Gazelle 1928

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Richard,

Dat van de trapas zonder stofkap is een indicatie maar zeker geen absoluut feit. Het kan bijvoorbeeld ook nog zo zijn dat de stofkap weg is gelaten bij renovatie destijds.
Echter dit type trapas zat inderdaad in de modellen P en 1. De Gazelle 1 had een stofkap.
In de duurdere Gazelle modellen zaten of BSA type trapassen of kogellagers.

Over de reflectie. Ik denk dat je Duitsland wat dat betreft 1 op 1 kan schakelen met Nederland. Wat daar te koop was kon je hier ook krijgen.

In Nederland kennen we zeker ook de all weather modellen. Bij ons alweder genaamd.
Echter jouw fiets zal geen origineel stuur hebben omdat Gazelle steeds een metalen (gelakt/vernikkeld/verchroomd)middendeel/stuurlug had met de naam Gazelle er in.
De buizen van het stuur zijn daarbij wel in celluloid bekleed
Bovendien zijn die fietsen redelijk consequent zwart. Dus ook de cranks en achternaaf. Ik denk eerder dat deze fiets kort voor of na de 2e wo is opgeknapt met nieuwe spatborden,stuur voorrem, en voorwiel.
Ik las in de catalogus overigens ook nog dat de Gazelle Populair groen gebiesd was. Overigens is bij Gezelle lastig te zien wat de diverse modellen zijn. Ze lijken veel op elkaar en gebruiken dan ook de zelfde spatborden en sturen.


Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

Hallo Maarten,

het word zo te zien steeds minder origineel - wel een afknapper; maar dit zoort dingen heb je toch altijd met die oude fietsen - het waren gewoon tientallen jaren gebruiksvoorwerpen..

Ik vind de trapas er trouwens ook een beetje verdacht uitzien: ze lijkt qua toestand veel beter dan de andre blank afgewerkte onderdelen... misschien is ze wel veel nieuwer oftewel de stofkap heeft er tot kort geleden nog op gezeten.

Als ik het goed heb begrepen, zijn mijn Spatborden dan niet eens van Gazelle, omdat die van Gazelle altijd ene of andere profilering hadden terwijl ze aan mijn fiets gewoon rond zijn?

Dat het stuur niet origineel is vind ik niet zo erg, want het is toch al kromgetrokken en bijna het gehele celluloid ontbreekt... Maar het moet er wel al sinds voor de 2e wo aan zitten, omdat op het belastingsplaatje aan de stuurpen(?) 1939/40 staat - 39 was het er dus al.

Ook al is het een verkeerd stuur: had je wel bandremmen bij Gazelle?

Het feit, dat het fiets ooit professioneel gerenoveerd lijkt, verklaard volgens mij ook, dat er zowel de overblijvselen van een balhoofdtransfer als de gaten voor een balhoofdplaatje te vinden zijn? - Origineel 1928 hoort er een transfer op?

Het voorwiel is trouwens hedendaags ( dus niet ouder dan 30 jaar :-) )

Ik denk dat ik dankzij jouw hulp nu een goed overzicht heb over wat er wel of niet aan mist. Als ik zou beslissen, originele onderdelen te gaan zoeken - hoe schat je die kans in, om deze te vinden? Spatborden oud model, Gazelle stuur en trappers* - ( passend voorwiel heb ik wel ergens in de kelder..)

*trappers hadden wij het nog helemaal niet over: hoe moeten deze er uit zien?

Dank en Groeten, Richard
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door Maarten Waarlé »

Richard,
Bij de Gazellefietsen uit 1928 zaten bij mij weten altijd balhoofdplaten. Het model zoals op de Gazelle 7 uit 1931 die ik in de Gazelle databank laat zien.
Daar kun je ook kijken voor een idee over de pedalen.
Waarschijnlijk wel met losse cupjes in plaats van de midden delen uit een stuk zoals bij beide no 7 Gazelles.
En natuurlijk in de bredere herenfiets uitvoering.

Bandremmen zijn ook bij Gazelle gevoerd. De duurdere modellen hadden een rollerbrake systeem aan de achterkant van het stuur. Heel sjijk! De eenvoudigere hadden een hevelsysteem zoals meest algemeen voorkomend.
Als het gaat om restaureren en het vinden van onderdelen dan is dat bij Gazelle en de andere grote merken relatief makkelijk.
Je moet wel bereid zijn daarvoor iets anders te kopen en te slopen (en uit te kijken dat je niet met steeds meer halve fietsen komt te zitten).
Of je vind iets los bij een liefhebber of beurs.
Dat laatste is indien je in Berlijn woont wat lastig.
Maar al met al geen onuitvoerbare restauratie.
Er zijn rijwielen die vele malen zeldzamer zijn.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

Lieve Maarten,

tot zo ver hartstikke bedankt voor al die hulp! Dankzij jou ben ik nu toch op de hoogte, hoe het fiets er in 1928 ongeveer uit heeft gezien en wat er misschien over kort of lang weer aan verandert dient te worden... (hiervan krijgen jullie dan wel bericht)

Ook al is Gazelle een grote merk en zijn de onderdelen niet zeer zeldsam, is het alsog wat moeilijker, om er vanuit Berlijn aan te komen, omdat je ze hier - ofwel in Duitsland - toch helemaal niet vaak tegenkomt ( tenminste die oudjes - jaren 80 t/m hedendaagse Gazelles zijn wel talrijk op straat ).

Die methode: sloopfietsen om bepaalde onderdelen kopen pas ik op mijn duitse oldtimers wel regelmatig toe, maar om een hele fiets vanuit NL hier naar toe te laten sturen om er dan maar het balhoofdplaatje af te halen lijkt me een beetje onefficient...
Ik denk, dat ik binnenkort maar met een zoekadvertentie hier in het forum ga beginnen en het is toch ook een goede reden, om weer eens een oude vriend in Rotterdam op te zoeken.

(Een (voorlopig) laatste vraag: de Gazelle databank is alleen voor leden van de vereniging te zien? EDIT: heb gevonden wat je bedoelde )

Schoene Gruesse aus Berlin, Richard :D

PS over het zadel: heb die plaatjes op het duitse forum gezet: algemene verbazing en tot nu toe niemand die hem al kende.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

Goede middag,

lang geleden en nog bijna niks veranderd aan het fiets (actueel weinig tijd over voor het hobbie... :( )

Tenminste kwam ik kort geleden een (bijna) passende zadel tegen: een BROOKS B90/3 (die bijna 100 jaar in 3 sizes gebouwd werd - dit is de grootste uitvoering).. Helaas met moderne Brooks-Stempel, maar kwa vorm is er sinds jaren 1910 weinig verandert. De grootste fietszadel aller tijden in ieder geval :-)
brooks.jpg
brooks.jpg (90.37 KiB) 7908 keer bekeken
--

De spatborden op mijn fiets zijn niet origineel - dit werd in het verloop van deze thread duidelijk. En ook, welke vorm er dan wel op hoort ( zie 'blz'3 ).

Ik vind, dat de Gazelle-spatborden van die tijd rond 1928 sterk op sommige duitse toerfiets-borden uit jaren 30 lijken. Met name een set van "Stricker" in mijn kelder laat mij hopen, dat ik misschien toch al heb, wat ik zoek :-)
stricker02.jpg
stricker02.jpg (288.71 KiB) 7908 keer bekeken
stricker04.jpg
stricker04.jpg (474.58 KiB) 7908 keer bekeken
stricker01.jpg
stricker01.jpg (332.04 KiB) 7908 keer bekeken


...vandaar volgende vraag: zou iemand met een gazelle uit de jaren 20 met originele spatboorden ( massieve stangen, gaten boven mekaar enz ), misschien bereid zijn, volgende maten voor mij te checken? :oops: ...geen kleine vraag ...I know!
gaz_bord.jpg
gaz_bord.jpg (169.75 KiB) 7908 keer bekeken
Dank vooraf en groeten,
Richard
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door Maarten Waarlé »

Richard,

Ik denk dat de spatborden een eind komen maar dat ''C'' net wat te groot/grof is.
Het lijkt wat dat betreft iets meer op de nederlandse Simplex borden.

Ik heb gemeten A is 60mm B is 20 mm C is 2 mm D is 9 mm
E is 1320 mm en F is 785 mm
De hoogte van de spatbordbeugel is 155 mm vanaf het einde van het spatbord en het achterspatbord stopt op 440 mm vanaf de grond.
Ik werk vaak met profielfoto`s van fietsen om bepaalde afmetingen te nemen.
De spaken als die te tellen zijn dienen dan als maat voor een spatbord hoogte of hoek. Zie foto hier onder:
foto zijkant Gazelle 1924
foto zijkant Gazelle 1924
001 (850x567).jpg (416.36 KiB) 7881 keer bekeken
En details van het voor en achterspatbord (niet helemaal scherp)
002 (850x567).jpg
002 (850x567).jpg (234.75 KiB) 7881 keer bekeken
003 (850x567).jpg
003 (850x567).jpg (295.33 KiB) 7881 keer bekeken
004 (567x850).jpg
004 (567x850).jpg (264.41 KiB) 7881 keer bekeken
Het rechte afsnijden bij achterspatbord voor onder hoort zo.



Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

Maarten, dank je wel dat je die moeite genomen hebt!!

En je hebt het echt goed gezien! A, B en D matchen perfect - alleen C is bij mijn spatborden 4 mm. E en F zijn allebei ruim 80 mm te kort - dus zullen ze niet passen. Misschien dat het toch al niet de beste idee was, om ze er aan te schroeven - zou wel steeds ietwat onprettig voelen.

Blijven er twee mogelijkheiden: of ik laat de actuele borden er aan - die zitten er immers misschien al rond 80 jaar aan, of ik vind een set originele Gazelle borden uit die tijd.

-> Heeft iemand zo'n set over??

Groeten, Richard
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

...als jullie vast al gezien hebben: ik heb nu een zoekadvertentie geplaatst - misschien dat er toch wel eens weer de juiste spatborden op het fiets terecht komen...

Nog iets anders: @Maarten, is die matraszadel (noem je deze zo?) op die damesfiets qua bouwjaar wel passend?

Groeten, Richard
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door tredmolen »

tredmolen schreef:Nog iets anders: @Maarten, is die matraszadel (noem je deze zo?) op die damesfiets qua bouwjaar wel passend?
ik vroeg je dit, omdat ik een (naar mijn opvatting) perfecte zadel voor gene fiets heb rond te liggen ;)

lederen dameszadel, ik denk jaren 20, 3 veren, gazelle stempel...
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1927 is nu Gazelle 1928

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zou eigenlijk niet weten hoe dit type zadel in de Nederlandse taal wordt genoemd. Het is in ieder geval een Terry zadel maar dat is dus een merknaam. Engelse fabricage en je hebt ze in dames en heren modellen. Ik denk wel een goed model voor fietsen uit de jaren 20. Ik heb er op diverse 20er jaren fietsen zitten al is het altijd lastig vast te stellen of de zadels niet eens vervangen zijn geweest. Zadels slijten nog al eens of worden vervangen bij slecht zitten.
Ook zijn zadels zijn bij uitstek onderdelen die als persoonlijke voorkeur worden veranderd aan een fiets. Dus als het periode juist is, is het nog al eens goed. Een bakfiets zadel op een racefiets (of andersom) uiteraard niet.

Ik heb overigens nog een Gazelle model achterspatbord liggen.
Opsturen lijkt me ondoenlijk door het formaat maar mocht je eens in de buurt zijn.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie