Een ECHTE Gazelle pastoorsfiets uit Oirschot

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Een ECHTE Gazelle pastoorsfiets uit Oirschot

Bericht door VelpArnhem »

Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Voor de restauratie van een Gazelle heren uit de jaren 30 was ik op zoek naar spatborden. Spontaan heb ik op een Gazelle dames op Marktplaat geboden voor de spatborden, waar ik toen nog moeilijk aan dacht te komen. Op een gegeven moment denk je niets meer te horen totdat . . . je tijdens je aanwezigheid in het zuiden des lands opgebeld wordt dat het bod oke is maar vandaag ophalen!

Gelukkig was ik in die gelegenheid. Ik ging voor de spatborden, maar kwam thuis met een restauratieproject. Naar mijn idee te origineel en oud om te slopen. Daabij is zo goed als zeker het hele verhaal van de fiets bekend. De oorsprong gaat terug naar de pastoor van Oirschot! Dit is wellicht ook de reden van de herentrappers op de damesfiets?
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (106.52 KiB) 9279 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (117.67 KiB) 9280 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (108.47 KiB) 9280 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (96.12 KiB) 9280 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (55.45 KiB) 9280 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (101.67 KiB) 9280 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (92.68 KiB) 9280 keer bekeken
Laatst gewijzigd door VelpArnhem op 5 feb 2017, 10.59, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door Durabo88 »

Mannen met jurken hadden vroeger ook een damesfiets nodig. :lol:
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door wimjansen »

Zou die daar tijdens de jubileumviering al, in Oirschot in een schuurtje, popelend van verlangen hebben staan wachten? :)
DCR gaat nooit verloren....
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door VelpArnhem »

Ooit een serie van gemaakt!
Bijlagen
2017-02-04_235015.jpg
2017-02-04_235015.jpg (67.25 KiB) 9260 keer bekeken
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door VelpArnhem »

Dit is het straatje in Oirschot naar de Brouwerij, voor degenen die bij de jubileumrit waren! Destijds stond deze Gazelle nog in het zogenaamde schuurtje!
Bijlagen
8.jpg
8.jpg (150.68 KiB) 9260 keer bekeken
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door TheodK »

Dit model is net weer iets anders dan die in het themanummer over Gazelle op blz.64 staat. Het zou erg leuk zijn als je de geschiedenis van deze fiets helemaal kan achterhalen. Als hij van de pastoor geweest is zijn er vast foto's waarop hij met deze fiets te zien is. Het is zeer de moeite waard om deze fiets dan voorzichtig te conserveren. Ik kan het op de foto's niet goed zien , maar zijn de spatborden nu origineel of een keer vervangen?


groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door de rode »

dit is ook geen damesfiets maar ECHT een pastoorsfiets - [2 mannetjes ipv 1 is bij deze gazelle,s een pastoorsfiets , veel mensen denken dat een kruisframe een pastoorsfiets is maar dat is een misvatting ook het 8V model word vaak ten onrechte als pastoorsfiets aangeboden maar de V staat voor verkeersmodel - makkelijk afstappen en opstappen in het verkeer -] dus de titel gazelle dames 1933 is niet goed want het is wel degelijk een herenfiets :o ;)
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door VelpArnhem »

TheodK schreef:Dit model is net weer iets anders dan die in het themanummer over Gazelle op blz.64 staat. Het zou erg leuk zijn als je de geschiedenis van deze fiets helemaal kan achterhalen. Als hij van de pastoor geweest is zijn er vast foto's waarop hij met deze fiets te zien is. Het is zeer de moeite waard om deze fiets dan voorzichtig te conserveren. Ik kan het op de foto's niet goed zien , maar zijn de spatborden nu origineel of een keer vervangen?


groet Theo
Theo,

Zoals ze er uit zien, en ook vorm, moeten dit wel originele zijn. Conservering zal weer gaan volgens idee van uit elkaar halen, daar waar nodig ontroesten, lak zo laten en na schoonmaak dikke laag vaseline. Oh ja, nieuwe banden, indien voorradig en betaalbaar nos. De laatste eigenaar heb ik al een opzet van een verhaal gemaild en hij zou dit verder invullen. Wellicht kan ik via een oudheidkundige club ter plaatse wel foto's achterhalen.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Gazelle dames 1933 van mijnheer pastoor uit Oirschot

Bericht door VelpArnhem »

de rode schreef:dit is ook geen damesfiets maar ECHT een pastoorsfiets - [2 mannetjes ipv 1 is bij deze gazelle,s een pastoorsfiets , veel mensen denken dat een kruisframe een pastoorsfiets is maar dat is een misvatting ook het 8V model word vaak ten onrechte als pastoorsfiets aangeboden maar de V staat voor verkeersmodel - makkelijk afstappen en opstappen in het verkeer -] dus de titel gazelle dames 1933 is niet goed want het is wel degelijk een herenfiets :o ;)
Dank. Titel aangepast. Dit zal dus ook de verklaring zijn van de herentrappers.
Bijlagen
2017-02-05_125413.jpg
2017-02-05_125413.jpg (22.22 KiB) 9218 keer bekeken
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Een ECHTE Gazelle pastoorsfiets uit Oirschot

Bericht door VelpArnhem »

Het vervolg

De Gazelle is tijdens het werkzame leven bereden door heren. Waarschijnlijk is de eerste eigenaar pastoor G.J.D. Renders ((1911-1978), die van 1950 tot 1962 bouwpastoor was in Valkenswaard en Lierop. In deze periode heeft hij de fiets, waarschijnlijk als cadeau van de parochianen gekregen. Van 1962 tot 1972 was hij pastoor in Oirschot. Bij zijn vertrek heeft hij de fiets in Oirschot laten staan. De reden is niet bekend.

In dat jaar, 1972, kreeg de heer van Eerd de fiets van kapelaan Klomp. Er werd mee door het dorp gereden. Pastoor Renders was een grote man. Op deze pastoors-fietsen zitten dan ook grotere herentrappers. De fiets werd niet gebruikt door Kapelaan Klomp. Deze vond dat de fiets in de weg stond en gaf hem aan de heer van Eerd.

Nadat de heer van Eerd de fiets niet meer nodig had kreeg zijn zoon de fiets in gebruik. Een aanwezige Hardrock sticker getuigde van de muzieksmaak van deze destijds jonge gebruiker! Na enige tijd kwam de fiets in de schuur te staan en raakte in onbruik.

Nu nog restaureren!
Plaats reactie