Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
camshaft
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2013, 10.17

Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door camshaft »

Goedenavond,

Na redelijk wat speurwerk kom ik niet echt uit de mogelijke datering van twee vooroorlogse Simplex-fietsen. De eerste fiets is helaas alleen een frame met voorvork, cycloide trapas en spatborden met framenr. 12786. De nokjes voor de bevestiging van het velgremsysteem achter zijn nog aanwezig, van de voorvork zijn ze helaas verwijderd (getuigen de twee gaatjes op de juiste plek). Volgens de overlevering zou het frame van ca. 1915 zijn.
Daarnaast zoek ik nog het bouwjaar van complete Simplex met bandrem en freewheel met framenr. 63646. Het is overigens wel opmerkelijk om te zien dat alle drie de cijfers 6 toch weer onderling verschillen. De eerste lijkt wat meer op een 8 en is een ferme inslag geweest, van de laatste is de bovenkant zeer vaag te zien. Daarnaast is er op het deel van de lug voor de bovenbuis het kenmerk SA1 ingeslagen. Van deze fiets wordt gezegd dat deze eind jaren '20 zou zijn. Kan iemand hier mogelijk iets meer over zeggen ? Vriendelijke groet, Marijn
Laatst gewijzigd door camshaft op 2 jul 2017, 12.41, 1 keer totaal gewijzigd.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door de rode »

wat duidelijke foto,s zeggen meer als duizend woorden ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Marijn,
Dat zijn zeker interessante framenummers voor Simplex.
Ik heb altijd begrepen dat de nummers voor 1930 wat vaag en onregelmatig zijn maar er blijkt toch een zekere opeenvolging te zijn. Ik heb een Simplex met framenummer 21244.
De achternaaf (S.A. K.)van deze fiets is uit 1921 of 22
gezien het nummer. Aannemelijk is dat deze Simplex ook van
1921 of 1922 is. Ik ken ook nog een Simplex met nummer 20620. Een fiets die te vergelijken is met mijn fiets (inwendige remstangen, vaste ogen op de vorken)
Vroege fietsen van dit merk zijn net zo als vele andere Nederlandse fietsmerken zo goed als verdwenen.
Fongers is hier mogelijk nog enigszins een uitzondering op.
Daar zijn er wel wat vroege exemplaren van over gebleven.

Foto`s zijn zo als ''de Rode'' schrijft wel een prettige aanvulling op een mogelijke datering. En leuk om te zien natuurlijk.
Overigens zijn Simplex fietsen niet de meest spannende waar het gaat om wijzigingen door de jaren . Een Simplex uit 1915 kan moeilijk te onderscheiden zijn van een zelfde model uit 1934 bijvoorbeeld. Het zijn dan kleine details die het verschil maken.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door maartenB »

Volgens Herbert (de autoriteit op dit gebied) is er in die reeks tussen 1920 en 1930 geen echte lijn aan te geven. Jammer, want ik zou mijn Simplex met framenummer 45932 graag ergens halverwege jaren 20 dateren.
Maar niet dus, volgens Herbert.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,dat is bij Simplex een lastig ding.
Het best zit er nog een onderdeel met jaartal op zo`n fiets .
Een achternaaf van torpedo of tandblad van Williams.

Op een goed lopend forum kan je dan ook met ander Simplex eigenaren tot mooie vergelijkingen komen.
Mijn fiets heeft de dunnere hoefijzer remstangen en cranks met rechthoekig profiel.
De spatborden zijn van het smallere model zonder hapjes ter hoogte van de spatbordbeugels en op de voornaaf staat naast
Simplex Amsterdam ook Brit.Pat. 84200 1909 en een olievulpotje.
Dat zijn die kleine wijzigingen die bij iets van een vermoedelijke datering kunnen helpen. Ik vind overigens dat dat bij Simplex nog niet echt tot goede resultaten heeft geleid. Wanneer kwamen nu die hapjes er in de spatborden? wanneer verdween het olievulpotje op de cycloide naven?
Van Gazelle of Fongers kan je redelijk nauwkeurig zeggen uit welke periode een verandering komt. Dat komt natuurlijk in eerste plaats door de overgebleven aantallen maar ook door hoe duidelijk en beeldend een catalogus is.
Daar waren ze bij Simplex niet zo goed in.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door maartenB »

Ha maarten,
Voor ik ga reageren op dit 'goed lopende forum' zou ik graag weten wat precies de diameter van je remstangetjes is (je noemt ze 'dun') en wel het liefst op de plek waar ze door de aangesoldeerde lugs van de voorvork steken.
Ik vermoed zomaar dat mijn fiets (zie foto) de dikkere stangetjes heeft.
groetjes!
Maarten
Bijlagen
IMG_9639.JPG
IMG_9639.JPG (244.35 KiB) 8121 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk dat het op de foto al zichtbaar is ,het verschil.
Maar ik heb het destijds denk ik bij wat nu jou fiets is ontdekt dat er twee maten zijn bij die remstangen.
voor rem Simplex
voor rem Simplex
003 (800x533).jpg (256.06 KiB) 8093 keer bekeken
Deze remmen meten 5,4 mm wat meer waarschijnlijk een Engelse maat zal zijn 7/32 geloof ik.

Ik zag overigens nog een verschil wat ik vergeten ben en dat is de vorkkroon. glad zo als bij de Fongers BB of met een rand zo als te doen gebruikelijk. Ik denk dat dat ook een dateringskenmerk is meer dan een uitvoeringskenmerk.

Ik heb de hele fiets nog eens op beeld gezet als aangeven van hoe een (gemeenschappelijk) onderzoek er uit zou kunnen zien.
Als er zo meerdere Simplexen getoond worden dan ontstaat er mogelijk een beeld van hoe het in de loop van de jaren gegaan is bij Simplex.
68cm frame
68cm frame
013 (950x633).jpg (423.74 KiB) 8093 keer bekeken
De fiets heeft een 68cm frame met een steilere geometrie dan de jaren 30 Simplexfietsen met losse achtervork.
Stuur met interne remstangen en voorvork met grotere cups
Stuur met interne remstangen en voorvork met grotere cups
012 (633x950).jpg (403.88 KiB) 8093 keer bekeken
Het bekende stuur met interne remstangen . De hefbomen die uit het stuur komen (richting rem) hebben ronde geklonken uiteinden.
De stangen naar beneden zitten vast aan deze armen.
De voorvorklagering is fraai oversized.

Framenummer:
007 (800x533).jpg
007 (800x533).jpg (207.84 KiB) 8093 keer bekeken
Wat denk ik wel interessant is is de stempel op diverse onderdelen. Hier is de zadelbuis gefotografeerd In het gestempelde driehoekje staat een S (wat op de foto niet goed tot uitdrukking komt trouwens)
driehoekig stempeltje met S
driehoekig stempeltje met S
005 (800x533).jpg (201.1 KiB) 8093 keer bekeken
Het staat meen ik ook ergens op het stuur een beetje uit het zicht. Vermoedelijk een Simplex kenmerkje.
tekst op voornaaf 2
tekst op voornaaf 2
009 (800x533).jpg (232.58 KiB) 8093 keer bekeken
tekst op voornaaf 1
tekst op voornaaf 1
008 (800x533).jpg (230.18 KiB) 8093 keer bekeken
Op de voornaaf staat zo als ik eerder schreef; Simplex cycloide
Brit. Pat 84200 1909
en er zit een olievulnippel op.
De stofkappen met schroefdraad zijn links en rechts gemerkt.
schroefkappen
schroefkappen
010 (800x533).jpg (254.72 KiB) 8093 keer bekeken
Achternaaf is een K type van S.A.
S.A.K 3 versnellingen
S.A.K 3 versnellingen
015 (800x533).jpg (238.23 KiB) 8093 keer bekeken
de trapas met strakke cranks en een driepoot tandblad.
trapas
trapas
004 (533x800).jpg (275.18 KiB) 8093 keer bekeken
En laatste vermeldingswaardigheid zijn de doorlopende spatborden
Niet zoals bij de jaren 30 Simplexen met een beugel en twee schroeven over de staande achtervork en niet met de hapjes bij de spatbordbeugel.
doorlopend spatbord
doorlopend spatbord
018 (533x800).jpg (219.97 KiB) 8093 keer bekeken

Het profiel is ook een slagje smaller dan bij de latere fietsen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door maartenB »

Super!
Het gaat even duren (mijn fiets ligt in stukken uiteen) maar dan plaats ik een dergelijke set foto's. Het remstangetje op mijn fiets is 5,9 mm.
En bij mij zijn er wel hapjes uit de spatborden, zie foto.
De rest volgt later.
Wie heeft er nog meer een oude Simplex? Camshaft, die dit bericht begon?
Bijlagen
IMG_9630.JPG
IMG_9630.JPG (242.5 KiB) 8072 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
camshaft
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2013, 10.17

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door camshaft »

Dank voor de interessante reacties op een simpele vraag. Of is het een "simplexe" vraag die complex is geworden ?
Voor wat betreft de datering van de twee Simplex-fietsen waar ik mijn vraag over stelde is het vooral mijn bedoeling geweest om te kijken of de "vroege" fiets weer in ere hersteld kan worden met de juiste onderdelen. De fiets uit de late jaren twintig met freewheel en slechts voor een bandrem zou ik willen aanpassen om in het huidige verkeer mee te kunnen fietsen. Maar dan wel op een verantwoorde en originele manier. Dat is dan zoeken naar de juiste onderdelen waarvan de datering dan ook wel OK moet zijn in relatie tot het frame.
Over de onduidelijkheid van framenummers wil ik nog wel wat kwijt. Eind jaren zeventig kocht ik samen met mijn broer een aantal zeer oude fietsen bij de opruiming van een molen. Er zat een fiets tussen zonder balhoofdplaatje. Gelukkig werd dat later in een kast gevonden. Daarop stond Arentsen en Kolling en dus naar de Gazelle fabriek geschreven voor meer informatie. Conclusie aldaar : Dit is met zekerheid geen produkt van AK/Gazelle want zulke framenummering was nooit gebruikt en het was puur toeval dat het balhoofdplaatje zou passen ! In 2015 staat ditzelfde rijwiel keurig vermeld als Gazelle heerenrijwiel 1905 in "Ons stalen ros". Soms doet de tijd dus veel met inzichten. En het lijkt dan toch wel dat bij de besproken 4 Simplexen in dit topic wel iets van een lijn is te ontdekken in de betrokken framenummers en datering. ( Ik zal dit weekend nog een paar foto's plaatsen) Groet, Marijn
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat is een bijzondere vondst, die Arentsen & Kölling!
Dat kom je nooit tegen. Super gaaf zo iets te ontdekken
en ja er wordt nog wel eens iets over het hoofd gezien al denk ik dat de deskundigheid op historisch vlak bij Gazelle ver te zoeken is en bijvoorbeeld in de vereniging vaak wel aanwezig is.
Maar hoe krijg je dat inzichtelijk??
En rond 1948 zullen er diverse rijwielhandelaren zijn geweest die nog piekfijn konden uitleggen hoe en wanneer bij Simplex dingen anders werden.
Maar dat is inmiddels natuurlijk grotendeels uitgestorven informatie.
Ik denk ook dat er wel wat te ontdekken en herschikken is omtrent Simplex. Inderdaad ook wat betreft de framenummers.
De man achter rijwielnet is wel erg goed en zo ver ik weet volhoudend in het noteren van framenummers. Hij zou een goed beeld moeten hebben van de lijn of niet-lijn in de framenummers van Simplex in de jaren 10 en 20.
Probleem bij datering is dat een aantal fietsen terug is geweest bij de fabriek. Een oud framenummer heeft dan een moderner jasje gekregen. Je kan dan niet af gaan op details omdat ze gewijzigd zijn.Dat in combinatie met het lage aantal overgebleven voege Simplexfietsen maakt het lastig.

Ìk heb enkele jaren terug een Simplex op marktplaats voorbij zien komen die dicht bij mijn fiets staat.
Foto daarvan heb ik bewaard.
Simplex 20620
Simplex 20620
foto 1 (2) (950x713).jpg (484.29 KiB) 8047 keer bekeken
Deze fiets is dus nagenoeg het zelfde als mijn fiets:
rechte hoekige cranks, glad doorlopend vorkkroon, interne remmen, groen gebiesd (ander patroon dat wel).
Helaas zijn bij deze fiets de wielen en remmen vervangen maar ik geloof dat daar aan gewerkt wordt door de huidige eigenaar.
Een dateringskenmerk is echt anders bij mijn fiets; de bevestiging van de staande achtervork boven aan de zadelbuis is bij deze fiets niet door middel van plat geperste buis maar er zijn eindstukjes in gesoldeerd. Fraai en mogelijk een kenmerk van voor de periode van mijn fiets.
Veel variaties in type`s had Simplex niet dus ik denk niet dat deze vorkuiteinden bij een luxer model hebben gehoord.

Dan zijn er zover ik weet nog enkele Simplex fietsen over. IK zou eens kunnen informeren naar de ins en outs bij die eigenaren.
Een ervan staat op de site van rijwielnet. Een Simplex met normale lagering en interne remstangen van rond 1925. De fiets
is destijds door een Eindhovense fietsenmaker verkocht en later weer terug ingenomen. De man (de zoon van) wist vrij zeker het jaartal van eerste verkoop. Zijn vader had de zaak in 1925 opgericht . Het framenummer is mij onbekend trouwens.
Wel interessant om te weten voor deze draad.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie