RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Het was zeer moeilijk voor mij om de aankoop van een RIH-Fongers te weerstaan, dus dat heb ik vooral niet gedaan.

Het is werkelijk een schitterende fiets. Ik reed weg in de veronderstelling slechts drie versnellingen te hebben (versnellingshandel had er nl. slechts 3), maar ik vond de één toch wel erg zwaar rijden. Eenmaal thuis de naafhuls schoongepoetst en zie daar FW Four Speed.

De fiets behoeft alleen nog even een ander sportfietswiel met stalen velg. Verder ontbreekt de originele kettingkast, die had volgens de vorige eigenaar dezelfde kleur als het frame, maar is een keer kapot gegaan. Verder even een paar bandjes met lijnprofiel zoeken. Dat was zo'n beetje het enige wat vervangen hoeft te worden.

Er zit werkelijk een prachtig Gitane stuur op (aluminium handlebar en verchroomd stalen stuurpen). Stronlight (France) trapas. Luxe 61 crancks.

Groeten,

Yorick.
Bijlagen
S5009761.JPG
S5009761.JPG (503.46 KiB) 9559 keer bekeken
S5009759.JPG
S5009759.JPG (554.54 KiB) 9559 keer bekeken
S5009757.JPG
S5009757.JPG (522.94 KiB) 9559 keer bekeken
S5009756.JPG
S5009756.JPG (555.32 KiB) 9559 keer bekeken
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door allardschaap »

Hoi Yorick

Leuk fietsje. Ik heb hier uit ongeveer dezelfde tijd een Burgers staan, deze heeft en deralleur, zal hem es op de foto zetten binnenkort....
Zijn er hier Burgers verzamelaar?
Grtzz,

Allard
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door jrietveld »

Yorick,

Begrijpelijk dat je voor dit model gevallen bent...
Hij is mooi origineel, heeft ook nog de 'oude' bagagedrager(Pletscher?). Een SA 4-naaf kom je niet veel tegen; op deze snelle, lichte fiets is dat vast ook handig.
Heeft hij een framenummer van 1960? (pas in de loop van 1961 werd dit model op de markt gezet).
Mooi dat hij een SA 4-naaf heeft, kom je weinig tegen.
Voor het kettingscherm ('pistool') moet je een donorfiets op M afwachten denk ik.
Pedalen en jasbeschermers zijn ook wel te vinden in originele staat.

groet, Jos
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door asterduc »

dat is weer een mooie vondst Yorick. 60er jaren sportfietsen hebben merkbaar een aanzienlijke aantrekkingskracht op jou.
Misschien had je beter racer60 als nickname gekozen :lol:

Wat een prachtige details toch weer, zoals die nok voor de staander.

Ik vind het ook verrassend dat zo'n 'fragiel' fietske toch nog goed de tijd heeft doorstaan. Spatborden en stangen bvb, zijn nog netjes recht.
Dat racefietsen is goede conditie blijven is normaal aangezien ze zelden gebruikt worden.
Stadsfietsen daarentegen worden dagelijks gebruikt maar zijn dan ook veel robuuster.
Een sportfiets zoals deze is lichter EN wordt voor degelijks gebruik ingezet. Die vormen volgens mij dan ook een groter risico om schade op te lopen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door Durabo88 »

Beste Ed en Jos,

Eigenlijk zoek ik nog even naar foto's van andere voorbeelden van deze fiets. Jos' foto's heb ik inmiddels van het Yahoo-forum afgehaald, maar eigenlijk zoek ik nog meer voorbeelden. Wie kan helpen?
Volgens mij zijn er een aantal optionele verschillen in onderdelen, nl. RVS/aluminium spatborden of verchroomd stalen/aluminium velgen. Kan dat kloppen?

Inmiddels NOS witte Way-Assauto pedalen op de fiets gezet!

De FW-naaf is inderdaad een zeldzaam naafje. Als je wat langer met de materie bezig bent dan begin je de codering van Sturmey-Archer wat beter te begrijpen. FW zal dan ook staan voor Four en Wide ratio.

Ik weet niet of dit een Pletcher bagagedrager is, dat staat er volgens mij niet op, maar moet ik nog eens nader bekijken. Het is in elk geval niet de modernere Zwitserse met reflectorgaatjes.

Het is jammer dat de gesoldeerde houder van de pistoolkettingkast is weggezaagd. Eerst maar eens zo'n kast vinden en dan kom je met beugeltjes ook een heel eind.

De fiets is ondanks de verchroomd stalen velgen verbazingwekkend licht.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door jrietveld »

Hallo Yorick,

Op je vragen:
- in mijn documentatie zie ik pas vanaf 1966 de SA4 naaf als optie vermeld. Deze zou echter op verzoek al eerder gemonteerd kunnen zijn.
- Stalen velgen zie ik pas in 1968 in de folder vermeld; van 1961 tot 1968 alleen Weinmann alu velgen.
- Ik denk dat er geen Pletscher drager bij jou op zit; dat model is heel anders en vermeldt duidelijk de merknaam.

De RIH Super Sport kon overigens ook in Reynolds buis worden geleverd tegen meerprijs.

Je zou op MP een donorfiets te pakken moeten krijgen met de ontbrekende onderdelen. Op dit moment staat er aleen een 'gestripte dame' te koop, maar regelmatig wordt dit model aangeboden (vreemd genoeg is er weinig vraag naar).

groet, Jos
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Het voorwiel had aluminiumvelgen, maar met van die puistjes voor de spaken, dus niet origineel. De achtervelg met 4 v. naaf leek mij origineel, dus die heb ik als maatstaaf genomen. Daarbij is deze ook nog redelijk makkelijk aan te komen, dus inmiddels een goede velg voor en een reserve voor achter. Welke prijscouranten heb je eigenlijk in gekeken? Het lijkt me handig om van meer couranten een beeld te krijgen (dus vanaf de introductie tot het eind).

Hoe zit het met Weinmann aluminium of RVS spatborden? Jij hebt geloof ik RVS met dat leuke transfertje achter?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door jrietveld »

Hoi Yorick,

Ik heb alle folders doorgekeken uit de periode waarin deze supersportfiets is geleverd (1961-1970). Niet steeds is de technische informatie overdadig. De spatborden zijn voor zover vermeld altijd RVS van Weinmann geweest.
Desgewenst heb ik detailfoto's van mijn fiets.

groet, Jos
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door Durabo88 »

Hij staat nu in gerestaureerde staat op Marktplaats.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Fongers met 1960 Sturmey-Archer FW 4-vern. naaf

Bericht door Durabo88 »

Verkocht onder voorbehoud.
Sportief fietsend!
Plaats reactie