Transportfietsframe jaren 20

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Ik heb vandaag een nieuw frame van een transportfiets gekocht.
Met balhoofd, voorvork, cranckstel en trapas.
NOS! Zat nog in het papier! Geen framenummer of merk.
Leuk natuurlijk maar het brackethuis had ook trekbouten, was 81 millimeter breed en was voorzien van een bus met aan twee kanten rechtse draad voor de cups. Er staat het nummer 201 ingeslagen.
De as zelf is 150 millimeter lang, symetrisch en de afstand tussen de buitenkant van de lagerdelen is 63 millimeter.
De as is een ......... Balyliss Wiley nr.3 :D
het geheel kan gedemonteerd worden door de trekbouten los te draaien waarna de complete as met bus dus met een stukje hout als hulpmiddel uit het brackethuis getikt kan worden.
De kettinglijn kan gericht worden door de cups iets in of juist uit de bus te draaien.
Het is de eerste keer dat ik een dergelijk systeem tegenkom in een transportfiets en wat opvalt is dat de twee cups hetzelfde zijn. Die in mijn Juncker zijn duidelijk links en rechts. Andere vorm en andere draad maar wel beide dezelfde Bayliss Wiley nr.3

Groetjes van mij.
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Mooie vondst, waar heb je die dan gevonden? Ik ben wel benieuwd, heb je een plaatje?

Wel grappig van die trapas, bayliss wiley type nr 3 werd blijkbaar toch voor verschillende trapassen gebruikt. Of zou die nr 3 alleen voor de as staan en niet voor de cartridge? Die zijn er blijkbaar in verschillende soorten, al kan ik niet echt bedenken waarom dat zo zou zijn. Mijn cups hebben een metrische (Franse) draad van 35 x 1, beide kanten zijn gelijk. Is dat dezelfde draad als de jouwe?

Mijn trapassen zijn inmiddels gearriveerd. Ze zijn qua maten toch iets verschillend. De 'dunne' as past het best; die heeft een lagerafstand van 59 mm en is 150 mm lang. De dikke as is 152 mm bij een lagerafstand van 61 mm. Beiden zijn symmetrisch en passen eigenlijk prima. De cups liggen bij de dunne as vrijwel gelijk met de brackethuls, ziet er echt prima uit.

Nu nog een crankstel scoren :!:

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Fijn dat het werkt met een van de assen :)
Ik heb ooit hele bananendozen met trapassen gehad, meest Thompson maar ook BSA en daarvan was er geen enkele hetzelfde dus ik verbaas mij hogelijk over het feit dat ik er nu ineens vier dezelfde heb :P
Eentje is weliswaar gebroken maar drie dezelfde vind ik ook al veel.

De cups en bus van deze laatste vondst zijn ook van Baylis Wiley. Vermoedelijk is het een vroeger ontwerp maar het blijft raden naar de leeftijd. Balhoofd en crankstel zijn verchroomd en dat is een indicatie.
De bus die aan de buitenkant glad is en aan een kant een flens heeft is van veel dunner materiaal gemaakt dan die in de Junckers. De schroefdraad in de bus voor de cups loopt helemaal door.
Het brackethuis is tussen de nokken voor de trekbouten over de volledig breedte open gezaagd. Samen met de dunne bus oogt het geheel kwetsbaar en ontleent zijn kracht aan goede montage. De kwaliteit van de constructie doet geen recht aan die van de as en de cups.
Bayliss Wiley is opgericht in 1919. Ik weet dat de constructie in zijn tijd niet populair was en dat stigma heeft zich gehandhaaft ondanks de verbetering zoals doorgevoerd in de veertiger jaren. De bus zou mee gaan draaien in het brackethuis wat is opgelost door een verlengd oliepotje wat in het brackethuis geschroefd wordt en door een gat in de bus steekt. Eigenlijk niet eens noodzakelijk omdat ook bij de verbeterde versie de montage belangrijk is in de zin dat het geheel met een enkele ring, de contramoer gefixeerd wordt. De kans bestaat dat de flens van de cup aan de kettingkant niet aansluit. De contramoer trekt de hele bus door het brackethuis naar links. Als dat niet goed gebeurt is het geheel niet gefixeerd.

De twee cups van de oudste constructie zijn hetzelfde en uitwisselbaar met de linker cup van de nieuwere. Gemeten op de draad zegt mijn schuifmaat dat het 37,7mm is.

Ik heb het geluk gehad dat het frame mooi compleet is. Ik heb jaren geleden al een achterwiel gebouwd van NOS onderdelen. Daar kan nu eindelijk een fiets omheen bouwen :P
Alles wat ik nog moet maken of vinden is een nieuw voorwiel. Als het zo ver is dan heb ik na acht jaar eindelijk mijn eerste 'nieuwe' transportfiets :D

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Rob Houkes schreef: Nu nog een crankstel scoren :!:

Groetjes, Rob
Ik heb er inmiddels meerdere liggen, maar helaas niet precies 15,8mm (wel 15,6 en 16,0mm).
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef:
Rob Houkes schreef: Nu nog een crankstel scoren :!:

Groetjes, Rob
Ik heb er inmiddels meerdere liggen, maar helaas niet precies 15,8mm (wel 15,6 en 16,0mm).
Is dat niet op redelijk eenvoudige wijze op te lossen?
Het komt me voor dat die assen niet altijd even precies gemaakt werden en dat alles wat in de buurt van 16 millimeter komt eigenlijk geen probleem moet zijn.
De assen van Baliss Wiley, allemaal nr.3 hebben bijvoorbeeld allemaal een verschillende lengte. Het grootste verschil is 4 millimeter maar toch allemaal nr.3 :P :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Er is inderdaad wel wat variatie op die assen. De mijne meet 15,9 mm. Ik heb een normaal crankstel gepast van 15,8 mm en die wil er niet niet op, 16 mm heeft iets speling maar is te doen.

Ik heb intussen meerdere opties op crankstellen; FietsVerzet heeft een crankstel zonder kettingblad voor me (een los kettingblad heb ik zelf wel). Dat is wel om een normaal crankstel met vrij dunne cranks, maar wel lengte cc van 180 mm. Dan onderhoud ik nog een wat moeizaam contact met iemand in N-Holland die een opoefiets-wrak te koop heeft, met een rechter-herencrank van Nederlandsche Kroon. Dat is weliswaar ook geen transport-crank, maar dat tandwiel met drie kronen zou ik toch wel graag willen hebben voor m'n fiets. Misschien klopt dat crankstel ook wel; op onderstaande afbeelding van een transportfiets van Nederlandsche Kroon uit een prijscourant van 1929 is te zien dat deze fiets erg dunne crankjes heeft voor een transportfiets. Omdat ik er intussen toch wel redelijk van overtuigd ben dat m'n frame van Stokvis/Nederlandsche Kroon is, is dit de look die ik probeer na te streven. Het frame lijkt in ieder geval hetzelfde te zijn, al is het wel een wat korrelige afbeelding.
Nederlandsche Kroon_1929_v2.JPG
Nederlandsche Kroon_1929_v2.JPG (88.71 KiB) 7487 keer bekeken
Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen oren heb naar een van jouw crankstellen Jeroen; ik zoek er ook nog steeds een voor m'n dagelijkse transportfiets, daar zit nu een gewone ketting op. Kan ik binnenkort eens bij je langskomen? :)

Groetjes, Rob
Laatst gewijzigd door Rob Houkes op 28 okt 2017, 15.32, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef:Is dat niet op redelijk eenvoudige wijze op te lossen?
Het komt me voor dat die assen niet altijd even precies gemaakt werden en dat alles wat in de buurt van 16 millimeter komt eigenlijk geen probleem moet zijn.
De trapas/crankstellen die ik in handen heb gehad die bij elkaar horen hebben allen een zeer nauwe passing. Bij een van mijn transportfietsen zat een 17,3mm crankstel op een 17,0mm trapas, die geheel aan gort was getrapt door speling. Als de passing niet heel nauwkeurig is, dan wordt alle kracht tussen de crank en as via een heel klein oppervlak doorgegeven waardoor je over de sterktegrens van staal gaat en het en dat gaat lokaal gaat vervormen. Hierdoor gaan de cranks zich steeds verder loswrikken, met steeds meer schade als gevolg. Dat is een risico dat je liever wilt voorkomen. Liever een te klein gat en dat exact op maat laten draaien dan een te groot gat in je crankstel. Nu is een BSA trapas gehard, waardoor de trapas hiervan geen last zal hebben in tegenstelling tot de dikke Thompson stijl trapassen. Maar het gat in cranks kan alsnog wel beschadigd raken, omdat deze niet gehard is.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Op de laatste foto lijkt het wel of er op de as te zien is dat er een verkeerde maat kogels in gezeten heeft.
De ingesleten kogelbaan ligt te veel naar buiten. Voor zover ik weet is de juiste maat 1/4" Is dat er ook uitgekomen?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

De foto's bij mijn eerdere posts waren verdwenen, ik heb ze dus maar weer toegevoegd.
wielen_2.jpg
wielen_2.jpg (397.64 KiB) 7488 keer bekeken
Ik heb laatst van mp een mooi setje transportfietswielen gekocht voor de jaren 20 transportfiets. Mooie vernikkelde naven, het achterwiel is een doortrapnaaf waar, godbeterehet, een freewheel op is gemonteerd. Beide wielen zijn nog kaarsrecht dus tot grote ongelukken heeft dat blijkbaar niet geleid :lol:

De velgen zijn maar 37 mm breed, maar desondanks de zwaarste die ik ooit in handen heb gehad, ze zijn van extreem dik ijzer gemaakt. Die wielen wegen samen meer dan 8 kilo.... De spaken zijn gezwart, allemaal aanwezig en nog in prima staat. Jaren 20 zijn de wielen waarschijnlijk niet, na verwijdering van een paar decennia klei kwam op de achternaaf het omcirkelde logo van F&S te voorschijn, dus 1929 of later. Maar die wil ik toch vervangen door een terugtraprem. De voornaaf is ongemerkt.

En dan zitten er ook nog naturel transportbanden op! Ze zien er niet uit, maar de voorband liet zich probleemloos oppompen en is volgens mij nog prima bruikbaar. De achterband is lek, en hij is in het verre verleden een keer doorgesneden zo lijkt het. Daar is een stuk band aan de binnenkant tegenaan gelijmd wat een raar hard stuk in de band oplevert. Dat zal wel niet prettig rijden, maar hij zou wel bruikbaar moeten zijn dus ik ga 'm gewoon proberen.

Erg aardige verkoper ook. Hij had nog een drager liggen en vroeg of ik daar ook belangstelling voor had. Dat was niet zo, maar er zat wel een leuk lampje op zo leek het op de vage foto, dus vroeg ik wat hij daar voor wilde hebben. Kreeg ik 'm er gratis bij! Blijkt het een vernikkelde jaren 30 Fongers koplamp te zijn..... Niet verder vertellen hoor!

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooie set! Apart dat er een freewheel op zit. Is hij niet geblokkeerd of zo?
Plaats reactie