Achielle kruisframe

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3805
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Achielle kruisframe

Bericht door maartenB »

Tsja dat kun je nu wel zeggen, maar Jelle is er blij mee. Dat is toch ook wat waard?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jelle82
Berichten: 15
Lid geworden op: 9 okt 2016, 21.09
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Jelle82 »

Edo Johannes Bergsma schreef: 29 sep 2017, 23.40 Mooie fietsen als ze nieuw zijn maar eigenlijk dure rommel. Als je ze niet met fluwelen handschoentjes behandeld veranderen ze al snel in een roestbak want de lak trekt op niets! Heb onlangs nog een voorstel gekregen om een Achiele van twee jaar oud te ruilen tegen een BSA van de jaren tachtig die ik aanbood voor 150€. Heb vriendelijk bedankt en de BSA toch nog verkocht aan de betreffende persoon voor het gevraagde bedrag want na een ritje waren ze overtuigd van de BSA en nog minder van het Belgische flop product. De Achieles waren een must have bij de hipsters en m'as-tu vu zoals de I rommel is. Eens de rage voorbij kunnen ze terug de boeken sluiten want de kwaliteit is nog lager dan bij de huidige Gazelles.
Het is nu zo'n beetje bijna 4 jaar verder. Tijd voor de balans. Het frame en lakwerk ziet er gewoon nog steeds heel goed uit. Ik ben er natuurlijk zuinig op maar ik heb 'm wel behoorlijk gebruikt. Ik vind het prachtig dat Achielle stand heeft gehouden en haar frames nog altijd zelf maakt. Knap en uniek in deze snelle tijd!
Fietst op een Wilhelmina Heren Rijwiel (1950) & Achielle Ashington Pastoorsfiets (2017)
Beau-Velo
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Beau-Velo »

Het is maar hoe je er mee omgaat.
Het was me ook opgevallen hoe snel sommige van die Achille fietsen achteruit gaan.
Maar dat zijn allemaal buitenslapers in de stad.
Het idee van deze fabrikant is natuurlijk goed. Nieuwe nostalgische fietsen bouwen voor een enigszins nette prijs.
Wil je die in ouderwetse kwaliteit bouwen zijn ze niet te betalen lees niet te verkopen.
Zelf heb ik gekozen om een Gazelle kruisframe frame te kopen en hier een nieuwe fiets van te bouwen naar eigen smaak.
Ik denk er over om er zelfs een laagje poeder coating op te zetten. Maar die moet ik dus wel zelf bouwen.
Dus maar goed dat er firma’s waar je zoiets kunt kopen.
Bij Azor kun je op vergelijkbare manier ook een kruisframe bestellen. Lijken van betere kwaliteit maar zijn weer minder klassiek.
Genieten van je Achielle dat is het belangrijkste.
Groeten Martijn
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Achielle kruisframe

Bericht door non-fixie »

Over Achielle: dit is de voortzetting van de firma Dija, die ik een aantal jaren geleden op het spoor kwam toen ik op zoek ging naar de oorsprong van een van mijn fietsen.

Dija was een van de Belgische fabrikanten die in de jaren '70 en '80 "blanke kaders" produceerden voor derden, vooral race- en sportframes.

De frames werden gelakt en zonder merktekens aangeleverd en via de groothandel aan fietsenwinkels verkocht die er hun eigen merken op plakten. En niet alleen de onbekende merken, ook bekende constructeurs als Jan de Reus en Jan Groot kochten deze Belgische frames voor hun klanten die geen handgemaakt frame konden of wilden betalen, maar wel een Reus of Vittorio wilden.

Dit is de Reus die mij op het spoor zette van de Belgian Connection:

Afbeelding

De Populair-modellen van Vittorio kwamen ook uit België. Deze tandem is daar op maat gemaakt voor de vorige eigenaren, die toevallig dezelfde maten hebben als de huidige :) :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jelle82
Berichten: 15
Lid geworden op: 9 okt 2016, 21.09
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Jelle82 »

Dank Martijn en non-fixie voor jullie berichten. Het klinkt ook goed om van een oud Gazelle frame gebruik te maken als basis. Op een of andere manier vind ik kruisframes gewoon erg mooi om te zien. Omdat ik niet zo technisch ben, ben ik uitgekomen bij Achielle. Ik vind het een sympathiek merk en het meer kleinschalige past me wel. Destijds heb ik ook gekeken naar een Azor maar de Achielle vond ik er mooier uitzien. Al denk wel dat het beide prima gebouwde fietsen zijn. Zullen ze bij Azor in Hoogeveen ook nog frames zelf maken? Non-fixie, wat leuk dat je bij je zoektocht ook bij Dija Oostcolor uit bent gekomen. Op de foto's heb je twee mooie exemplaren staan, inderdaad met een duidelijke link naar de huidige modellen. Hartelijke groet!
Fietst op een Wilhelmina Heren Rijwiel (1950) & Achielle Ashington Pastoorsfiets (2017)
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Achielle kruisframe

Bericht door Jorisoudefiets »

Ik was een van de eerst die een nieuwe Achielle (kruisframe) 8-speed bestelde. Ik liet hem aan de plaatselijke fietsenmaker zien die er meteen 1 bestelde voor in de etalage. Ik was ontzettend blij dat ik een originele stalen Retrofiets had. Het ziet er erg leuk uit, en de kleuren zijn ook leuk.
De lelijke las van de kruisframe stangen waren wel een doorn in het oog. En na een paar maanden kwam de roest door de lak. Ik nam contact op en kreeg een lakstift toegestuurd.
De fiets stond altijd buiten onder een afdak. Na 2 jaar met veel roest verkocht. Jammer. Een retrofiets is een heel leuk idee maar blijkbaar wordt het te duur als ze het beter moeten doen.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Plaats reactie