George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Een paar maanden terug heb ik in Frankrijk weer een afgeleefde safety gekocht. Krom frame en bij inspectie thuis bleek er wel meer mis mee - maar gelukkig ook veel goed.

Ik vond (en vind) de fiets interessant vanwege de manier van ketting spannen en vanwege het feit dat er nog geen echte zadelbuis is. Dit frame is nog net voordat ze doorkregen dat het heel logisch zou zijn om een wat forsere buis te maken in plaats van het iele buisje dat er nu loopt, en om die buis van zadel tot bracket te laten lopen. Nog net voor het definitieve diamantframe dus: 1890-1892.
Ook dat er nog geen balhoofd is maar in feite gewoon een glijlager in het hoofd, op spanning gehouden met 2 veren, vind ik erg mooi. En originele pedalen natuurlijk, ook mooi meegenomen.

Hier een paar foto's kort na aankoop, het voorwiel is hier tijdelijk vervangen:
IMG_6115.JPG
IMG_6115.JPG (204.87 KiB) 9094 keer bekeken
Bijlagen
010.JPG
010.JPG (130 KiB) 9094 keer bekeken
009.JPG
009.JPG (1.24 MiB) 9094 keer bekeken
IMG_6105.JPG
IMG_6105.JPG (149.15 KiB) 9094 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Maar wat is dan het merk?
Het framenummer 4838 is op diverse plaatsen te lezen en de fiets lijkt opmerkelijk veel op de Britse George Townsend 'Ecossais', die in Frankrijk werd verkocht, aldus bijgaande advertentie.
Maar of het ook werkelijk dat model is? De bouten hebben wel Engelse maten, ik vermoed dat de fiets Engels fabrikaat is. Inmiddels is in Frankrijk trouwens een tweede exemplaar opgedoken via forum TonTonVelo.
Wie iets herkent aan deze fiets of iets weet van Georgee Townsend: laat maar horen!!!!
Bijlagen
Geotownsend-Ecossais_1890.jpg
Geotownsend-Ecossais_1890.jpg (290.73 KiB) 9093 keer bekeken
IMG_6093.JPG
IMG_6093.JPG (99.56 KiB) 9093 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Voor de restauratie heb ik een aantal lastige klussen staan. De naven lijken origineel, maar de brede cushion velgen zijn te klein voor het frame en dus ooit vervangen. Daarbij zijn de originele spaken voorzien van nippels aan de velg, ook dat hoort echt niet.
Dus:
- andere velgen (smaller, groter, massieve band)
- andere spaken of de originele aanpassen.
- een set spatborden
- het frame richten en er iets mee doen, het is in Frankrijk gestraald en in primer gezet. Bah, geef mij liever de originele roest....

Dat zijn de grote klussen. Er zijn er al een paar gedaan. Zo hebben Maarten W en ik het frame weer recht gebogen. Jullie weten vast wel wie het echte werk deed ;)
Bijlagen
007.jpg
007.jpg (167.51 KiB) 9093 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Voor het maken van de spatborden heb ik een pers kunnen lenen. Safeties hebben in feite allemaal dezelfde spatborden, een eenvoudig bol profiel, vrij smal, geen omgefelsde rand maar gewoon dik 1 mm staal.

Eerst een platte strip maken, die met de twee hulpstukken bol persen. Dat kan in een hydraulische pers, maar bij mij gaat het gewoon in de bankschroef.
Daarna haal je de strip door de verstelbare pers met geprofileerde rollen. Steeds een beetje krommer. En omdat het metaal eigenlijk niet wil, moet ik af en toe de bobbels in de rand wegtikken. En daarna weer door de pers. Uiteindelijk gaat het best vlot en het ziet er erg goed uit!
Bijlagen
Eerst de vorm erin persen
Eerst de vorm erin persen
IMG_6216.jpg (98.83 KiB) 9089 keer bekeken
IMG_6214.jpg
IMG_6214.jpg (141.05 KiB) 9089 keer bekeken
Daarna rollen in de pers, steeds krommer
Daarna rollen in de pers, steeds krommer
IMG_6228.jpg (91.47 KiB) 9089 keer bekeken
bobbeltjes wegtikken met de hamer
bobbeltjes wegtikken met de hamer
IMG_6225.jpg (61.73 KiB) 9089 keer bekeken
en voor 2 fietsen spatborden!
en voor 2 fietsen spatborden!
IMG_6230.jpg (177.37 KiB) 9089 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Van mijn volgende klus, het maken van 2 velgen, heb ik te weinig foto's. Soms wil je ook gewoon doorklussen.
Ik heb een buis van 20 mm buitendiameter en 2,3 mm wanddikte gebruikt. Die was bij Theunissen in Eindhoven te koop voor weinig.
Daar klem ik met lijmtangen een klein hoekprofiel tegenaan, en langs dat profiel slijp ik de buis door.
Dat is een paar keer proberen, het komt erg nauw dat de buis exact gelijk is doorgeslepen.

Want daarna gaat het in de 2e (veel zwaardere) pers, (ook van Maarten W geleend) en als er dan een dikker stuk buis is, wordt de diameter van het wiel daar kleiner. In feite buigt hij het krommer.
Dus voor een regelmatig rond wiel heb je een regelmatig doorgeslepen buis nodig. Bij mijn tweede wiel lukte dat beter dan bij de eerste.
De wielen op maat gemaakt en de uiteinden doorgelast. Nu gaatjes boren, de velgen aan de uiteinden vlak slijpen zodat er een soort 'halve maan'-profiel ontstaat. En dan kan ik de spaken gaan maken.
Bijlagen
de pers aan het werk
de pers aan het werk
IMG_6232.jpg (75.73 KiB) 9087 keer bekeken
Mijn eerste wiel: niet rond door dikteverschil in de halve buis.
Mijn eerste wiel: niet rond door dikteverschil in de halve buis.
IMG_6233.jpg (270.57 KiB) 9087 keer bekeken
Tweede wiel, veel beter! (met spatbord erbij)
Tweede wiel, veel beter! (met spatbord erbij)
DSC_0449.jpg (81.85 KiB) 9087 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door Hendrik »

Mooi werk, en mooi gereedschap ook :)
Bijzonder dat dit al zo dicht bij de 'moderne' fiets komt, maar toch nog heel anders is.
Stuurt het niet vreselijk zwaar, zo'n glijlager met drukveren?

Groet, Erwin
velootje
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door velootje »

blijkbaar moet je Maarten heten om gouden handen te hebben ;)
succes verder,
graag veel foto's doorsturen, dit is super leuk om te volgen

bedankt
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Weer een mooi project om te volgen. Wel bijzonder dat er nog steeds zulke fietsen te voorschijn komen. Dat doet je toch afvragen wat er allemaal nog meer verborgen ligt.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Er staat nog verschrikkelijk veel op zolders en in schuren. In nederland, maar in Frankrijk of de USA nog veel meer. Deze fiets was door de vorige Franse eigenaar gewoon bij de locale brocante gekocht...
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Leuk project en de prijzen in Frankrijk zijn een stuk beter als hier en inderdaad kun je fietsen op de gekste plaatsen vinden daar,Succes met je project,

groetjes Hans
Plaats reactie