Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met vraag

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met vraag

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Ik heb afgelopen weekeind in Amsterdam een leuke jaren 50 Franse fiets opgehaald. Fris fleurig fietsje met drie versnellingen.
Rochet damesfietsje
Rochet damesfietsje
003 (950x633).jpg (376.01 KiB) 9034 keer bekeken
Ik heb er vandaag wat aan gerommeld en kwam tot de ontdekking dat er een nieuwe ketting op moest.
Nu blijkt echter dat de nieuwe 1/8 inch ketting niet graag op de stalen tandloze derailleur wieltjes wil blijven lopen.
Ze heeft de neiging er langs te gaan lopen.
Ik moet erbij vermelden dat de oude ketting hogere ketting schalmen (ten opzichte van de rollen) heeft dan de nieuwe ketting waar de rollen nagenoeg even hoog zijn als de schalmen.
Derailleur nog met de oude ketting
Derailleur nog met de oude ketting
012 (950x633).jpg (419.91 KiB) 9034 keer bekeken
Zou dat het hele probleem zijn ? Weet iemand dat?
het pookje
het pookje
010 (633x950).jpg (349.6 KiB) 9034 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door asterduc »

dat is een heel leuke fiets Maarten, gefeliciteerd.

Ik zou vermoeden dat de wieltjes versleten zijn maar volgens Velobase blijkt deze Simplex Rigidex 35 (steel pulleys; rounded lower pulley cage; slotted hanger) als één van de weinigen toch gladde wieltjes te hebben.

Staat de kooi onder een juiste hoek? met de versleten ketting was er misschien voldoende speling om een afwijking op te vangen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat was inderdaad het probleem Ed,

Na wat kijk en buig werk liep het treintje veel beter.
Wel een herrie ding met die stalen wieltjes!
Ze zijn gelagerd met 1/8 kogeltjes en conusjes die je kan afstellen. Gisteren wiebelde de wieltjes nogal en dat gaf waarschijnlijk hulp aan de kettingloop. Nu is alles mooi afgesteld en loopt het toch weer beter.

Wat ik wel een mooie oplossing vind is de wijze waarop de remveren zijn af te stellen. Er zit aan de ''aarde'' van de remveertjes een heveltje wat je kan verstellen als de bout aan de voorkant een slagje is losgedraaid.
rem met afstelhefboom
rem met afstelhefboom
003 (950x633).jpg (310.46 KiB) 8998 keer bekeken
Op die manier kan je heel trefzeker de linker en rechter rem-arm op elkaar afstemmen. Zo dat ze gelijk opkomen.
006 (950x633).jpg
006 (950x633).jpg (490.51 KiB) 8998 keer bekeken
Het fietsje komt van Willems vintage bikes te Amsterdam.
Leuk zaakje van een jonge gast die veel van dit soort machientjes aan de muur heeft hangen.




Groeten,
Maarten
Bijlagen
004 (950x633).jpg
004 (950x633).jpg (358.94 KiB) 8998 keer bekeken
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Steelframes »

Wat een mooi vormgegeven fietsje! Heb er ook op het web al eens foto's van gezien. Zit daar ook zo'n vergelijkbaar achterlicht op met zo'n bumperconstructie?
Tja aan de vormgeving ligt het beslist niet bij de Fransen :D
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , ik was er ook voor gevallen. Zocht eigenlijk een vintage fiets voor de vriendin van een collega maar die vond deze te kwetsbaar
overkomen (en dat is denk ik wel juist gedacht).

Er is er inderdaad ook een (latere begreep ik) met een krul om het achterlicht vergelijkbaar met de koplamp maar dan inderdaad als bescherm bumpertje. Deze heeft dat niet maar wel een achterlichtje als van een vroege lelijke eend...

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door maartenB »

altijd gaaf, met dat golfballenmotiefje in het aluminium.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik heb wel eens een Peugeot uit de jaren 50 op school gerestaureerd en die had precies dezelfde derailleur. Ook inderdaad veel aan gebogen om het weer goed te laten schakelen. Bij mij waren de lagertjes van de wieltjes zo ver uitgesleten dat ik er grotere kogels dan de oorspronkelijke in moest stoppen.

De ketting: origineel waren er speciale 3 speed kettingen, volgens de verpakking dan, want het verschil met een normale stadsfietsketting heb ik nooit kunnen ontdekken.

Groeten,

Y
Sportief fietsend!
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Steelframes »

Zijn ook grappige achterlichtjes..! Wij Hollanders hebben toch niet dat artistieke in het ontwerpbloed gehad in de jaren '50 en '60. Op zo'n fraai vormgegeven barokachterlichtje na kan ik zo snel niks bedenken :roll:
O ja wellicht dit achterlicht...zit op één van mijn sportfietsen.
Credo in den Lagen Landen hier was natuurlijk; duurzaam en niet teveel opvallen..
Heeft iemand foto's van exceptionele Nederlandse vormgeving op fietsgebied???
Bijlagen
achterlicht.jpg
achterlicht.jpg (180.22 KiB) 8942 keer bekeken
achterlicht1.jpg
achterlicht1.jpg (177.76 KiB) 8942 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha! , ja een golfballenmotief inderdaad.

Yorick ,Het onderste derailleur wieltje bij deze fiets was ook behoorlijk ingesleten. Maar tot mijn verbazing liep het toch heel netjes bij afstellen. Blijkbaar was het foute spoor bij losse afstelling ontstaan en niet meer aan de orde na afstelling?


Steelframes, Inderdaad zijn de Hollanders een stuk nuchterder als het gaat om vormgeving. Dat achterlichtje wat je laat zien is dan inderdaad nog behoorlijk extreem.

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Rochet uit de 50er jaren en een Simplex derailleur met v

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik heb altijd geleerd dat een lichte speling in het BOVENSTE wieltje wenselijk is voor goed schakelen (ofwel het zoeken van het juiste kettingwiel). De onderste mag gewoon vrij strak afgesteld worden. Toch heb ik ook een derailleur waar in beide geen speling zit en die loopt ook prima.

Succes,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie