Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Nu zit ik alleen nog met restauratievraagstukken. Deze vragen komen voort uit de huidige staat van de fiets. Daarin onderscheiden we:
- Originele staat: oudste ensamble van onderdelen (één ouder onderdeel zegt weinig over de leeftijd, maar een ensemble wel), dat zijn hier het Titan stuur uit 1953, de naven, balhoofd en trapstel. En niet te vergeten frame en voorvork, maar de lak is niet zeker te zeggen.
- Vroege aanpassingen: velgen, remmen, derailleursysteem, wellicht spatborden
- Late aanpassingen: reflectoren, achterlicht, handvatten
Ik heb trouwens hier nog niet alle onderdelen opgesomd.

Over de originele staat valt weinig te zeggen, daar er geen folders zijn en de maker/assembleerder fietsen op bestelling afmonteerde (d.w.z. naar wens van de klant). Alleen de relicten die we nu zien weten we met grote zekerheid van dat ze er altijd op hebben gezeten.
Ik ga de patten achter nog even nakijken of er Simplex in staat, dan weet ik wellicht meer over de vorige derailleur.
Veel aanpassingen hebben vroeg plaats gevonden zeg jaren 60-70, waaronder voor het fietsen essentiële onderdelen. Omdat de fiets altijd in Hilversum is gebleven, zou dit goed bij Ruitenbeek zelf kunnen hebben plaatsgevonden. Daarbij maakt dit de geschiedenis van de fiets. Dus de moeite waard om te laten zitten?
Latere veranderingen zoals reflectie op achterspatbord en pedalen en het lelijke achterlicht. Niet wenselijk? Ik denk 't, want dan is een oude fiets geen oude fiets.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door berkers41 »

quote<Dat gold origineel ook bij deze fiets, maar het vreemde is dat het eerste kabelnokje vanaf de versteller gezien bijna bovenop de onderbuis is gesoldeerd. Kan het zijn dat dit gedaan is om de versteller geheel naar links te kantelen, omdat de fiets is aangepast voor een linkshandige?
> end quote.

Zou je daar eens een detailfoto van willen plaatsen Yoric?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Hierbij de foto.
Bijlagen
IMG-20170113-WA0035.jpeg
IMG-20170113-WA0035.jpeg (1.13 MiB) 8938 keer bekeken
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Vroeg me al even af wanneer Ruitenbeek op de Leeuwenweg 51 in Hilversum stopte met zijn rijwielzaak. Dit kan gevonden worden in de KvK registers, maar ik heb wel een indicatie. Op internet staat een comment van iemand die in 1978 nog een maatframe bij hem liet opbouwen, toen was de man al dik in de 70. Ik ga er dus even voor het gemak van uit dat hij waarschijnlijk in de eerste helft van de jaren 80 ermee stopte.

Grote kans dus dat de fiets tot die tijd zijn onderhoud bij deze zaak heeft gehad, daar de fiets altijd in Hilversum is blijven staan. Dus wil ik op wat reflectie na de onderdelen van voor 1980 ook wel behouden. De restauratie wordt terughoudend, zeker ook om kosten te besparen en de modernere onderdelen betrouwbaarder zijn als ik er een flink stuk op wil fietsen.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door berkers41 »

Zou die nok voor een voorderailleur geweest kunnen zijn?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Neen dat denk ik niet, want er zit een volgend nokje aan de andere kant van het bracket. Tussen deze nokje past in de openingen een buitenkabel.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door berkers41 »

dan is het voor een stukje buitenkabel geweest, dat de derailleurkabel naar achteren moest leiden; Nu vervangen door het Huret klemmetje met omleid-buisje.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door berkers41 »

het lijkt er trouwens op dat er een Campagnolo voorderailleur heeft gezeten, net boven dat nokje.
Is dat goed gezien?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Die Campagnolo beugel met nokje en geleider is er later op gekomen, zodat de versteller goed gemonteerd kan worden. Ga je dat framenokje gebruiken voor je kabel, dan moet je de versteller helemaal naar links kantelen. En voor een voorderailleur zit dit nokje te ver naar rechts. Dus vermoed ik nog steeds dat hij zo aangepast is voor een linkshandige.

Uiteindelijk is de eerste derailleur van het frame afgebroken en vervangen door een Huret Alvit met bijbehorende versteller en Campagnolo geleider. Nu bedien je de versteller weer rechts van het frame.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door berkers41 »

Intrigerend verhaal Yoric.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie