Transportfietsframe jaren 20

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Hoera, ik heb alle onderdelen bij elkaar! Nu kan ik er eindelijk eens een fiets van gaan maken :) Ik heb de fiets daarom eens los in elkaar gehangen om een plaatje te krijgen van hoe het er uit gaat zien:
Compleet.jpg
Compleet.jpg (428.49 KiB) 5965 keer bekeken
Geen enkel onderdeel is origineel natuurlijk, maar hij lijkt zo toch aardig op het plaatje uit de Nederlandse Kroon-folder uit 1929. Een paar onderdelen hebben wel heel veel moeite gekost. Vooral het balhoofd bleek zeer lastig omdat de vorkbuis een diameter van ca 27 mm ofwel 1 1/16 inch heeft. Die bleek zo incourant dat George van Fietsverzet me zelfs melde dat die maat helemaal niet bestaat! Wel vreemd om dat te horen terwijl je het overduidelijke bewijs dat het wel bestaat in je hand hebt... Uiteindelijk heb ik er een gevonden op een oud tandemframe dat op marktplaats werd aangeboden. Met heel veel dank aan Sybren, die niet alleen bereid was het balhoofd op te meten, maar ook om 'm er voor me uit te slopen, waardoor hij met een onbruikbaar tandemframe bleef zitten. Dat frame meenemen was namelijk wat lastig op de vouwfiets, vandaar.... Dit is 'm:
balhoofd.jpg
balhoofd.jpg (330.83 KiB) 5965 keer bekeken
Ook heel veel dank aan Jonathan, die bereid was zijn pas op marktplaats gescoorde crankstel aan mij door te verkopen. Ik viste op marktplaats achter het net, maar wou 'm toch heel graag hebben omdat hij exact de goede maat had, 15,9 mm. Dat is een hele normale fiets-maat dus ook die was niet makkelijk te vinden, transportfietsen hebben meestal dikke trapassen tenslotte. Maar deze past als een handschoen om de as! Omdat ik nog een heel mooi nos 48 tands Williams transporttandwiel had liggen heb ik die er ook meteen maar op gemonteerd.

Voor ik de fiets definitief in elkaar ga zetten moeten er nog wel wat klussen gedaan worden, vooral schilderwerk aan frame, vork, spatborden, stuur en het crankstel, en dan nog alles monteren en afstellen uiteraard. Hopelijk krijg ik de klus nog geklaard voor de GTT :mrgreen:

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi geworden. Mooi zadel ook. Schilderwerk, gewoon owatrollen toch?
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Schilderwerk, gewoon owatrollen toch?
Owatrol plus zal ik maar zeggen! Owatrol maakt ook lak, die kan ook zo op kaal of geroest ijzer worden gesmeerd. Op frame en vork zit letterlijk geen spatje originele lak meer, die zijn beiden geheel kaalgemaakt, waarna het frame is voorzien van een dun laagje zwarte lak en de vork niet, dus die is weer helemaal verroest. Het stuur was ooit nikkel, maar afgezien van het stuk dat in het frame stak en een randje onder de bel is daar ook helemaal niets meer van over. En op het crankstel zaten vier lagen lak over voornamelijk roest en, zo bleek, een lelijke las in de rechtercrank die ik weer zo recht mogelijk heb gevijld. Ook daar moet nog een laag lak overheen dus...

Tja, origineel wordt ie toch nooit meer dus ik ga maar voor mooi deze keer :)

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Ik zag tot mijn verbazing dat er precies hetzelfde balhoofd op mijn Göricke zit. Omdat die als hele fiets bij mij is gekomen heb ik nooit de moeite genomen om het op te meten.
Ik ben even gaan kijken en het is identiek. Het had mijn aandacht omdat ik nog niet eerder dergelijke balhoofden heb gezien.
Zou het kunnen dat de tandem een Göricke was?
Mooi hoog opgebogen stuur heb je er bij trouwens :)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Fotomaan schreef:Ik zag tot mijn verbazing dat er precies hetzelfde balhoofd op mijn Göricke zit.
Dat is ook toevallig! Ik heb geen merk op dat tandemframe kunnen ontdekken, ook geen gaatjes in de balhoofdbuis. Het leek me wel een Nederlandse fiets, maar dat geldt op het eerste gezicht ook voor je Göricke dus dat zegt misschien niet zoveel. Ik ben in ieder geval al lang blij dat ik een balhoofd heb gevonden dat past, en dat blijkbaar ook nog uit de juiste periode is :)

Het stuur vond ik in Berlicum, daar was je bij toch? De naam van de verkoper weet ik helaas niet meer... Het stuur heeft wat scherpere bochten dan het stuur dat op het plaatje uit de NL-kroon prijscourant van 1929 te zien is maar van en afstandje lijkt het er toch aardig op.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Mijn Göricke heeft gesoldeerde achterpadden. Meeste Nederlandse fietsen hebben daar een bout/moer verbinding.
Misschien dat je dat nog kunt achterhalen bij de tandem?
Het was, samen met de verkoperde spatborden eigenlijk het enige onderscheid.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef:Mijn Göricke heeft gesoldeerde achterpadden. Meeste Nederlandse fietsen hebben daar een bout/moer verbinding.
Misschien dat je dat nog kunt achterhalen bij de tandem?
Het was, samen met de verkoperde spatborden eigenlijk het enige onderscheid.
Die gesoldeerde achterpadden hebben veel jaren '20 transportfietsen. Dus dat is meer een teken van leeftijd, dan merk. Wellicht een beter manier is kijken naar het framenummer, en de style, locatie ervan.

Die koperen spatborden zijn trouwens wel tof. Dat zal geen goedkope optie zijn geweest. Maar het roest niet. Ik heb ze tot nu toe maar op een andere transportfiets gezien die op markplaats stond. Of ze daar origineel opzaten weet ik niet. Die waren glimmend gepoetst en die fiets was versierd met menig ander anachronistisch glimmend koper en messingwerk.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef:
Fotomaan schreef:Mijn Göricke heeft gesoldeerde achterpadden. Meeste Nederlandse fietsen hebben daar een bout/moer verbinding.
Misschien dat je dat nog kunt achterhalen bij de tandem?
Het was, samen met de verkoperde spatborden eigenlijk het enige onderscheid
Die koperen spatborden zijn trouwens wel tof. Dat zal geen goedkope optie zijn geweest. Maar het roest niet. Ik heb ze tot nu toe maar op een andere transportfiets gezien die op markplaats stond. Of ze daar origineel opzaten weet ik niet. Die waren glimmend gepoetst en die fiets was versierd met menig ander anachronistisch glimmend koper en messingwerk.
De verkoperde spatborden verwijzen naar het vervoer van gepekeld vlees. Dat wilde wel eens wat lekken en daar konden de ijzeren spatborden niet zo goed tegen ;) Slagers kozen dan voor verkoperde spatborden.
Mijn Göricke is overigens van 1925 en de staande achtervork is óók gesoldeerd. Was ik even vergeten te melden :oops:
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door de rode »

klinkt aannemelijk maar toch geloof ik niet dat het daarmee te maken heeft Charles ; anders zou dat alleen bij het voorspatbord voldoende zijn geweest toch ? En zouden er veel meer fietsen te vinden moeten zijn met die spatborden , ik vermoed dat het gewoon een stukje Duitse degelijkheid is .
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Fotomaan schreef:Mijn Göricke heeft gesoldeerde achterpadden. Meeste Nederlandse fietsen hebben daar een bout/moer verbinding.
Misschien dat je dat nog kunt achterhalen bij de tandem?
Het was, samen met de verkoperde spatborden eigenlijk het enige onderscheid.
Bij dat tandemframe was de staande achtervork aan het frame gesoldeerd. De achterpadden zijn van dik plaatijzer dat in het uiteinde van de buizen is gesoldeerd, eigenlijk net als 'moderne' sportfietsen. Het lijkt erop dat het een Durabo uit de jaren 30 is, althans, ik kwam op rijwiel.net een plaatje van een Durabo tandem met exact hetzelfde frame tegen. Geen link met Göricke dus vrees ik. Mijn frame heeft trouwens wel gesoldeerde achterpadden maar geplette uiteinden aan de staande vork, waar dan wel weer een mooie klok-vorm aan gegeven is.

Jouw verkoperde spatborden vind ik wel heel bijzonder. Maar waarom dan lakken? Poetsen zou ik zeggen :lol:

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Plaats reactie