Burgers catalogi

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3831
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Burgers catalogi

Bericht door maartenB »

Man wat is dat genieten, al die oude Burgers catalogi in de documentatiebank van het forum! de grootste grap vind ik nog wel dat in 1901 nog een safety kruisframe met cushion banden in de catalogus staat. Geweldig! :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 414
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers catalogi

Bericht door TheodK »

er komen nog meer catalogi van Burgers. Ik heb er een behoorlijk aantal gefotografeerd of gescand. de kwaliteit is nogal verschillend. Sandra gaat ze binnenkort op de site zetten. Nu nog catalogi van andere merken!! van Fongers en Gazelle zijn ze ook bij leden aanwezig. Uiteraard moet de Eerste Nederlandse Rijwielfabriek ook hier weer het voortouw nemen. Fongers zal wel achteraan komen kakken. :D

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3831
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers catalogi

Bericht door maartenB »

Super!
Al zag ik inmiddels dat er wel dubbelingen in zitten met de folders van Sjoerd.
Ik ben nu op het oude Yahoo forum aan het kijken wat ik daar nog vind aan folders en ik probeer mensen om toestemming voor het verplaatsen te vragen. Van jou zie ik een octrooi voor excentrische versnelling van Burgers erop staan.
Mag ik die ook overnemen naar het nieuwe forum? :roll:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 670
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Burgers catalogi

Bericht door jrietveld »

Zelden iets van Burgers gehoord, maar dit jaar lijkt dit wat verstofte Overijsselse merk opeens aan een (eenmalige?) revival toe te zijn...
Het digitaliseren van de Fongers catalogi is een flink werk, ook al omdat Fongers dikkere catalogi had dan Burgers.
Gister hoorde ik van de directie van de Groninger Archieven dat men bezig is het gehele Fongers bedrijfsarchief (uniek voor industrieel Nederland qua ouderdom en volledigheid) professioneel gedigitaliseerd te krijgen. Nog niet helemaal zeker, maar dat zou natuurlijk fantastisch zijn!

Jos
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Burgers catalogi

Bericht door Eysfan »

Ha Jos,

Het zou prachtig zijn als bijvoorbeeld ook die garantieboeken digitaal ter inzage komen. Weet je of de catalogi ook allemaal aanwezig zijn in het Groninger archief?

Die Fongers catalogus van 1912 scannen was inderdaad een behoorlijke (en saaie) klus vanmiddag. Het was dankzij het slechte weer dat ik het geduld er voor op kon brengen :)

Groeten,
Sjoerd
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers catalogi

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, Best veel werk zo`n catalogus onder de scanner leggen.
En soms ook best slecht voor zo`n oud boekje.

Wel leuk dat er wat beschikbaar komt en ik wil daar ook graag m`n ding in doen. Punt is,en misschien kan Sandra daar nog eens op antwoorden,hoe verzend ik een groot bestand?
Mijn ervaring tot nu toe is dat ik catalogi en andere grote dingen in stukjes moet versturen om door m`n e-mail progamma gepikt te worden. Niet echt te doen dus.

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Burgers catalogi

Bericht door Sandra »

Punt is,en misschien kan Sandra daar nog eens op antwoorden,hoe verzend ik een groot bestand?
Bestanden van enkele (of vele) MB's verzenden per mail lukt inderdaad niet goed. Je kunt daarvoor beter een programma als http://www.wetransfer.com gebruiken. Je upload het bestand, vermeldt een mailadres (forumredactie@oudefiets.nl) en de geadresseerde krijgt een link naar het bestand in zijn mailbox. Erg handig.

De forumredactie (MaartenB, Eysfan, JocoFoto en ik) kunnen zo nodig het bestand nog verkleinen en dan plaatsen in de documentatiebank. Bestanden tot 0,5MB kan iedereen trouwens gewoon zelf plaatsen.

Jos, heb jij helemaal nog geen Fongers-brochures digitaal?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 670
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Burgers catalogi

Bericht door jrietveld »

Hallo Sandra,

Van Fongers heb ik ca. 15 vooroorlogse catalogi (vaak wel 50 pagina's...)en vrijwel alle folders (stuk dunner) van 1953-1970.
Ik zie nogal op tegen het scannen. DOF-lid Nanno Bennink heeft overigens alle catalogi van 1906-1940. In de Gr. Archieven is niet alles aanwezig, maar wel weer de prachtige catalogi van 1899 en 1900.

Jos
Durabo88
Berichten: 2585
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Burgers catalogi

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Als je het juiste (grote!) kopiëerapparaat ter beschikking hebt, dan kun je tegenwoordig het zo instellen dat hij de kopie naar je mailadres verstuurt. Verder kun je dan instellen dat hij van alle pagina's tesamen een PDF file maakt. Dan begin je met het schutblad van de catalogus druk je op de groene scanknop en vervolgens doe je dit met alle andere pagina's achtereenvolgens. Vaak moet je als je klaar bent afsluiten met een hekje o.i.d. en bij sommige apparaten kun je ook 60 seconden wachten en dan sluit hij de sessie automatisch af.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3831
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers catalogi

Bericht door maartenB »

Maar zo'n collectie kan ook aangetekend als pakket aan een van ons worden verzonden, om het dan in Vianen weer persoonlijk terug te krijgen.
Ik noem maar een optie. Het lijkt me belangrijk dat we de grote merken (waarvan ik Gazelle nu nog heel erg mis in onze documentatiebank) tamelijk compleet krijgen.
Wie zijn de Nederlandse Gazelle verzamelaars die ook documentatie hebben?

groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie