Gazelle 1928

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

Dank je Roweel,
het was zekerweten een mooie toevoeging maar ik was een beetje bang dat er een hele discussie over de verschillende modellen Hygia uit voortkomt - deze kun je toch beter in en eigen thema openen? Anders wordt het hier zo onoverzichtelijk...

De diameters van de framebuisen zie je op het plaatje - ben benieuwd wat dit betekent?

En er staat toch wel Gazelle op de onderste Balhoofdlug, onder een dikke laag zwarte lak bijna niet te zien. Boven vierkant biesen met horizontale middenlijn, onderen vierkant biesen met GAZELLE in het midden ingemunt.

Groeten, Richard
framebuis.jpg
framebuis.jpg (322.34 KiB) 7279 keer bekeken
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Re: Gazelle 1927

Bericht door Roweel »

ik dacht er even een dienstrijwiel in te zien maar dat is niet het geval.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij deze een afbeelding hoe het achterspatbord er uit hoort te zien.
Wat er te zien is zijn drie opeenvolgende modellen van Gazelle.
1924-1931-1936 Die laatste twee zijn ook vrij nauwkeurig de jaren waarin het veranderde.
Je zou bij jouw fiets dus het eerste type met massieve stangetjes horen te hebben.
drie opeenvolgende modellen
drie opeenvolgende modellen
1924, 31 en 36.jpg (375.24 KiB) 7248 keer bekeken
Goed te lezen dat er op de onderste balhoofdlug de letters Gazelle staan gemunt, geslagen zeggen we (ook voor munten fabriceren trouwens).

Ik kwam bij toeval in het laatste themanummer van onze vereniging over Gazelle nog een afbeelding van zo`n Lepper zadel met twee veren achter elkaar tegen. Er staat onomstotelijk Bielefeld te lezen.... Dus toch echt Duits en al leverbaar vanaf midden jaren 10 tot in de 30er jaren.
Oude afbeeldingen van een Gazelle met girder frame laten het al zien.
Bij lidmaatschap van de vereniging is ook de databank toegankelijk .Daar zijn vele Gazelle en ook andere catalogi in te zien.

Roweel; ik ben wel benieuwd wat je te melden had over Hygia zadels in verband met Gazelle dus als je nog een draadje daarover wil aanmaken...

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gazelle 1927

Bericht door Durabo88 »

Wat is het digitale tijdperk toch fijn. We kunnen nu heel snel collages met plaatjes en jaartallen maken. Zullen we er eens aparte merk-topics van maken in de rubriek 'welk merk of bouwjaar is dit?'. Voor iedereen overzichtelijk terug te vinden en iedereen kan een bijdrage leveren. De één een overzicht van hertjes op kettingbladen, de ander balhoofdplaatjes. Het is maar een idieetje.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927

Bericht door Maarten Waarlé »

Heel goed idee!,
Ook ik wil dit soort dingen steeds uitdragen maar zie het ook verdwijnen in een berg toppic`s. Goed dus als het terug te vinden is!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

Durabo88 schreef:Wat is het digitale tijdperk toch fijn..
ja inderdaad, anders zou ik bijvoorbeeld niet al die hulp krijgen, bovendien van mensen die niet eens in hetzelfde land zitten: dank jullie wel!

En graag verbeteren, als ik verkeerde vaktermen (zoals: inmunten) gebruik, ik zoek ze meestal in een online woordenboek op - als er meerdere keuzes zijn, is de kans groot, dat ik voor de verkeerde kies...

Terug naar mijn Gazelle:
Maarten, jij vroeg gisteren na de trapas - hier twee foto's ervan; brengt dit al meer helderheid in de vraag naar het model?

Verder een aantal opnames van de spatborden: ronde dwarssnede zonder enig verder profiel (ik hoop, dat ik me en beetje verstaanbaar uitdruk?)
Waneer werd het witte einde ingevoerd? De witte lak valt er in schilfers af en lijkt er met de hand op geschildert - terwijl de witte binnenkant wel perfect en professioneel gelakt uitziet..?
En die kleine reflektor? Zou die ook al van '27 kunnen zijn? In Dld. kwamen deze met geslepen glas later - in de jaren 20 waren het gewoon bolle, massieve glasen ("Domlinse")

Die Lepper is echt zeer interessant: Maarten, mag ik jouw foto misschien gebruiken, om er in het duitse forum en keer naar te vragen?

Groeten, Richard

De foto's:
tl-li.jpg
tl-li.jpg (214.7 KiB) 7231 keer bekeken
tl_re.jpg
tl_re.jpg (190.48 KiB) 7231 keer bekeken
sbl_hi2.jpg
sbl_hi2.jpg (225.94 KiB) 7231 keer bekeken
sbl_hi1.jpg
sbl_hi1.jpg (195.6 KiB) 7231 keer bekeken
sbl_vo3.jpg
sbl_vo3.jpg (187.11 KiB) 7230 keer bekeken
sbl_vo2.jpg
sbl_vo2.jpg (202.5 KiB) 7231 keer bekeken
Torpedo Zuerich-Berlin 27-9 40 Loch
Torpedo Zuerich-Berlin 27-9 40 Loch
nabe_sblstrebe.jpg (235.07 KiB) 7231 keer bekeken
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

:shock:

Maarten, ik besef het nu pas - na nog en keer goed naar jouw foto te hebben gekeken en vooral jouw commentar nog eens te hebben herlezen: volgens mij klopt er iets niet met die spatborden an het fiets van mij?! Geen massieve stangetjes maar holle buisen, horizontale bevestiging aan de binnenkant van het spatbord middels twee schroeven naast mekaar.

En klopt het jaar 1927 voor mijn fiets eigenlijk wel? Hier heeft nog niemand op gereageerd: Framenr 278XXX / Naaf Torpedo 27-9 ...dit zijn de hints waar voor mij de datering tot nu aan vastzit.
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Re: Gazelle 1927

Bericht door Roweel »

maarten

staat onder in rubriek onderdelen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927

Bericht door Maarten Waarlé »

Richard,
Het laatste framenummer van 1927 zou moeten zijn 266755.
Dan zou jouw fiets van 1928 kunnen zijn. De laatste van `28 was 298.501. Je zou dan denken dat jouw frame ergens midden 28 zou moeten zijn.
Ik schrijf getalletjes op van een lijstje maar ken de precieze historie bij Gazelle natuurlijk niet. Enige speling tussen onderdelen (de achternaaf in deze) en hoofdframe is er wel.Er waren natuurlijk voorraden en de vraag is of ze destijds ook deden aan first in-first out bij Badges van onderdelen.
Als je de foto van m`n zadel wil gebruiken , geen probleem hoor. Interessant juist om de Duitse liefhebbers daarin te horen.
Bij deze dan ook nog een foto uit de Gazelle rijwielen special van de club. Daar staat te lezen Lepper Bielefeld.
Lepper Bielefeld Themanummer Oude fiets
Lepper Bielefeld Themanummer Oude fiets
001 (800x533).jpg (188.5 KiB) 7188 keer bekeken
Over de trapas het volgende. In de 1917 catalogus staan de diverse type trapassen getekend en ze schrijven daarbij welke type in welke modellen zitten. Dit type (Thomson zonder stofkap) zit in het model Populair. Dat model heeft een Lepper zadel met krul vooraan en frame van twee horizontale zadel stangen en een bout vooraan waar de krul begint.
Inderdaad horen er andere spatborden op jouw model. Dat brede type met kleine profilering , massieve spatbordstangen en ovaal plaatje ter bevestiging. Voorspatbord heeft een fraai gestyleerde spatbordbevestiging aan de kroon.

Het witte achterspatbord werd wettelijk verplicht in Oktober 1935. Velen spraken er schande van ''afbreuk aan het rijwiel'' etc.
De reflector kwam rond 1928 in de mode in Nederland. Eerder zijn ze er ook geweest maar eind 20er jaren zie je ze ook echt in catalogi verschijnen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

Hallo Maarten (en iedereen),

bedankt dat ik die plaatjes van het zadel in het duitse forum mag gebruiken - als er enig opheldering uit voortkomt, houd ik jullie vanzelfsprekend op de hoogte!

Bouwjaar 1928 dus; volgens mij kan die naaf van 1927 dan toch kloppen? Misschien werd ze pas eind '27 geproduceerd - en ze was voor de export, dus zat er (nog eens misschien) en bepaalde tijdspanne tussen de productie in Schweinfurt en de aankomst in Dieren... in Dld. heb je dit ook wel, dat Torpedo en frame een jaar verschillen - weliswaar vooral bij kleinere fietsfabriken.

Trapas: er zitten wel 11 jaren tussen de catalogus 1917 en mijn fiets van '28; mag ik er alsnog van uitgaan, dat het een model Populair is en/of zijn er verdere kenmerken om dit te bevestigen? (onderaan volgen verdere details)

Spatborden: dat deze niet de originelen zouden zijn had ik helemaal niet verwacht - Jammer!! De biesen op het frame en op de spatborden lijken trouwens wel perfect op elkaar...
het lijkt dus erop, dat deze spatborden na oktober 1935 er in gekomen zijn, juist? Misschien dat ik ze gewoon eraan laat - ze horen wel bij de geschiedenis van deze fiets (ik denk in ieder geval niet, dat ze kortgeleden door een verzamelaar eraan geschroevt werden, omdat op frame en spatborden dezelfde, slordig geverfde lak zit) ...nog even over nadenken.

Reflektor:
bestonden ook bolvormige modellen zoals in Dld?

Zo... ik ga verder met de onderdelen... vandaag: het stuur :)

beugel en loodrechte buis (hoe noem je deze? In het duits is het "der Lenkerschaft") zonder stuurlug op mekaar gelast; de gebroken "stuurlug" die je ziet is van kunststof (Bakelite? Celluloid? ...het zou geen plastic zijn, denk ik.)
Verder zit er een bandrem (juiste begrip? - in het duits "die Stempelbremse") aan, waarvan zowel de gehele handgreep als het onderste gedeelte van de remstang (de buis) met gerepelde celluloid(?) bekleed is. Ik ga ervan uit, dat ook de gehele stuurbeugel vroeger zo een bekleding had?

Als het en duits of engels fiets was, zou ik derhalve zeggen: "model "Allwetter" ofwel "Allweather " - bestonden zulke ook van Gazelle? Indien ja - zou mijn fiets er een van kunnen zijn?

Fotos, Dank en Groeten, Richard

PS een belastingsplaatje 1939/40 zit er trouwens ook nog aan...
...het ringetje is een overblijvsel van een handvat
...het ringetje is een overblijvsel van een handvat
lenker.jpg (273.41 KiB) 7174 keer bekeken
bremsgriff.jpg
bremsgriff.jpg (186.63 KiB) 7174 keer bekeken
plakette.jpg
plakette.jpg (253.39 KiB) 7174 keer bekeken
Plaats reactie