Ein schönes Jaray Rad
-
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Ein schönes Jaray Rad
Bij deze wat foto`s van een toekomstig project.
Een J-Rad ontwikkeld door Paul Jaray bekende uit de wereld van stroomlijn auto`s, vliegtuigen met zelfdragende vleugels zeppelins en andere moderniteiten. (Zie Google)
Echt weer een project om van te smullen.
Erbärmlcher zustand maar net genoeg juiste onderdelen om van deze twee frames een juiste J-rad tot leven te wekken.
Dat zijn de mooiste!
De achternaaf werkt nog uitstekend zo lijkt het. Wel ontbreken er twee buiten deksels waar de kabels uit naar de aandrijf-armen lopen. Die moet ik na gaan maken even als het doosvormige deel onder aan het frame met voorste rondings schijf van de kabel.
Het binnenwerk van een andere naaf laat zien hoe de aandrijving werkt. Twee torpedo aandrijfkoppen waarvan er een links is uitgevoerd. Bovendien zijn beide schroefdraadgedeelten (waar normaal een tandwiel op geschroefd zou zijn) los te koppelen van de aandrijving. Via een soort versnellingskabeltje kan je deze ontkoppeling maken voor het achteruit bewegen van de fiets zonder dat de aandrijving zich in schakelt.
Op een stang van zadel naar achteras zit daartoe een ''versnellings hendeltje''om deze ontkoppeling te maken.
Op de naaf en diverse onderdelen staat F&S ,dus wel duidelijk uitbesteed aan het bedrijf met ervaring op dit gebied.
Speciaal type rem. Bij veel J-rad`s zie je een wat meer standaard rem. Maar deze zou speciaal ontworpen zijn voor de J-Rad. Ik heb `m ter copieering er bij gekregen.
Ik heb de keuze om een van de twee frames te gebruiken om op te knappen. Die met ronde frame is de beste qua roest en ziet er
ook het leukst uit vind ik. Die met rechte buizen is wal wat strakker van vorm waar ook wat voor te zeggen is.
Deze fiets heeft dat en is momenteel te koop op de TCA veiling.
Ik zal met der tijd wat posten over de restauratie. Er is genoeg aan te beleven en te delen.
Groeten,
Maarten
Een J-Rad ontwikkeld door Paul Jaray bekende uit de wereld van stroomlijn auto`s, vliegtuigen met zelfdragende vleugels zeppelins en andere moderniteiten. (Zie Google)
Echt weer een project om van te smullen.
Erbärmlcher zustand maar net genoeg juiste onderdelen om van deze twee frames een juiste J-rad tot leven te wekken.
Dat zijn de mooiste!
De achternaaf werkt nog uitstekend zo lijkt het. Wel ontbreken er twee buiten deksels waar de kabels uit naar de aandrijf-armen lopen. Die moet ik na gaan maken even als het doosvormige deel onder aan het frame met voorste rondings schijf van de kabel.
Het binnenwerk van een andere naaf laat zien hoe de aandrijving werkt. Twee torpedo aandrijfkoppen waarvan er een links is uitgevoerd. Bovendien zijn beide schroefdraadgedeelten (waar normaal een tandwiel op geschroefd zou zijn) los te koppelen van de aandrijving. Via een soort versnellingskabeltje kan je deze ontkoppeling maken voor het achteruit bewegen van de fiets zonder dat de aandrijving zich in schakelt.
Op een stang van zadel naar achteras zit daartoe een ''versnellings hendeltje''om deze ontkoppeling te maken.
Op de naaf en diverse onderdelen staat F&S ,dus wel duidelijk uitbesteed aan het bedrijf met ervaring op dit gebied.
Speciaal type rem. Bij veel J-rad`s zie je een wat meer standaard rem. Maar deze zou speciaal ontworpen zijn voor de J-Rad. Ik heb `m ter copieering er bij gekregen.
Ik heb de keuze om een van de twee frames te gebruiken om op te knappen. Die met ronde frame is de beste qua roest en ziet er
ook het leukst uit vind ik. Die met rechte buizen is wal wat strakker van vorm waar ook wat voor te zeggen is.
Deze fiets heeft dat en is momenteel te koop op de TCA veiling.
Ik zal met der tijd wat posten over de restauratie. Er is genoeg aan te beleven en te delen.
Groeten,
Maarten
Re: Ein schönes Jaray Rad
Leuk project en ik volg het weer met interesse. Aparte naaf, die ik slechts één keer eerder heb gezien.
Mvg,
Y.
Mvg,
Y.
Sportief fietsend!
Re: Ein schönes Jaray Rad
Wat een waanzinnig mooi project! En de kwaliteit valt me echt niks tegen hoor.
Wat is nou het idee van die versie met gebogen buizen?
Jij noemt het het gezins model? (geintje?) Is het dan voor dames en heren bedoeld?
Ik heb die eigenlijk nog nooit gezien.
Echt leuk weer, zo soort supervroege ligfiets!
Maarten
Wat is nou het idee van die versie met gebogen buizen?
Jij noemt het het gezins model? (geintje?) Is het dan voor dames en heren bedoeld?
Ik heb die eigenlijk nog nooit gezien.
Echt leuk weer, zo soort supervroege ligfiets!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Ein schönes Jaray Rad
Ja vind ik ook.
Het doorgronden van het hele systeem en tenslotte hoe het dan zal rijden ook. Ben ik wel benieuwd naar.
Het zilveren frame laat hier en daar nog originele lak zien. Zilver is denk ik wel de makkelijkste verf om weg te poetsen .Dat zal ik ook zeker gaan doen om bij de laag eronder te komen.
Hieronder nog een plaatje van het zadel van de donorfiets.
Het is redelijk compleet maar mag wel opnieuw bekleed worden.
Hopelijk kan ik de vulling nog gebruiken.
Gezins fiets komt als begrip van de Zwitserse J-rad site.
Daar worden de diverse frame vormen voorgesteld.
De rechte (standard rad),de ronde (familienrad) en nog een tweede weinig voorkomende ronde met extra verstevigingsstang.
Helge de bron van mijn J-rad had het over een damesmodel.
Ik kreeg het gevoel dat hij dat ook niet echt zeker wist .
Zag ook een oude foto van een man op zo`n gebogen model.
Maar iets betere instap en ruimte voor een wat langere damesrok lijkt me voorstelbaar bij zo`n lager lopend frame. Familiemodel dus maar...
Groeten,
Maarten
Het doorgronden van het hele systeem en tenslotte hoe het dan zal rijden ook. Ben ik wel benieuwd naar.
Het zilveren frame laat hier en daar nog originele lak zien. Zilver is denk ik wel de makkelijkste verf om weg te poetsen .Dat zal ik ook zeker gaan doen om bij de laag eronder te komen.
Hieronder nog een plaatje van het zadel van de donorfiets.
Het is redelijk compleet maar mag wel opnieuw bekleed worden.
Hopelijk kan ik de vulling nog gebruiken.
Gezins fiets komt als begrip van de Zwitserse J-rad site.
Daar worden de diverse frame vormen voorgesteld.
De rechte (standard rad),de ronde (familienrad) en nog een tweede weinig voorkomende ronde met extra verstevigingsstang.
Helge de bron van mijn J-rad had het over een damesmodel.
Ik kreeg het gevoel dat hij dat ook niet echt zeker wist .
Zag ook een oude foto van een man op zo`n gebogen model.
Maar iets betere instap en ruimte voor een wat langere damesrok lijkt me voorstelbaar bij zo`n lager lopend frame. Familiemodel dus maar...
Groeten,
Maarten
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Ein schönes Jaray Rad
wow, wat een prachtig project Maarten.
Die naaf is geweldig, ik heb met altijd afgevraagd hoe die er binnenin zou uit zien, vooral het achteruit freewheelen met die kabelaandrijving is apart. Dat heb ik bij mijn project niet eenvoudig opgelost gekregen.
Wil ik binnenkort wel eens graag van naderbij komen bekijken.
Die naaf is geweldig, ik heb met altijd afgevraagd hoe die er binnenin zou uit zien, vooral het achteruit freewheelen met die kabelaandrijving is apart. Dat heb ik bij mijn project niet eenvoudig opgelost gekregen.
Wil ik binnenkort wel eens graag van naderbij komen bekijken.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Ein schönes Jaray Rad
op onderstaande foto is de ontkoppelingskabel / -hendel duidelijk te zien. Vernuftig.
De meeste prenten die ik heb gevonden tonen dit item echter niet.
Het lijkt wel of deze achteruitrij ontkoppeling slechts op een aantal exemplaren is toegepast.
De meeste prenten die ik heb gevonden tonen dit item echter niet.
Het lijkt wel of deze achteruitrij ontkoppeling slechts op een aantal exemplaren is toegepast.
- Bijlagen
-
- J_Rad_ontkoppeling.jpg (87.75 KiB) 9601 keer bekeken
-
- J_Rad_klein_Internet2.jpg (156.43 KiB) 9602 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Ein schönes Jaray Rad
Die hevel die daarvoor gebruikt wordt lijkt verdraaid veel op die van de vooroorlogse Torpedo Zweigang!
- Bijlagen
-
- IMG_7340.JPG (169.52 KiB) 9578 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Ein schönes Jaray Rad
Hallo Maarten, deze sites ken je zeker al?
http://www.jstevenwood.com/velomusee.htm
http://www.fahrzeugbilder.de/bild/fahrr ... erken.html
http://www.j-rad.ch
Groeten, Richard
http://www.jstevenwood.com/velomusee.htm
http://www.fahrzeugbilder.de/bild/fahrr ... erken.html
http://www.j-rad.ch
Groeten, Richard
-
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Ein schönes Jaray Rad
Ha ja goed gevonden Maarten.
Ziet er inderdaad precies het zelfde uit.
De F&S twee versnellingen naaf is dan weer in samenwerking met Wanderer Fahrradwerke tot stand gekomen (wist Helge te melden).
Het staat inderdaad op de naaf onder F&S; WFW.
Ik heb nog eens een beter foto gemaakt van het binnenwerk
van de achternaaf. Goed te zien hier dat de aandrijfkop uit twee delen bestaat.
Helemaal is het me nog niet duidelijk maar in dat kamertje in het links liggende aandrijfkopdeel zullen de lipjes die in een sleuf op de as zitten aangrijpen.
Ik moet nog eens verder kijken hoe dan beide kanten tegelijkertijd los komen omdat de ontkoppeling in tegengestelde richting verlopen terwijl de schakelketting een kant op aangehaald wordt.
Heel moeilijk zal het niet zijn.
Wel apart dat er 24 op de aandrijfkop staat terwijl de fabricage van J rads plots werd gestopt in 1923.
Ed,Het is in het kader van jouw stepperfiets project inderdaad ook leuk om deze werking eens te komen bekijken. Welkom uiteraard.
Toevalligerwijs heb ik op het moment een Terrot levocyclette achternaaf liggen. Er is een reparatie aan te doen.
Hoe dit systeem werkt weet ik nog minder maar het voelt wel heel soepel en strak in haar beweging.
Dat is helemaal een mooie hevelfiets . De ketting is in een paar slingers om de achternaaf gewikkeld om de hele slag van de hefboom bij te kunnen houden. De Fransozen zijn wel meesters in vreemde knappe dingen maken.
Groeten,
Maarten
Ziet er inderdaad precies het zelfde uit.
De F&S twee versnellingen naaf is dan weer in samenwerking met Wanderer Fahrradwerke tot stand gekomen (wist Helge te melden).
Het staat inderdaad op de naaf onder F&S; WFW.
Ik heb nog eens een beter foto gemaakt van het binnenwerk
van de achternaaf. Goed te zien hier dat de aandrijfkop uit twee delen bestaat.
Helemaal is het me nog niet duidelijk maar in dat kamertje in het links liggende aandrijfkopdeel zullen de lipjes die in een sleuf op de as zitten aangrijpen.
Ik moet nog eens verder kijken hoe dan beide kanten tegelijkertijd los komen omdat de ontkoppeling in tegengestelde richting verlopen terwijl de schakelketting een kant op aangehaald wordt.
Heel moeilijk zal het niet zijn.
Wel apart dat er 24 op de aandrijfkop staat terwijl de fabricage van J rads plots werd gestopt in 1923.
Ed,Het is in het kader van jouw stepperfiets project inderdaad ook leuk om deze werking eens te komen bekijken. Welkom uiteraard.
Toevalligerwijs heb ik op het moment een Terrot levocyclette achternaaf liggen. Er is een reparatie aan te doen.
Hoe dit systeem werkt weet ik nog minder maar het voelt wel heel soepel en strak in haar beweging.
Dat is helemaal een mooie hevelfiets . De ketting is in een paar slingers om de achternaaf gewikkeld om de hele slag van de hefboom bij te kunnen houden. De Fransozen zijn wel meesters in vreemde knappe dingen maken.
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 12 mei 2017, 19.53, 1 keer totaal gewijzigd.