200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door maartenB »

[UPDATE dd 7 sept.]
Over 10 dagen is het zo ver: dan vieren we 200 jaar fiets. Het is de enige viering van dit feit in Nederland, dus meld je aan en doe mee.

zondag 17 september, Tilburg, Spoorzone (achter het station)
Verzamelen vanaf 11.00 uur.


Tilburg was de favoriete stad van koning Willem II en die was zo’n 198 jaar geleden een van de eerste fietsers van Nederland. Afgelopen winter bouwde ik een exacte replica van zijn loopfiets en op 17 september komt een acteur, uitgedost als Willem II, daar demonstraties op geven.

Willem II is deel van het feest, maar wij zijn net zo’n belangrijk deel. Daarom nodigen wij leden van De Oude Fiets van harte uit om met een mooie, kenmerkende fiets en bijpassende kleding naar Tilburg te komen. Een hoge bi is mooi, maar een Kwikstep uit 1970 is net zo mooi, als de berijder tenminste een oranje overhemd draagt! Kortom: kom in stijl.

De gemeente Tilburg verwelkomt ons in de Spoorzone, een complex van vroeg-20e eeuwse werkplaatsen en locomotiefloodsen waar vroeger de hoofdwerkplaats van de NS was gevestigd. Zelfs de draaischijf met locloods ligt er nog. Het terrein ontwikkelt zich tot een hip nieuw stadshart en is volop in ontwikkeling.

We vieren 200 jaar fiets in combinatie met het festival ‘Tilburg Fietst!’ Moderne fietsen, crossfietsen, wedstrijden heel-langzaam-fietsen, stuntpiloten die op één wiel ronddraaien, fietsvoetbal, er is van alles te doen. Onze eigen fietsen vormen samen een tentoonstelling omtrent de geschiedenis van de fiets, we hebben een verkoopstand en organiseren een feestelijke rondrit door de stad. Die begint om 1200 uur en om 1330 komen we weer in de Spoorzone aan, het is de bedoeling dat dat echt een 'intocht' wordt.

Daarna is er nog een rijdende presentatie van historische fietsen, een soort concous d' elegance.

Tijdens het Tilburg Fietst!-festival vindt ook het vrolijke eet-, drink- en proeffeest de Smaakkaravaan plaats: leuk om even rond te lopen, al die foodtrucks te zien en af en toe wat te proeven. Zelf iets te eten meenemen kan natuurlijk ook.

Dit is een publieksevenement dat veel planning vraagt. Daarom vraag ik jullie: geef uiterlijk een week tevoren aan dat je komt, en niet pas de laatste dag. Dan weten wij met hoeveel mensen we rekening moeten houden.

Verzamelen om 11.00 uur bij Koepelhal/Wagenmakerij, Burgemeester Brokxlaan 4, Tilburg. Deelnemers kunnen gratis parkeren, ik zet een parkeerwachter neer die je een plek wijst.

aanmelden en info:
info@oudefiets.nl
Bijlagen
foto Angeline Swinkels.jpg
foto Angeline Swinkels.jpg (658.77 KiB) 8163 keer bekeken
Oirschot 2010 groot.jpg
Oirschot 2010 groot.jpg (394.91 KiB) 8163 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door wimjansen »

Ik kom!In stijl :)
Bijlagen
Fietsfan.jpg
Fietsfan.jpg (129.57 KiB) 8723 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door maartenB »

super! Hoewel ik zeker weet dat je met die stroomlijnkuip op de Bridgestone ook mee zou tellen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door Maarten Waarlé »

Schitterende gebouwen zeg!
Ook zo`n trein draaiplateau. Dat dat er nog is.
Zouden een paar stoomloc`s uit die ''garage`s'' moeten steken.

Ik kom graag mee doen tegen die tijd.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wordt weer een mooi evenement. Ik ga mijn best doen erbij te zijn!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door maartenB »

vroeger was ik maf van stoomtreinen en daar hadden ze die draaischijven voor nodig. Die in Tilburg is bewaard omdat hij zo handig was bij de locomotievenwerkplaats, ook toen er al diesels waren. Hier nog een foto die ik ergens in 1981 in Zuid-Frankrijk maakte, gewoon, om lekker af te dwalen.
Bijlagen
IMG_4288.jpg
IMG_4288.jpg (414.19 KiB) 8632 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door wimjansen »

Ha Maarten,

Prachtig, zo'n foto. Maar voor diegenen die niet alleen van fietsen maar ook van stoomlocomotieven houden: naast station Dieren is een halte van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Op 10 juni is daar het Gazelle evenement. Waarschijnlijk rijden de stoomtreinen echter pas de volgende dag.
DCR gaat nooit verloren....
Denis waut
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 mei 2013, 16.39

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door Denis waut »

hoi! Is het al geweten wat er die dag allemaal op het programma staat?
Fietstocht in de stad en/of omgeving?
naast foodtrucks, ook 'snuffelmarkten' in thema -oude-fietsen?

wie weet maken we d'er een weekendje met oldtimers, oldtimercaravan met daarin oh ja een par oldtimersfietsen :D

Groetjes,
Denis
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september - UPDATE

Bericht door maartenB »

beste mensen,
ik heb de aankondiging actueel gemaakt, zie het bovenste bericht in deze thread. Bezoekers zijn welkom, maar ook deelnemers kunnen zich gerust nog aanmelden!

Onderstaand 2 plaatjes uit de Spoorzone.
Bijlagen
hier vindt het evenement plaats.
hier vindt het evenement plaats.
koepelhal.jpg (10.72 KiB) 8163 keer bekeken
hier komen we langs fietsen
hier komen we langs fietsen
PolygonaleLoods-0.jpg (157.49 KiB) 8163 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 200 jaar fiets, Tilburg. 17 september 2017

Bericht door maartenB »

misschien heb je hier Facebook voor nodig, maar dit fijne stukje zelfbevlekking wil ik jullie niet onthouden.
Is op Koningsdag opgenomen.....

https://www.facebook.com/Tilburgfietst/ ... 766201629/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie