Koppenberg, De Meeuw en New Elswick

Plaats reactie
Wouter Rutten
Berichten: 2
Lid geworden op: 2 mei 2017, 09.33

Koppenberg, De Meeuw en New Elswick

Bericht door Wouter Rutten »

In 1920 richtte mijn overgrootvader, Gerrit Koppenberg, de NV Handelsonderneming Koppenberg op. In 1923 werd hij als directeur vervangen door Kilsdonk van Burgers (tot dan toe commissaris van die NV). Koppenberg ging weer door met zijn oude bedrijf, De Meeuw fietsen in Utrecht. In 1924 overleed hij.

NV Koppenberg hield zich onder meer bezig met de verdeling van 'New Elswick' rijwielen. Is er iemand die meer informatie heeft over Koppenberg, 'New Elswick' en/of De Meeuw?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Wouter,

Voor kennis rondom het merk New Elswick zou een Burgers deskundige het meest kunnen zeggen.

Ik ken wel een New Elswick damesfiets uit de jaren 20.
Opvallend aan die fiets is dat de spatborden en een aantal kenmerken van het frame duiden op een afkomst van de Triumph
fabrieken. Waarschijnlijk maakten zij naast hun eigen Triumph rijwielen ook frames of fietsen voor andere (handels)merken.

Triumph zat in Coventry Engeland maar ze hadden ook een fabriek in Duitsland.

Mogelijk heb ik nog ergens een foto van deze New Elswick.
Ik zal daar eens naar zoeken.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick

Bericht door Maarten Waarlé »

Wouter,
Van een zeer gewaardeerde collega fietsliefhebber kreeg ik de foto voordat ik `m zelf kon zoeken .
Bij deze:
New Elswick
New Elswick
New Elswick (950x713).jpg (409.89 KiB) 5197 keer bekeken
Ik ben er steeds van uit gegaan dat deze fiets uit de Burgers B-merken stal kwam maar gezien uw verhaal zou het ook best door Uw grootvader geleverd kunnen zijn geweest. Het model komt gezien de framevorm en hoogte van het achterspatbord eerder vroeg 20er jaren over dan wat later.

Op het achterspatbord ,herinner ik me staat de naam New Elswick en de fiets lijkt meer naar Engels voorbeeld te zijn gebouwd dan dat ze werkelijk Engels is. Dat is echter niet altijd even duidelijk.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick

Bericht door maartenB »

De fiets die je toont ziet er erg Engels uit Maarten. Hoewel ik denk 36 spaken te tellen in het voorwiel, maar dat kan vervangen zijn. En het hoog opgebogen stuur is weer erg Hollands.
Toch heb ik het gevoel dat New Elswick gewoon een goedkoop nevenproduct van Burgers was.
In 1916 of 1917 wordt bijgaande afbeelding gebruikt en in de documantatiebank zit ook een catalogus van New Elswick uit 1933 waar de modellen echt gelijk zijn aan Burgers, ze heten zelfs hetzelfde (Netco, Riche, Luxe, enz.)
Toch: het zou kunnen dat ze helemaal in het begin fietsen uit Engeland haalden. De vraag is alleen: waarom? Triumph was nou niet bepaald het goedkope fietsje van overzee....
Bijlagen
afb 25 Burgers B merken adv. Hogenkamp 1916.jpg
afb 25 Burgers B merken adv. Hogenkamp 1916.jpg (538.02 KiB) 5192 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,

Ja ,klopt maar veel merken maakte fietsen met Engelse uitstraling. Leonidas bijvoorbeeld verkocht Duitse fietsen maar daarbij zaten ook model Engeland met velgremmen en stangetjes.
Je schrijft dat het stuur je Nederlands overkomt en dat dacht ik ook. In Engeland zie je geen hoge sturen. Dat ik een vermoeden heb dat de bron Triumph is komt omdat de spatborden precies zo zijn als van een volbloed Triumph. Bovendien is de liggende achtervork rechtdoor lopend dus geen versmalling tussen het achterspatbord en de trapas. en het mannetje tussen ronde en schuine buis staat naar achter wat je ook bij Trumph ziet. Ik heb ook ooit eens gelezen dat Triumph frames maakte voor anderen. Bovendien hadden ze een Duitse fabriek .De Engelse Directeuren en oprichters waren ook van Duitse afkomst.
Een van hen schopte het nog tot burgemeester van Coventry als ik me goed herinner gelezen te hebben.

Wat me bij deze fiets ook al eens op is gevallen dat de voorvork en balhoofdstel eerder Duits dan Engels over komen.

Jouw bijdrage met de reclame van Burgers met haar New Elswick maakt me wakker wat betreft de volgorde etc. De voorouder van Wouter zal dus al wel van Burgers de New Elswick hebben betrokken waarbij er later een overname was door Kilsdonk.
Ik ben benieuwd hoe het dan precies zat.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie