George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Brokmans
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2013, 09.04

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door Brokmans »

Wat een mooie fiets en graag meer foto's
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Over de rollen van de wals en een velg die mooi gelijkmatig moet zijn, daar heb ik ook mee zitten stoeien. Opeens een stuk waar het te makkelijk gaat: geen buiging omdat de hoogte opeens wat minder is.
Ik heb plannen om de cilindrisch rollen te vervangen door een holle boven en twee bolle beneden. Wat je dan krijgt is dat de rollen aangrijpen op de dikte van de buis ''bodem'' en die is overal het zelfde. De hoogte van de halve maan kan dan wat willekeuriger zijn (binnen zekere grenzen natuurlijk).
Nu al heb ik voor het velgje van de tricycle de bovenste rol vervangen door een holle .Dit om die kruislingse tekening door de bovenste rol te vermijden.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door Michiel Röben »

Ah Maarten, er wordt weer een "kromme" Safety gered van de ondergang...
Gelukkig dat we er hier wel raad mee weten. Zo is al heel wat buitenlands spul hier weer gerestaureerd. Klasse man, dat handwerk. Ga zo door!

Michiel ;)
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Wordt zeker en vast weer een juweeltje.Fijn om te lezen/zien hoe gepassioneerd jullie bezig zijn.

Vraagje: Waarom zou de rechthoekige uitsparing in de bandrem aangebracht zijn? Heeft dit een functie?

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Ha Bart,
Dat is een goede vraag. Messing is ook geen erg geschikt materiaal hiervoor.
Het meest waarschijnlijk is dat ze iets hadden liggen waar zo'n gat in zat. Hoe dan ook is die remlepel er later bijgemaakt - en nog niet lang geleden. Die gaat gewoon weg.
Ook de staande remstang is van recente datum. De horizontaal lopende hefboom langs het stuur is wel origineel. Die zal ik dus handhaven, de rest maak ik opnieuw, hopelijk kom ik er nog achter welk merk het is en hoe dat er écht heeft uitgezien.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme safety uit Frankrijk

Bericht door maartenB »

Goed nieuws!
Op de achternaaf vond ik inderdaad de bevestiging dat het om een G.Townsend gaat. Zoals aan het begin van deze thread al in een advertentie aangegeven!

Op de naam staat ook dat ze 'licensee' zijn van Bown Aeolus, de bekendste fabrikant van kogellagernaven uit die tijd.

Verbazend dat ik er al maanden overheen kijk en nu opeens die lettertjes zie!
Bijlagen
P2200007.jpg
P2200007.jpg (110.71 KiB) 7721 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Wow, dat is een hele goeie vondst zeg!
Durabo88
Berichten: 2561
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk

Bericht door Durabo88 »

The devil is in the details ;)
Sportief fietsend!
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk

Bericht door gerritkan »

Mooie fiets Maarten .
En je bent er al lekker mee bezig zie ik .
Leuk om te zien hoe je de problemen oplost .
Plaats reactie