Gazelle 1928

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

Goede middag iedereen,

sinds kort ben ik in het bezit van een Gazelle van (waarschijnlijk) 1927 in redelijk complete staat.

Ik moet van tevoren even zeggen, dat ik het fiets nog niet 'in het echt' ken, omdat het nog (tot morgen) bij de vooreigenaar staat - misschien heeft die ene of andere het ook op het duitse ebay gezien of zelfs een bod gedaan (in dit geval: sorry :oops: )?

Wat ik echter nu al kan beweren: ik heb binnenkort wel enkele onderdelen nodig om het in zo origineel mogelijke staat terug te zetten en hoop, dat jullie mij kunnen helpen - sowel bij de recherche na de juiste onderdelen als (later) bij het vinden van deze onderdelen(...?)

Maar in het begin even een 1e indruk, waaruit al blijkt, wat er mist: bijvoorbeeld de zadel - en dus meteen de eerste vraag: hoe zag die originele (Gazelle?)zadel in 1927 er uit (ik kon in het forum geen eenduidige informatie vinden)

Van tevoren bedankt en de groeten uit Berlijn, Richard
Bijlagen
gaz27_01.jpg
gaz27_01.jpg (247.13 KiB) 9337 keer bekeken
Laatst gewijzigd door tredmolen op 16 sep 2021, 23.21, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Gazelle 1927

Bericht door Nicolas »

Wel een beetje dubieus een vooroorlogse fiets uit Duitsland.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

Daar ben ik me uiteraard van bewust; maar er bestaat toch in ieder geval kans, dat het op rechtschapene manier binnen de verleden 72 jaren in duitsland beland is. De verzamelaars-scene is tegenwordig toch vraai internationaal... er zit trouwens een na-oorlogse nederlandse(!) zadel op. Weinig kans, dat deze er op zou zitten, als het fiets voor Mei 45 "naar duitsland was gekomen"
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Re: Gazelle 1927

Bericht door Roweel »

shit.

je had net iets meer geduld als mij :lol: :lol:

veel plezier met de fiets. is een mooi ding
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927

Bericht door Maarten Waarlé »

Richard, Ik heb even gekeken in de catalogus van 1927.

Ik verwachtte Gazelle zadels maar tot mijn verrassing staat er bij de meeste modellen Brooks of gezondheidszadel en bij enkele iets goedkopere modellen staat Lepper zadel. Afgebeeld is dan in dat laatste geval een zadel met twee neusveren achter elkaar.
Ik heb daar wel een life voorbeeld van desgewenst.
Dus in ieder geval geen zadels die verschrikkelijk moeilijk te verkrijgen zijn!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

@Roweel:
je had net iets meer geduld als mij (...) veel plezier met de fiets. is een mooi ding
...mijn excuses... ;-) ik ben er nu al heel blij mee, want ik wilde al lang zo een hebben... (heb een personelijk band naar Nederland en jullie fietsen). Als die Gazelle morgen "thuis" komt, komt ze in een leuk cirkeltje van even-oude, duitse zoortgenoten terecht - een "jonger broertje" (Gazelle 1941) staat ook al te wachten :-)

@Maarten Waarle:
bedankt voor het nakijken in de catalogus. Weet je toevallig, welke Modellen Brooks het zijn? en betekend "gezondheidszadel" zo iets als een "Hygia"?

En vooral betreffende die Lepper: (mijn nederlands verzwakt net een beetje): betekent "Ik heb daar wel een life voorbeeld van desgewenst", dat je mij een plaatje kunt laten zien - of bied je mij deze zadel te koop? - In beide gevallen bestaat grote belangstelling van mijn kant.

Groeten, Richard
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Joost56
Berichten: 35
Lid geworden op: 2 apr 2015, 19.45

Re: Gazelle 1927

Bericht door Joost56 »

Hoi Richard,

Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar de "gepäcktrager"lijkt op de bagagedrager van een Truppenfahrrad. Gazelle heeft in en voor de oorlog ook fietsen geproduceerd voor de Duitse markt en hij kan goed behelfsmäBig als zodanig dienst gedaan hebben en daarna weer als Zivilfahrrad.

mvg. Joost
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Richard,

Ik zal morgen (woensdag ) eens wat foto`s maken van voorbeelden.
Het exacte model Brooks staat niet vermeld maar het ziet er in de catalogus uit als een zeer herkenbaar type herenzadel met krul vooraan. Even zo voor het gezondheids zadel type hygia maar dan waarschijnlijk met een typeplaatje van Gazelle.
Het Lepper zadel heb ik ''levend'' (life) aanwezig op een van mijn fietsen. Ik wil het graag zelf behouden maar heb het wel van een Duitser gekocht destijds. Mogelijk zijn er in Duitsland meerderen overgebleven. Uiteindelijk was Lepper een firma uit Bielefeld dus...

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

Hallo Maarten,
ik ben heel benieuwd na die opnames! Ga alsjeblieft ook even eentje van jouw Lepper nemen!
..ik had gelezen, dat die 'type Hygia' pas later werd ingevoerd - maar ze bestonden dus 1927 ook al?
Dat Lepper oorspronkelijk een duits bedrijf was, wist ik wel, maar jouw opmerking "twee neusveren achter elkaar" verbaasde mij, want de duitse "Tourensaettel" voor heren hadden altijd zulke veren aan de voorkant: b.v. Wittkopp Tourensattel 1923 (dit is toch, wat je krul noemt?)
wittkopp touren 1923.jpg
wittkopp touren 1923.jpg (26.78 KiB) 9268 keer bekeken
Groeten, Richard
Laatst gewijzigd door tredmolen op 15 feb 2017, 07.38, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927

Bericht door tredmolen »

PS: Hoi Joost (sorry, ik had jouw reactie pas na het laatste bericht van Maarten gezien...),
je hebt gelijk: het lijkt er op, maar het ist beslist geen Truppenfahrrad-Bagagedrager - die zagen er toch iets anders uit - vooral een heel stuk breder. En 1927 is toch geruime tijd voor de oorlog.
Echter een interessante informatie, dat Gazelle ook voor de duitse markt heeft geproduceerd... dit was mij niet bekend.

Groeten, Richard
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Plaats reactie