Transportfietsframe jaren 20

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Fijn dat jullie dat allemaal voor me op willen meten! Bij mij kom ik ongeveer op dezelfde maten. Volgens de methode van Charles, maten nemen op de achtervork kom ik op 150 mm (116+24+10). Voor de ideale kettinglijn kom ik 148 mm, maar daar is nog wel wat mee te rommelen.

In mijn voorraad onderdelen vond ik nog een (asymetrische) as van 140 mm en een paar passende cups. Bleek toch geen BSA draad te zijn maar de metrische Franse draad van 35 x 1. Blij dat ik die bewaard heb, ze zijn zeldzaam! :-) De as heeft een lagerafstand van 58 mm en met de 2 van mijn drie cups komt dat perfect uit. De derde heeft een dunnere wand en valt die dus iets te ver in de huls. Daar zijn dus ook nog verschillen in... Conclusie is wel dat 140 mm duidelijk te kort is, dat moet toch wel 150 mm worden.

Ik heb denk ik al een passende as gevonden, maar wel alleen bij een indiase groothandel. Het model "Italian" zou moeten passen, met maten 46,6-58-46,5. Die zal wel geen geweldige kwaliteit zijn, maar ik zal ze toch eens vragen of ze er ook 1 aan een individuele klant aan de andere kant van de wereld willen sturen. En anders maar weer verder zoeken!

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Bij een middernachtelijke zoekactie op ebay vond ik deze twee assen. Ze moeten wel helemaal uit de USA komen; eigenlijk zijn ze voor een Schwin tandem maar de maten zijn precies goed. Ik heb ze meteen maar gekocht. Heb ik ook nog een reserve :-)
trapassen.JPG
trapassen.JPG (85.23 KiB) 7017 keer bekeken
Groetjes, Rob
Laatst gewijzigd door Rob Houkes op 28 okt 2017, 14.53, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Gefeliciteerd! :P
Het lijkt wel of die ene zelf gemaakt is.

Wij kamperen op dit moment in de Limburgse heuvels alwaar ik zojuist, op een helling naar beneden de trapas van mijn Juncker over de helft heb getrapt. Gebroken in het rechter spievlak.
Ik heb al veel meegemaakt maar nog niet dat ik in een week eerst een nieuwe trapas vind en de oude naar de vaantjes help.
Nooit gedacht dat ik, eerst, zo'n zelfde Bayliss Wiley nr.3 zou vinden en ook nooit gedacht dat ik een trapas zou breken.

Nou ja, we kunnen weer sleutelen :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Fotomaan schreef:Wij kamperen op dit moment in de Limburgse heuvels alwaar ik zojuist, op een helling naar beneden de trapas van mijn Juncker over de helft heb getrapt. Gebroken in het rechter spievlak.
Ik heb al veel meegemaakt maar nog niet dat ik in een week eerst een nieuwe trapas vind en de oude naar de vaantjes help.
Oei, ben je er zelf wel heelhuids vanaf gekomen?!

Bewijst wel waarom het handig is om altijd een reserve op voorraad te hebben. ;) Wat een geluk bij een ongeluk dat je net al preventief een nieuwe as had gescoord, dat was zeker een helderziend momentje!

Die dikke trapas is wel apart ja. Maar zelfgemaakt? Hij ziet er in ieder geval wel profi uit, en lekker zwaar uitgevoerd. Ik ben benieuwd of er ook een merk opstaat.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Nee, er zijn geen ongelukken gebeurd.
Kon nog wel remmen door even met mijn voet onder het pedaal de cranck in de goede stand te brengen. De cranck met het kettingwiel zat nog net over de as heen zodat ik kon remmen.

Laat maar eens zien als die van jou weer in elkaar zit.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Omdat de trapas van mijn Juncker eergisteren brak moest ik hem toch demonteren en kon ik alles goed opmeten.
De as zelf is geen 146mm maar 151mm lang. De verkoper in Engeland heeft een meetfoutje gemaakt.
De lagerdelen, de verst uit elkaar gelegen randen zitten 63mm uit elkaar. De uiteinden zijn 44mm lang en het brackethuis is precies 80mm.
Ik vind het erg jammer dat de oude originele as is gebroken temeer er nog helemaal niets van slijtage te zien is.
De breuk zit in het spievlak en ik vraag me serieus af of dat nog te lassen en weer op maat te draaien is. Ik denk dat het wel kan maar vraag me af of het dan wel weer sterk genoeg is.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Fotomaan schreef:Omdat de trapas van mijn Juncker eergisteren brak moest ik hem toch demonteren en kon ik alles goed opmeten.
De as zelf is geen 146mm maar 151mm lang. De verkoper in Engeland heeft een meetfoutje gemaakt.
De lagerdelen, de verst uit elkaar gelegen randen zitten 63mm uit elkaar. De uiteinden zijn 44mm lang en het brackethuis is precies 80mm.
Dank voor de info! Die maten zijn vrijwel gelijk aan mijn nieuwe assen, net als het brackethuis. Hopelijk komen ze gauw binnen, dan kan ik gaan passen.
Fotomaan schreef:De breuk zit in het spievlak en ik vraag me serieus af of dat nog te lassen en weer op maat te draaien is. Ik denk dat het wel kan maar vraag me af of het dan wel weer sterk genoeg is.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me heel lastig om de las tot in de kern van de as te krijgen. Lassen maakt het staal ook zwakker, dus je zult de as dan ook opnieuw moeten harden denk ik.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Jammer zeg, dat die nou net precies breekt. Dat is een van de nadelen van een volledig gehard stalen trapas: of je maakt hem zo hard dat hij nauwelijks slijt, maar wel bros is, of je maakt hem wat minder hard, zodat hij veel taaier is maar wel sneller slijt. Dat is denk ik de reden waarom men is overgestapt op de Thompson stijl trapassen. Daarbij zijn alleen de conussen gehard. De trapas zelf is zacht staal dat niet breekt, maar moet dan weer veel dikker zijn om niet krom te kunnen buigen.

Lassen van hardbaar staal is een moeilijke klus. Ten eerste, de las zelf zal zacht staal zijn, wat veel makkelijk buigt dan het origineel. Ten tweede, je loopt kans dat door het lassen het metaal opnieuw gehard wordt direct na de las. Als dat zo wordt gelaten, dan is dit nog veel breekbaarder, en zal de trapas vrijwel direct naast de las afbreken. Om dit te verhelpen moet het staal ontlaten worden. Dat kan in een oven thuis, maar de truuk is te weten bij welke temperatuur (waarschijnlijk tussen 230 en 260C, maar exacte temperatuur is belangrijk), om de omgeving van de las taai genoeg te maken, maar niet de gehele trapas te zacht. Je kunt ook de omgeving van de las lokaal opwarmen met een gasbrander, en zo de kleur te bekijken tot je de juiste temperatuur hebt bereikt (zie https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 4f4f9c.png, dat is de oxidatie kleur tijdens het ontlaten). Dan zal in ieder geval de rest niet te heet worden zodat de conussen te zacht worden. Dan zit je nog wel met een las die uit een zachter metaal bestaat dan de trapas, daar is niets aan te doen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Mijn Juncker fietst weer :P
Nieuwe as er in en klaar is Kees.
Het is hetzelfde merk en type maar toch is de as drie millimeter korter. Maar ik zie of voel geen verschil dus het zal wel binnen de toleranties zijn :lol:
De afstand tussen de lagerdelen was wel precies gelijk dus de crancks zitten anderhalve millimeter dichter bij het frame maar dat is geen enkel probleem.
Ben blij dattie het weer doet :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: Lassen van hardbaar staal is een moeilijke klus. Ten eerste, de las zelf zal zacht staal zijn, wat veel makkelijk buigt dan het origineel. Ten tweede, je loopt kans dat door het lassen het metaal opnieuw gehard wordt direct na de las. Als dat zo wordt gelaten, dan is dit nog veel breekbaarder, en zal de trapas vrijwel direct naast de las afbreken.
Ik gooi de gebroken as niet weg maar het komt me voor dat het te veel gedoe is om de as te lassen en weer te harden.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog zo'n as nodig heb maar mocht dat wel het geval zijn dan zal ik er of heel goed naar moeten zoeken, of ik moet er een laten draaien en laten harden.
Mijn fiets fietst weer als vanouds dus daar laten we het voorlopig maar even bij :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie