Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door Steelframes »

Zoals vermeld in het andere topic heb ik een Sport Populair weten te redden van de oudijzerbak.
Aangezien er best wel veel kapot was aan de fiets, of met veel werk, heb ik besloten de fiets maar wat te custommizen. Het chopper bouwen uit mijn motortijd zit er nog altijd in :oops: Mooie reden voor het opnieuw gebruiken van liggende onderdelen die stof aan het vergaren zijn ;) .
De kleur zat mee (grijs) het chroom redelijk. Mooie basis dus.
Wat de bak in kon waren de wielen, haal de naven er wel uit en de Weinmann velgen zijn ook nog te hergebruiken, kettingkast was compleet vergaan. Zadel was niets van over handvatten ook foetsie.
Volgens mij legitiem om er wat fantasie op los te laten, indien u er een andere mening over heeft mag u dat gerust uiten :D
De uiterst zeldzame Simplex Lightweight die ik te koop had had ook uiterst zeldzame bieders :lol: Kwam bij het hoogste bod net aan de onderdelenprijs.
Geheel tegen mijn gevoelens in heb ik de fiets gekannibaliseerd :o :o :o . Die had wel dezelfde kleur als de Gazelle, daar kon ik wat mee..

Zie hier het voorlopige resultaat; er komt een ander tandwiel achter, ik vind de overbrenging van de 4speed SA niet prettig. Komt ook het wiel wat verder naar voren.
Door het monteren van de Lepper alu 28x1.3/8x 1.5/8 wielen is hij een stuk lichter geworden.
Heb de trommelremmen dus moeten verruilen door knijpremmen, daarvoor moest de bestaande bagagedrager vervangen worden door het model van een Sport met knijpremmen. Die lag nog op de hoop, tevens het originele Titan Maes stuur vervangen door die van de Simplex met die mooie bevestiging in het stuur en voorzien van witte handvatten en ook Titan Maes.
De kettingkast is na het maken van een beugeltje en nwe. gaatjes voor bevestiging aan het frame rammel en geluidsvrij :D
Morgen de voorvork kroon aanpassen voor het remmetje en het geheel weer in toonbare kleur bijwerken.
Ik hoop dat jullie de aanblik overleven :D :lol:
Bijlagen
sport populair 1.jpg
sport populair 1.jpg (364.52 KiB) 7421 keer bekeken
sport populair.jpg
sport populair.jpg (374.61 KiB) 7421 keer bekeken
sport populair 2.jpg
sport populair 2.jpg (379.34 KiB) 7421 keer bekeken
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door de rode »

Eerlijk is eerlijk het is om te zien best een geslaagd project :lol: maar wat vreselijk zonde dat je die Simplex ervoor gesloopt hebt het verbaasd me steeds weer dat er zo weinig liefhebbers van zulke oude sportfietsjes zijn , het is dat ik er echt te zwaar voor ben.

eindconclusie ; best een leuk item van gemaakt maar uiteindelijk heb je nog niets gered want van die Gazelle sport pop. zijn er nog plenty maar zo,n Simplex was echt zeldzaam / 2-1=1..... :?
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door Steelframes »

Dat is volkomen waar..! ook geen ruimtewinst :|
Maar je bent wel weer lekker even bezig :lol:
Als er mensen bij mij in Noord-Holland belang bij hebben in het frame van de Simplex met de spatborden en de Gnutti trapas met de cranken...voorvork en mooi balhoofdstel roept u maar.
Te verkrijgen tegen een goed humeur bij ophalen :D

(of een grijze spatlap ;) )
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door de rode »

begrijp me niet verkeerd hoor ; ik ben echt een Gazelle liefhebber maar als je die Gazelle door had gezaagd met een houtzaag was je ook lekker even bezig geweest en was er- [mijns inziens]minder verloren gegaan als nu : :(
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door Steelframes »

:lol: :lol: hij is niet geheel verloren hoor....
Setje 28inch wielen, kettingkastje en fietsen!
Heb een ander weer wat te sleutelen.
Rode, maar goed dat je niet lijfelijk aanwezig bent geweest bij het ombouwen van onze motoren ;)
Daar ging dus letterlijk de slijpschijf doorheen en die waren ook niet echt oud.. :o Mensen snapten er niks van tot ze uiteindelijk klaar waren.

heel eerlijk gezegd fietsen de Gazelle's toch lekkerder,
De sportfietsen uit de jaren '50 blijven een beetje een ondergeschoven kindje op het oude fietsengebied. Weet ook niet waarom :?: :?:
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door de rode »

ook niet alles wat oud is hoeft van mij gered/ bewaard te worden hoor , ik kan een custom op motor of autogebied ook waarderen ;)vroeger las ik b.v graag de ,,Bigtwin,, en,, Chroom&vlammen,, :o
Laatst gewijzigd door de rode op 13 mei 2017, 21.28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door Fongers1952 »

Ik had belangstelling voor de Simplex Lightweight maar heb net te lang geaarzeld omdat ik meer in de toerfietsen zit. Zo gaat dat helaas. :oops:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door Steelframes »

de rode schreef:ook niet alles wat oud is hoeft van mij gered/ bewaard te worden hoor , ik kan een custom op motor of autogebied ook waarderen ;)vroeger las ik b.v graag de ,,Bigtwin,, en,, Chroom&vlammen,, :o
Ja daar lagen hier stapels van in huis..kapitalen aan uitgegeven :D
Hebben nog eens in de Big twin gestaan met een projectje.
misschien leuk eens een topic in Koffieklets iets over verbouwen van auto's/motoren te doen, met wat foto's en dergelijke.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gazelle Sport Populair '57. even gruwelen

Bericht door Durabo88 »

Inderdaad gruwel ik hier een beetje van. Had graag het Titan stuur wel willen overnemen om een keer op een 50er jaren fiets te zetten. :D
Toch vind ik het eindresultaat niet slecht, kleuren en dergelijke passen eigenlijk wel goed. En ach de lak op je Simplex was niet zo best, met name de bovenbuis. Daar heeft de oude eigenaar denk ik zijn aktetas over gehangen. :lol:

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie