Achielle kruisframe

Gebruikersavatar
Jelle82
Berichten: 15
Lid geworden op: 9 okt 2016, 21.09
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Achielle kruisframe

Bericht door Jelle82 »

Beste allemaal,

Twee weekjes terug heb ik bij de lokale fietsenmaker een hele mooie Achielle fiets besteld. Kennen jullie het merk ook? Ze maken alle frames nog zelf. Dit is een korte film die ik op internet vond, https://www.youtube.com/watch?v=hI26plW ... rr&index=2.

Nu nog ongeveer 2 weken wachten :)!

Groetjes,
Jelle
Fietst op een Wilhelmina Heren Rijwiel (1950) & Achielle Ashington Pastoorsfiets (2017)
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk hoor!
Echt en met recht een familiebedrijf. En die nog buizen op maat maakt frame`s solderen kan en een eigen product maakt.
Dat moet bevallen om zo`n fiets te bestellen!
Gebruikersavatar
Jelle82
Berichten: 15
Lid geworden op: 9 okt 2016, 21.09
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Jelle82 »

Dag Maarten bedankt voor je bericht, dat is zeker erg leuk om eens te doen. Helemaal op maat en volgens je eigen wensen. Zaterdag mocht ik de fiets ophalen en de fiets is nog mooier geworden dan ik me kon voorstellen.

Hieronder een eerste foto :)

Afbeelding

Groet,
Jelle
Laatst gewijzigd door Jelle82 op 22 apr 2022, 23.07, 5 keer totaal gewijzigd.
Fietst op een Wilhelmina Heren Rijwiel (1950) & Achielle Ashington Pastoorsfiets (2017)
Fongers1952
Berichten: 715
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Fongers1952 »

Gefeliciteerd. Kruisframes doen het altijd goed, zijn mooi om te zien en stevig.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Spiff24
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2017, 10.11

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Spiff24 »

Hallo Jelle,

Ik heb begin 2015 een customized Achielle Omer gekocht (dat kon toen nog goedkoop met de 'fiets van de zaak regeling')

Niet standaard was een voornaaf met naafdynamo, andere zadelpen, koplamp, andere banden en later nog Curana C-lite spatbordjes (niet op onderstaande foto)
Custom_Achielle_Omer_klein.jpg
Custom_Achielle_Omer_klein.jpg (384.47 KiB) 11255 keer bekeken
Achielle is een heel sympathiek klein merk maar de kwaliteit houdt toch wat te wensen over:

- Het frame is van gewoon pisbakkenstaal
- De vorkuiteinden zijn gewoon platgeslagen buis en niet netjes ingelaste padden
- Bij de bracket voor de standaard begon 'ie verdacht snel te roesten

Dit gezegd hebbende, het probleem met de Omer was dat het frame echt te klein was voor mij (zie de duizelingwekkende hoge zadelpen op de foto)
Ik heb toen alle onderdelen overgezet naar een Gazelle Sport Superlicht frame uit 1968, dat was kwalitatief veel beter.
Deze fiets is helaas afgelopen mei gestolen......
Durabo88
Berichten: 2469
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

De Omer heb ik een keer gewonnen bij een gesponsorde fietstocht. Ik wist niet echt wat ik ermee moest, maar waarschijnlijk bouw ik hem binnenkort om tot luxe stadsfiets met een 8v naaf van Sturmey Archer en een naafdynamo met trommelrem.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Spiff24
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2017, 10.11

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Spiff24 »

@ Durabo88:

De naafdynamo met trommelrem in mijn Omer indertijd was een Sturmey-Archer model X-FDD, werkte prima.

Van deze fiets heb ik nog een paar onderdelen over die ik niet gebruikt heb bij de opbouw van de Sport Superlicht, onder andere een zo goed als nieuwe S-A RX-RD5 5 versnellings-achternaaf met trommelrem.
Deze heeft een tijdje op marktplaats gestaan maar niemand wil hem hebben.

Misschien iets voor jou? (komt compleet met shifter, kabels en alle bevestigingsmoeren)
Durabo88
Berichten: 2469
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga voor de 8-speed versie. Dat heeft met de inbouwbreedte te maken, bij mijn fiets is dat 130 mm en uw naaf is 135 mm. De naaf die ik wil gebruiken is 132 mm, waar ik het frame net iets voor kan spreiden. Als ik voor 5 speed zou kunnen gaan, dan ging ik overigens voor de XL uitvoering, dus met 90 mm trommelremmen.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Jelle82
Berichten: 15
Lid geworden op: 9 okt 2016, 21.09
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Jelle82 »

Die Omer ziet er ook erg mooi uit! Wat ontzettend zonde dat deze gestolen is. Aan de zadelpen te zien snap ik wel goed dat de framemaat niet ideaal was.

Ik heb jaren heel tevreden op een Kronan rondgereden maar nu ik op deze fiets fiets merk ik de waarde van een juiste framemaat.

Zoals ik het kan beoordelen is mijn exemplaar erg mooi en met veel zorg gemaakt. De fietsenmaker vond 'm ook opvallend mooi gemaakt. Hoop er nog veel plezier van te hebben!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jelle82 op 25 mar 2021, 23.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op een Wilhelmina Heren Rijwiel (1950) & Achielle Ashington Pastoorsfiets (2017)
Edo Johannes Bergsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18.26

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Edo Johannes Bergsma »

Mooie fietsen als ze nieuw zijn maar eigenlijk dure rommel. Als je ze niet met fluwelen handschoentjes behandeld veranderen ze al snel in een roestbak want de lak trekt op niets! Heb onlangs nog een voorstel gekregen om een Achiele van twee jaar oud te ruilen tegen een BSA van de jaren tachtig die ik aanbood voor 150€. Heb vriendelijk bedankt en de BSA toch nog verkocht aan de betreffende persoon voor het gevraagde bedrag want na een ritje waren ze overtuigd van de BSA en nog minder van het Belgische flop product. De Achieles waren een must have bij de hipsters en m'as-tu vu zoals de I rommel is. Eens de rage voorbij kunnen ze terug de boeken sluiten want de kwaliteit is nog lager dan bij de huidige Gazelles.
Plaats reactie