Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door asterduc »

hjwspan schreef:
Nu weten wij ook dat u zo'n plaatje zoekt;)[/quote]

klopt :D

Ik ben met een project aangevangen waar ik nog veel spijt van ga krijgen! :?

Het is begonnen met een 'waardeloos' overlakt Gazelle frame uit de jaren 30 dat ik van mijn beste vriend Päul heb gekregen.
Er was geen voor- noch achtervork bij. Dus alleen 4 buizen en 4 lugs eigenlijk. Ik schertste tegen Paul,
'nu, da's ook nogal een cadeau dat ik van u krijg',

waarop Paul zei,
'dan geeft ge meneer eens ne Gazelle, en is ie nog niet content (vlaams voor happy)'.

Op mijn tenen getrapt beloofde ik Paul om de fiets te vervolledigen en af te maken.
Nu, geloof mij, ik zal zo'n belofte NOOIT meer doen!

Nu moet ik dus op zoek naar zowat alles voor de opbouw van dit rijwiel.
Van Harry de Haan heb ik reeds een stel spatborden met vaste elektriciteitsstang bekomen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door Eysfan »

Hoi Ed,

Dat was zeker hatelijk om dit aan je neus voorbij te zien gaan.

Is het trouwens wel het juiste plaatje voor die '41-er Gazelle? En, mag ik dat de eigenaar vertellen?

Groet,
Sjoerd
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door arjank »

dag ed,

op mp (zoek met trefwoord 'oudehaske') staat een gazelle uit 29.
is dat wat voor je (als project, dan wel voor de benodigde onderdelen)?

groet,
arjan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door asterduc »

Eysfan schreef:Hoi Ed,
Dat was zeker hatelijk om dit aan je neus voorbij te zien gaan.
Is het trouwens wel het juiste plaatje voor die '41-er Gazelle? En, mag ik dat de eigenaar vertellen?
Sjoerd,

Hatelijk? nee, daar doe ik niet aan mee. Zoals mijn vrouw haar studenten opleert: 'Haat is een monstertje dat in je zit en je ziek maakt'. dus nee hoor, gewoon pech, volgende keer beter!

Juiste plaatje? weet ik niet, ik zou het voor een jaren 30 fiets hebben gebruikt, niet voor een 1941, die had ik reeds. Ik ga het verder niet uitzoeken voor die duitser, niet omdat ik hem haat hoor :D , maar gewoon omdat het nu niet meer mijn beste vriend is :twisted: :lol:

Groeten, Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé
Berichten: 2374
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou zal ik dan maar het juiste antwoord geven op de vraag of dit het juiste plaatje is voor een Gazelle uit 1941?
Het antwoord is nee.

Namelijk, op een 1941 Gazelle dienen de spaken van het wieltje waarin het hertje staat gespaakt te zijn zoals een hoge bi; recht naar de naaf.
Ergens na de oorlog (ik weet dus niet precies waneer)wordt dit vervangen door een wieltje met tangentiaal gespaakte
spaken. Ed; dit plaatje van die Duitse liefhebber zou nooit op jou jaren 30 frame hebben mogen zitten!

De mate van relief is volgens mij nooit anders geweest Ook het balhoofdplaatje van mijn 1931 gazelle is in relief.
Punt is dat een fiets die nooit te veel verpoetst of verweerd is (zo als de `31 Gazelle)nog het nikkel op het messing heeft. Bij fanatieke poetsers zijn de balhoofdplaatjes ''koperkleurig''gesleten.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door Hans van de Stouwe »

voor 2 jaar terug zag je hele rijen balhoofdplaatjes langs komen
op de Duitse Ebay waaronder ook het gazelleplaatje met wat ik noem werk van iemand die het net niet weet. Het betreffende plaatje heeft ook nog te lang in de Etsbak gelegen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door tredmolen »

Guten Tag aan iedereen toegewensd,

moest ik toch maar inschrijven na nu pas te hebben gezien, dat hier jaren geleden behoorlijk over een, door mij aan de Nederlanders in het duits/oostenrijkse forum http://www.altesrad.net gestelde vraag, gediscuteerd (oftewel gekletst? :shock: :-) ) werd.

Gelukkig maar, dat ik uiteindelijk toch maar de juiste antwoord heb gekregen ( weet trouwens niet eens, of het iemand van jullie was ?) , hoor... anders was het wel een hard scheldende entree van mij geworden - als jullie vast weten, kunnen wij duitsers dit wonderwel :mrgreen:

Én vooral was anders wel het foute plaatje om mijn Gazelle terecht gekomen.

Neem het mij niet meer kwalijk asterduc. Je mag het wel nu nog van mij hebben - heb je die spullen van die verkoper uiteindelijk nog bij mekaar en: misschien dat je mij dan wel weer symphatiek vind 8-) ...

Groeten ( ook en vooral aan Eysfan... :shock: ), die Duitser a.k.a. Richard
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door gerritkan »

asterduc schreef:nou, ik ben niet blij met die duitser, want hij heeft mij om dit plaatje overboden op eBay :(
Hallo Ed .

Welke heb je nodig of zijn dit de verkeerde ?

Groet Gerrit
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (27.89 KiB) 6804 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door asterduc »

tredmolen schreef: Neem het mij niet meer kwalijk asterduc. Je mag het wel nu nog van mij hebben - heb je die spullen van die verkoper uiteindelijk nog bij mekaar en: misschien dat je mij dan wel weer symphatiek vind 8-) ...
Mijn beste Richard, het is je vergeven hoor, we hebben erom kunnen lachen en we zijn weer een ervaring rijker.

Succes nog met je Gazelle en vergeet zeker niet enkele fotos te posten, dat zien we hier graag :D

gerritkan schreef:Hallo Ed .
Welke heb je nodig of zijn dit de verkeerde ?
Groet Gerrit
Beste Gerrit,
dat is heel vriendelijk van je, maar ik heb in de voorbije periode niet stil gezeten en zodoende enkele balhoofdplaatjes kunnen verzamelen. Momenteel ben ik geholpen.
Nu de fiets nog klaar krijgen! :lol:
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie