En zo was het begin

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Yardarian1
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012, 22.06
Locatie: Woerden
Contacteer:

Nog geen oude fiets

Bericht door Yardarian1 »

Deze zomer de oude troep een opgeruimd. Maar ik heb geen afstand kunnen doen van mijn oude fiets. Nou ja oud? Een gazelle Tour Special uit 1981, frame-no 3265393. Ik durf hem bijna niet op dit forum tussen al die prachtige stokoude fietsen te presenteren.
Maar hij is me te dierbaar om weg te doen. Dus ga ik hem opknappen want er zit nogal wat beschadiging op het frame en daardoor veel roest. Ook alle verchroomde delen zijn verroest. Omdat dit mijn eerste restauratie project is enkele vragen:
- Heeft iemand tips over het (laten) spuiten van een frame?
- Idem over het terugkrijgen/terugplaatsen van alle transfers?
- Zijn verchroomde delen te herstellen, of beter te vervangen (mijn fietsenhandelaar had nog wel wat origineel spul liggen)?

Groet, Bob
Yardarian1
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012, 22.06
Locatie: Woerden
Contacteer:

En zo was het begin

Bericht door Yardarian1 »

Zo zag de gazelle eruit bij aanvang. Inmiddels geheel gedemonteerd.
Bijlagen
zo uit de schuur, nog niet gedemonteerd
zo uit de schuur, nog niet gedemonteerd
GazelleTS compleet.jpg (479.02 KiB) 9577 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: En zo was het begin

Bericht door maartenB »

Hoi Bob,
ik snap dat wel hoor, vooral die oude Gazelles waar je jaren op reed worden dierbaar.
Ik heb een Champion Mondial.
Mooi aan jouw fiets is dat de lak er zo op het oog nog heel aardig uitziet. Denk even goed na voor het geheel gaat schuren, met poetsen en misschien heel voorzichtig bijspuiten (spuitbus, zorg wel voor exact de juiste kleur) van gedeelten, zoals bovenbuis. Als je echt wilt herspuiten en je doet het zelf krijg je vrij zachte lak. De hardheid van het origineel krijg je nooit terug. Dan moet je naar een spuiterij en dat gaat wat kosten. Transfers (stickers in dit geval) zijn moeilijk te krijgen maar soms zie je ze wel aangeboden. Moet je ook een beetje mazzel mee hebben.
Chroom heb je bijna niet aan je fiets, een beetje aan je derailleur en je uitvalnaven. Die zijn waarschijnlijk van Shimano, voor mij geldt dat ik er de laatste tijd een aantal heb weggegeven, maar er moet makkelijk aan te komen zijn. Dit was geen dure fiets, er zijn er veel gemaakt en de onderdelen zijn niet erg gewild. Dat verandert als het Campagnolo is, maar dat zou me verbazen. Gewoon even zoeken dus bij mensen met veel racefietsenspul.
Ingelopen lagers vervangen, aluminium oppoetsen, stuur nieuw intapen. Wordt vast weer een superfiets! :P
succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Yardarian1
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012, 22.06
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: En zo was het begin

Bericht door Yardarian1 »

Dag Maarten,
dank voor je reactie. Ik vrees dat een paar plekjes bijschuren niet voldoende is, hoewel ik me zeer goed realiseer dat je met eigen werk niet zulke keiharde lak terug krijgt. Op de foto zie je wat beschadigingen op de liggende buis, maar de achtervork is veel erger.
Het is inderdaad allemaal shimano spul wat er op zit en suntour. Het onderste deel van de voorvork is verchroomd (en verroest).

En ik weet nog dat deze fiets mij net geen 1.000 gulden heeft gekost. Het waren mijn in een zomerbaantje verdiende centjes en bedroegen destijds meer dan het inkomen waar ik als student per maand van rond moest komen Als ik mijn huidige maandsalaris aan een fiets kon uitgeven.....Maar ik begrijp wat je bedoelt: het is uitsluitend emotionele waarde. En een superfiets hoeft het niet te worden, daarvoor heb ik een Jan Janssen.

Gazelle heb ik ook aangeschreven maar die laten helemaal niets van zich horen. Is dat een bekende ervaring? Of is er een speciaal kanaal te gebruiken?
Bijlagen
En dit is de minst erge buis
En dit is de minst erge buis
GazelleTS detail roest.jpg (489.04 KiB) 9492 keer bekeken
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: En zo was het begin

Bericht door allardschaap »

Hoi Bob,

Als je hem puur als herinneringsobject wilt bewaren lekker de oude sporen erop laten zitten en behandelen als een oude fiets die je zo orgineel mogelijk wilt houden.
Ik zou hem goed reinigen en poetsen en daar waar chrome weg is b.v. zilvere hammerite aanbrengen (meerdere dunne laagjes geeft geen hamerslag) de ergste plekjes op de lak bijwerken en dan de hele fiets in de Owatrol zetten en lekker van "nagenieten"

Kost bijna nix en geeft wel voldoening.

Succes met je overweging.

Grtzz,

Allard
Yardarian1
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012, 22.06
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: En zo was het begin

Bericht door Yardarian1 »

Intussen al aantal weken verder en een hoop wijzer.

De velgen zijn schoon en de lagers doen het weer. De tandrad cassette is helemaal schoon en ratelt weer als vanouds. En mijn handen/vingers zijn nog heel.
Stickers voor de voorvork kunnen krijgen bij www.klassiekefietsen.nl, nu de rest van de stickers nog.
Bijlagen
Stickers voorvork
Stickers voorvork
GazelleTS transfer detail4.jpg (448.94 KiB) 9435 keer bekeken
Cyclissimo
Berichten: 582
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: En zo was het begin

Bericht door Cyclissimo »

De stickers kun je denk ik als je wilt (op het Tour Special logo na) op Ebay krijgen. Daar worden meestal verschillende sets aangeboden voor een Champion Mondial. Als ik me niet vergis zijn dat dezelfde transfers.

De roest lijkt me bepaald niet dramatisch. het balhoofdstel bijvoorbeeld krijg je weer prachtig met een koperborsteltje (bougieborstel) of een beetje fijne staalwol. Voor de rest van het frame zou ik niet zo snel voor overschilderen kiezen. Een goede poetsbeurt met Commandant doet al heel veel meer dan je zou verwachten.
Als het chroom van de voorvork roestig is: probeer ook eens een koperborstel (je zult verbaast zijn hoeveel er verdwijnt). Als de chroom er echt afgesprongen is kun je naast schilderen ook gaan voor ontroesten (bijvoorbeeld met schoonmaakazijn) en blank lakken. Dan zie je er heel weinig van.

Is de vork trouwens niet een tikje uit het lood? Heb geloof ik nog nooit een gebruikte Gazelle sportfiets uit die tijd gezien met een nog helemaal rechte voorvork.. (op de Reynolds fietsen na natuurlijk).


Succes!
Plaats reactie