Phoenix Mutaped

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Phoenix Mutaped

Bericht door pfcvos »

Ik ben bezig met de restauratie van een Phoenix Mutaped uit 1951.
In heb o.a. wat vragen over de wielen.
De fiets heeft SA trommelremmen (1951).
Horen in deze fiets gelakte of verchroomde velgen?
Wie heeft nog een folder/prijscourant uit die tijd. Met een copie ben ik al blij.
Dan het spaakpatroon.
In mijn oude wielen zit het bekende spaakpatroon waarbij de spaken elkaar 4 x kruisen.
De lengte van de spaken is 310/311.
Echter..... zowel aan grote als aan kleine flens kruisen de spaken elkaar 4 x en is de spaaklengte 310.
Hoe kan dat nou?
tot slot:
heeft nog iemand een nieuw of zo goed als nieuw verchroomd balhoofdstel?
heeft nog iemand een mooie verchroomde PHOENIX lantaarnhouder/lamphaak?
Piet Vos
0475-562692
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door maartenB »

alleen even over de spaken: er zijn formules op internet om de spaaklengte te berekenen. Gebruik je die of wil je eens een link zien?
Met kruis 4 gaan de spaken vrijwel tot 'aan de aslengte'. Ik kan het niet beter omschrijven. Ik heb weleens mee zitten stoeien, maar dan blijkt een grotere of kleinere flens inderdaad niet erg uit te maken. Bij kruis 3 zijn de verschillen al groter.

De afgelopen jaren heb ik vooral mutapeds gezien met aluminium of verchroomde velgen. Gelakt lijkt wat 'goedkoop' voor zo'n topmodel, al stond er vorig jaar een hoge 70 cm. met gelakte velgen op marktplaats te koop. Maar dat was geen eerlijk ding volgens mij, was misschien mee gerommeld.

Ik heb nog wel fotos als je graag wilt.
groet, succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door HJvMontfort »

De lengtes van spaken haal ik altijd van http://www.sapim.be/spoke-calculator
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie