Transportfietsframe jaren 20

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door tredmolen »

oops - meteen niks gevonden, sorry

...ik moet erbij zeggen, dat in die genoemde thread op altesrad vooral logo's en/of ik noem het maar beeldmerken verzamelt worden. En uiteraard vooral van duitse fabricanten, omdat we daar vooral met duitse / oostenrijkse fietsen bezig zijn.. (ik lees Made in England op jouw foto )

Bij mijn weten kunnen dit zoort gewone letters of cijfers als op jouw trapas ook iets anders betekenen - bijvoorbeeld een kenmerk binnen een fabriek / productie enz...

btw: iedereen is hartelijk welkom op altesrad.net (inschrijven duurt en minuut en je mag er ook als zwijgende lezer onderweg zijn - daarvan zijn daar nu toch al ruim 3000 :shock: )

Het betreffende draad: http://www.altesrad.net/phpBB3/viewtopi ... =23&t=8200

Groeten, Richard
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dank voor de moeite in ieder geval. Ik zal mij eens inschrijven, dan kan ik ook weer eens mijn Duits wat bei speichern ;)
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door tredmolen »

Herzlich Willkommen und viel Erfolg :)
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef:N.b. ik even snel bij bij mijn fiets de volgende afmetingen opgenomen: brackethuis ook 81 a 82mm breed, de schroefcups zijn 34mm en de trapas 15,8mm.
Weet je toevallig ook de afstand tussen de lagerschalen op de as? Die lijkt me wel kritisch bij zo'n lange brackethuls. De totale lengte van de trapas die ik nodig heb zou ik moeten kunnen berekenen aan de hand van de naaf die ik er in zet, als ik heb uitgevogeld hoe :? Dan kan ik gaan zoeken. Hoe lang is jouw as dan?
Jeroen Zuiderwijk schreef:P.s. ik heb een crankstel van 16,0mm te ruil, en zoek een 17.3mm set. Dus mocht 16,0mm een optie zijn, dan wil ik wel een ruil doen.
Daar heb ik wel oren naar, maar eerst eens kijken of ik daar een passende as voor kan vinden. Nuja, als het een 15,8 mm as wordt kan ik het gat nog wel opvullen, bij een 17,3 mm gat wordt dat toch wel lastig. Ik neem wel even contact met je op.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1570
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Wat betreft de lengte van de trapas, ik denk dat je moet gaan meten maar om toch een indicatie te geven, de BSA assen van de twee Junckers van mij zijn 146mm lang en symetrisch. De afstand tussen de buitenste randen van de lagerdelen is precies 60mm.
De diameter is 15'8mm
De fietsen zijn uit 1950 en ontworpen voor achterwielen met terugtrapremnaven dus de kans bestaat de de as voor jouw fiets nog wat langer moet zijn maar veel zal dat niet zijn.
Er bestaan overigens wel BSA assen die dikker zijn.
Ik kon er niets mee dus ik heb ze met een grote hoop onbruikbaar spul verkocht aan iemand op de beurs in Berlicum en ik weet natuurlijk niet meer wie dat was :?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik kom bij mijn transportfiets op een aslengte van 147mm, en een afstand van 64mm tussen de buitenste bovenranden van de lagerdelen. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de as ingebouwd heb gemeten, dus dat is niet super nauwkeurig, en de afstand tussen de lagers heb ik van de foto geschaald, dus nog wat minder nauwkeurig. En het kan ook goed zijn dat deze trapas ooit vervangen is. Hij ziet er nog heel goed uit voor 90 jaar, zeker in vergelijking tot de conussen in de naven, die helemaal gaar waren. ook vallen de cups vrij diep in het bracket, en zijn beide van verschillende fabrikanten, dus een ervan is zeker ook vervangen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Fotomaan schreef:Wat betreft de lengte van de trapas, ik denk dat je moet gaan meten maar om toch een indicatie te geven, de BSA assen van de twee Junckers van mij zijn 146mm lang en symetrisch. De afstand tussen de buitenste randen van de lagerdelen is precies 60mm.
Kun je ook nog zeggen hoe breed de brackethuls van je Junckers is? Als die ook 81 is zou het wel moeten passen. Of moet ik ook weer iets compenseren voor het ontbreken van borgringen op de cups? Die zijn door die trekbouten toch niet nodig. Rechts zal er sowieso wel een linkercup in moeten omdat beide kanten dezelfde schroefdraad hebben.

Er staan wel een paar dergelijke assen op de engelse ebay, Bayliss Wiley nr 12. Die hebben een lagerafstand van 62 mm en een lengte van 140 mm. Iets korter dan de jouwe dus hopelijk niet te kort. Langere assen heb ik nog niet kunnen vinden.

Zouden er ergens lijstjes bestaan van de verschillende types? Zou het zoeken wel makkelijker maken :idea:

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het valt te proberen. Je moet natuurlijk ook rekening houden dat de cranks niet tegen de achtervork aanlopen.

Deze is 142mm bij 60mm: http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Ralei ... SwlY1ZFvVC
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1570
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Ik zit op dit moment met mijn Juncker in de Limburgse heuvels op een kamping maar als ik weer een schuifmaat tot mijn beschkking heb meet ik de lengte van het brackethuis op en laat ik het weten. Wordt morgenmiddag.
Als je op enig moment weet welke maat het moet zijn dan is het alleen nog maar een kwestie van geduld. De Bayliss Wiley nr.3 voor mijn Juncker ben ik ook pas na een paar jaar tegen gekomen. Ik had echt niet gedacht dat ik zo'n ding ooit nog eens zou vinden en toch gebeurde het.
Wat betreft de lengte zou je ook nog de afstand tussen de buitenkant van de liggende achtervork kunnen meten. En dan op de hoogte waarvan je vermoedt dat de pedalen voorbij komen. Als je daar dan 2x5mm plus de dikte van de crancks bij optelt heb je een aardige indicatie.
De reden dat sommige assen niet symetrisch zijn is waarschijnlijk omdat kettingwielen niet altijd op precies dezelfde plek van de rechtercranck zitten. Die rechtercrancks zijn niet allemaal even dik.
Gelukkig kun je door de constructie met trekbouten nog een beetje schuiven.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1570
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Er worden nu assen aangeboden op Ebay van 144mm lang. Afstand lagerdelen is 62mm. Niet symmetrisch maar misschien kun je er iets mee.
Hij heeft er nog negen.
Zoeken naar

Vintage bycicle cottered bottom bracket axle 144mm

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie