Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers
Geplaatst: 25 jan 2017, 14.18
Beste Fietsfanaten,
Mijn naam is Jeroen. Ik ben 25 jaar en woon sinds kort in Den Haag samen met mijn vriendin. Daarnaast ben ik net afgestudeerd in Industrieel Product Ontwerpen.
De reden dat ik hier lid ben geworden is allemaal begonnen met de diefstal van mijn vriendin haar geliefde Gazelle fiets (Ultimate Excellent). Met hoop de fiets terug te vinden zocht ik 6 weken lang elke dag een uur marktplaats af.. Nooit gevonden. Waarschijnlijk fiets iemand in het buitenland ondertussen vrolijk rond op haar fiets.
Maar mijn oog viel op een dag op een advertentie van een oude Phoenix fiets uit 1951 voor weinig geld. En aangezien ik van sleutelen houd leek mij dat een leuk projectje. De beste man wist mij te vertellen dat de fiets afkomstig was van de slager van Schipsluiden. Hij had het vermoeden dat de fiets niet veel gebruikt was. En na enige inspectie werd ik erg enthousiast want het viel mij op dat de originele banden er opzaten (half vergaan) maar sporen van slijtage waren er bijna niet op te zien. Ook viel het mij op dat de Spatborden aan de binnenkant gewoon geen roestvorming hebben, het frame zag er ook prima uit, dit klonk als een leuk projectje. De min punten waren wat roestvorming op de achternaaf / velg en het bagagerek is behoorlijk aangetast. Hij wist te vertellen dat de fiets jaren lang onder een afdakje heeft gestaan. Samengevat lijkt het erop dat de fiets amper gebruikt is sinds 1954. De trappers bijvoorbeeld zien er nog als nieuw uit zowel het stuur als het balhoofdgedeelte. Zowel het originele? Lepperzadel ziet er nog hartstikke goed uit.
Alleen toen kwam ik er al snel achter dat ik met mijn 2 meter aan lichaamslengte totaal niet comfortabel kan fietsen op deze fiets met framemaat 59 ongeveer... Oftewel in mijn enthousiasme heb ik een te kleine fiets gekocht
. Het zadel erg hoog zetten is geen porrem.
Desalniettemin was mijn interesse in oude fietsen gewekt. Ik begon de geschiedenis van Phoenix te lezen en vervolgens Gazelle, Union en toen Fongers.
En laat ik nu net op de zelfde dag een advertentie tegenkomen van een Fongers fiets uit 1951 die te koop stond! En welke ook nog eens niet ontzettend ver van Den Haag stond.
Dus ik met de trein naar Maassluis met het idee de fiets terug te fietsen naar Den Haag. Bij de eigenaar aangekomen te zijn kreeg ik een kopje koffie en de geschiedenis achter deze fiets te horen. En ook dat de achterband wellicht lek was. Hij stelde voor om de band te plakken of in prijs te zakken. Uiteindelijk werd het allebei. Alhoewel wij geen lek konden bleek het waarschijnlijk in het ventiel te hebben gezeten en heeft hij die ter plekken verwisseld. Na een leuk gesprek en de fietsband weer opgepompt te hebben begon ik aan een lange fiets toch door het platteland. De verkoper raadde mij het ten zeerste af en ik vermoedde dat hij mij voor gek verklaarde. Wat ik ook wel begrijp. De kans was immers groot dat ik een lekke band zou krijgen in de 'middle of no where'. Uiteindelijk heb ik mijn voordeur weten te bereiken en was het een fantastische tour. De fiets schakelde nog perfect en reed heerlijk.
Alleen ik deed er uiteindelijk bijna 3 uur over gedaan in plaats van 1 uur en 15 min omdat mijn telefoon uitviel en ik dus geen navigatie meer had moest ik 10 keer de weg vragen en de bordjes volgen (ik woon pas sinds kort in Den Haag en daardoor ben ik hier nog niet zo bekend).
Ik ben dus lid geworden van De Oude Fiets omdat ik informatie nodig heb over Fongers. En ik ga het restauratie project op het forum plaatsen. Ik vind het leuk jullie projecten te volgen en de informatie tot mij te nemen. En uiteraard zal ik jullie hulp nodig hebben.
Bij de Phoenix fiets ga ik het bagagerek aanpakken en wat kleine dingen en die wil ik dan door verkopen. Zodat ik mij volledig op de Fongers fiets kan storten. Want die heeft een framemaat 67 en dat bevalt mij meer dan 59 van de Phoenix.
Wordt vervolgd
Mijn naam is Jeroen. Ik ben 25 jaar en woon sinds kort in Den Haag samen met mijn vriendin. Daarnaast ben ik net afgestudeerd in Industrieel Product Ontwerpen.
De reden dat ik hier lid ben geworden is allemaal begonnen met de diefstal van mijn vriendin haar geliefde Gazelle fiets (Ultimate Excellent). Met hoop de fiets terug te vinden zocht ik 6 weken lang elke dag een uur marktplaats af.. Nooit gevonden. Waarschijnlijk fiets iemand in het buitenland ondertussen vrolijk rond op haar fiets.
Maar mijn oog viel op een dag op een advertentie van een oude Phoenix fiets uit 1951 voor weinig geld. En aangezien ik van sleutelen houd leek mij dat een leuk projectje. De beste man wist mij te vertellen dat de fiets afkomstig was van de slager van Schipsluiden. Hij had het vermoeden dat de fiets niet veel gebruikt was. En na enige inspectie werd ik erg enthousiast want het viel mij op dat de originele banden er opzaten (half vergaan) maar sporen van slijtage waren er bijna niet op te zien. Ook viel het mij op dat de Spatborden aan de binnenkant gewoon geen roestvorming hebben, het frame zag er ook prima uit, dit klonk als een leuk projectje. De min punten waren wat roestvorming op de achternaaf / velg en het bagagerek is behoorlijk aangetast. Hij wist te vertellen dat de fiets jaren lang onder een afdakje heeft gestaan. Samengevat lijkt het erop dat de fiets amper gebruikt is sinds 1954. De trappers bijvoorbeeld zien er nog als nieuw uit zowel het stuur als het balhoofdgedeelte. Zowel het originele? Lepperzadel ziet er nog hartstikke goed uit.
Alleen toen kwam ik er al snel achter dat ik met mijn 2 meter aan lichaamslengte totaal niet comfortabel kan fietsen op deze fiets met framemaat 59 ongeveer... Oftewel in mijn enthousiasme heb ik een te kleine fiets gekocht

Desalniettemin was mijn interesse in oude fietsen gewekt. Ik begon de geschiedenis van Phoenix te lezen en vervolgens Gazelle, Union en toen Fongers.
En laat ik nu net op de zelfde dag een advertentie tegenkomen van een Fongers fiets uit 1951 die te koop stond! En welke ook nog eens niet ontzettend ver van Den Haag stond.
Dus ik met de trein naar Maassluis met het idee de fiets terug te fietsen naar Den Haag. Bij de eigenaar aangekomen te zijn kreeg ik een kopje koffie en de geschiedenis achter deze fiets te horen. En ook dat de achterband wellicht lek was. Hij stelde voor om de band te plakken of in prijs te zakken. Uiteindelijk werd het allebei. Alhoewel wij geen lek konden bleek het waarschijnlijk in het ventiel te hebben gezeten en heeft hij die ter plekken verwisseld. Na een leuk gesprek en de fietsband weer opgepompt te hebben begon ik aan een lange fiets toch door het platteland. De verkoper raadde mij het ten zeerste af en ik vermoedde dat hij mij voor gek verklaarde. Wat ik ook wel begrijp. De kans was immers groot dat ik een lekke band zou krijgen in de 'middle of no where'. Uiteindelijk heb ik mijn voordeur weten te bereiken en was het een fantastische tour. De fiets schakelde nog perfect en reed heerlijk.
Alleen ik deed er uiteindelijk bijna 3 uur over gedaan in plaats van 1 uur en 15 min omdat mijn telefoon uitviel en ik dus geen navigatie meer had moest ik 10 keer de weg vragen en de bordjes volgen (ik woon pas sinds kort in Den Haag en daardoor ben ik hier nog niet zo bekend).
Ik ben dus lid geworden van De Oude Fiets omdat ik informatie nodig heb over Fongers. En ik ga het restauratie project op het forum plaatsen. Ik vind het leuk jullie projecten te volgen en de informatie tot mij te nemen. En uiteraard zal ik jullie hulp nodig hebben.
Bij de Phoenix fiets ga ik het bagagerek aanpakken en wat kleine dingen en die wil ik dan door verkopen. Zodat ik mij volledig op de Fongers fiets kan storten. Want die heeft een framemaat 67 en dat bevalt mij meer dan 59 van de Phoenix.
Wordt vervolgd