fiets met haar plm 4mm dikke spaken wel minder fijntjes dan ik gewend ben.
De klem voor het kloppen staat een beetje open als je een spaak vast hebt gezet met de M10 bout. Door vervolgens de bankschroef dicht te draaien klem je de spaak maximaal vast.
Doe ik dat niet op die manier dan sla ik de spaak tussen de klem uit zonder dat er een kop ontstaat.
Ik ben er nog lang niet maar de fiets begint wel weer ergens op te lijken. Het wiel is nog wat wiebelig maar het raakt de vork al niet meer. Als kijk-object zou het nu kunnen werken maar ik wil er natuurlijk ook eens een rondje op kunnen rijden en daarvoor is het wiel nog niet goed.
Volgend jaar maar eens verder kijken.
Groeten,
Maarten