Welke framemaat fiets past mij?

Plaats reactie
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Welke framemaat fiets past mij?

Bericht door Lutz_NL »

Het klingt zo simpel: vooraf op basis van de framemaat te kunnen bepalen of je wel of niet op een fiets kan fietsen. Dus:

hoe werd vroeger het framemaat bij een fiets gemeten?
Hoe kom ik erachter of het fiets mijn maat heeft?
(graag specificeren naar racefiets en gewoon fiets)

Indien ik nu op internet kijk dan zie ik alleen nieuwe fietsen met slope frame, en die worden anders gemeten.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Welke framemaat fiets past mij?

Bericht door velophile »

Beste Lutz,

Op een fiets zijn er 5 contactplaatsen. Het zitvlak, de 2 voeten en de 2 handen.
De voeten komen op de pedalen, de handen op het stuur, en het zitvlak op het zadel. Het zadel kunnen we in hoogte verstellen, omdat de zadelpen verschuifbaar is. Elke zadelpen heeft een streepje <min.insert> Hoe langer de pen, hoe meer er in het frame moet blijven steken. De huidige pennen zijn vaak 40cm. Een ouderwets middenmaat herenframe van 56cm, is op die manier ook rijdbaar te maken voor een vent van 2 meter. Alleen heeft hij dan het probleem dat het stuur misschien erg laag zit, en wat kort bij zijn knieen.
De huidige sloping frame fietsen zijn veel flexibeler in maatvoering dan de oude fietsen. Omdat stuurpennen ook vaak in hoogte en reikwijdte verstelbaar zijn, is de aanpassing aan de mens heel goed in te stellen.
De framemaat komt zich niet zo nauw meer.
De framemaat wordt gemeten vanaf het midden van de trapas tot de bovenkant van de zadelklem (waar de pen in het frame steekt).
Een racefiets heeft tot doel de luchtweerstand te verkleinen.
De coureur moet zich op kunnen vouwen, om te winnen.
Bij gewone fietsen zit je rechter op; hoe recht?
Dat mag je zelf bepalen; er zijn geen wetten voor. Ik heb eens wat Excel-apps geschreven om een indicatie te geven; te vinden onder "downloads" bij http://www.velofilie.nl

Groet, Wiel
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Welke framemaat fiets past mij?

Bericht door Lutz_NL »

Bedankt voor het uitleggen, Wiel!

Dus met een ander zadelpen en stuurpen kan je als reus op een te kleine fiets rijden.

Maar hoe zit het anders om? Hoe kom ik vooraf te weten of ik nog op een fiets van framemaat 62 pas?

Met mijn 1,78m ben ik vermoedelijk te klein voor. Ook weet ik dat in verhouding met meen bovenlichaamslengte mijn benen 15cm te kort zijn. :cry:

Bedankt alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Welke framemaat fiets past mij?

Bericht door velophile »

Dag Lutz,

Als de contactpunten, ruimtelijk gezien, op dezelfde plaats zitten, is de zitpositie hetzelfde. Maar onze reus op de kinderfiets heeft er wel last van dat de wielen dichter bij elkaar staan en de zitbuis steiler staat. Het effect is dat het zwaartepunt naar voren schuift; meer druk op het voorwiel geeft een sneller reagerend (zenuwachtig) stuurgedrag. De meeste reuzen vinden dit niet fijn en kopen een groter frame.

Een grove benadering voor de framehoogte kan via de binnenbeen lengte krijgen. Vanaf de voeten recht omhoog tegen het zitbeen. Eventueel kan men een wat grotere waterpas gebruiken, tegen het zitbeen drukken, en in horizontale stand, de bovenkant van waterpas aftekenen op de muur. Vervolgens kan men dit opmeten en er 31 cm aftrekken; men vind de framehoogte op 2cm nauwkeurig. Bij een lengte van 1,78 meter, zal dit bij een gemiddelde lichaamsbouw een resultaat van 55-59cm opleveren.

Groet, Wiel
Plaats reactie