Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door maartenB »

Op de facebook groep 'oude fietsen' staan 2 omaatjes met 52 cm frames met framenummers 52424 en 52426 (zusjes). Neo's, dus zonder cycloide lagers.
Ze hebben de smallere spatborden en het oude model spatbordstangen zonder 'hapjes' uit de spatborden. Vast aangesoldeerde staande achtervork met ingesoldeerde pad. Naven zien eruit als Sachs naafjes van die jaren maar wel met Simplex Amsterdam ingeslagen.
De fietsen hebben enkel een bandrem. En een celluloid stuur waar in het midden in een soort sierlijke schrijfletter Simplex in staat. De cranks zijn als die van Maarten W's fiets, dus de dikke, hoekige variant.

Heel interessant is dat bij mijn fiets (cycloide jrn laat 20- begin 30) zowel op voorvorkbuis als op zadelstang (met het kleine driehoekje, dus origineel) 315 staat. Wellicht 1931-5? Zou het zo simpel zijn? Wie controleert het even bij zijn fiets?
Bijlagen
voorvork met 315
voorvork met 315
DSC_0083.jpg (46.61 KiB) 6291 keer bekeken
het lijkt wel 31 5
het lijkt wel 31 5
DSC_0082.jpg (49.55 KiB) 6291 keer bekeken
zadelstang met 315
zadelstang met 315
DSC_0111_1.JPG (575.81 KiB) 6291 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zou eigenlijk ook een een facebook account moeten aanmaken (ja, ja, er zijn er nog die het niet hebben)..
Maar interessant .Ook die voornaven die je noemt Maarten.
Ik ken de jaren 30/40 vorm die tamelijk buisvormig is en ook geen benaming heeft dacht ik. Was van die twee fietsen bekend wanneer ze zijn aangeschaft? Ik had begrepen dat het een echtpaar was die ze bereden had.

Wat jouw Simplex benummering betreft; ik denk dat die van het revisiebedrijf zijn. Jouw fiets is totaal uit elkaar geweest en om onderdelen uit elkaar te houden ,bij de zelfde fiets te houden werd er genummerd. Zo ziet het er qua handmatigheid ook uit. Beetje uitgewaaierd ingetikt.
Mijn zadelbuis heeft het niet ,zo`n nummer. Ik heb even gekeken.
Leuk het driehoekje terug te zien op een andere Simplex!

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2519
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Durabo88 »

Klopt Maarten W., heb ook een dergelijke nummering op mijn Fongers CCG, die ook één of meerdere keren is gereviseerd.
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door m-gineering »

Ik heb een invoerdocument gedateerd 18 juni 1937 waarin een Simplex Heerenfiets No. 16913 wordt vermeld. Waarde samen met een damesfiets 30 gulden, goed voor 20cts statistiekrecht en 20 cts goederenrecht ;)
/Marten
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Coleine »

Heren,

Fijn dat ik jullie hier tref over dit onderwerp. Ik heb vier simplex jaren-20 fietsen die ik kan toevoegen aan dit topic. Helaas is alleen de door Maarten Waarlé genoemde fiets in redelijke staat met nog een hoop originele onderdelen. De andere drie; een los frame: Simplex heren 62 cm normaal gelagerd, een Simplex Cycloide dames 60 cm met originele voorvork, bagagedrager en achterwiel. Ik heb ook nog een compleet verroest los Transport frame met smeedijzeren achterpatten, die duiden op een bouwjaar vóór 1930. (volgens rijwiel.net)

Ik zal beginnen mijn Simplex Cycloide Heren 68 cm grondig te onderzoeken en te letten op de in dit topic genoemde punten als voorvorkbuis en zadelpen. Een ding valt wel op; de enige drie-poten (simplex jaren-20 kettingwielen) die ik heb gezien met rechthoekig crank-profielen zijn de Simplex Cycloide van Maarten Waarlé en die van mij..De andere drie-poten die ik langs heb zien komen, onder anderen de losse exemplaren van een onderdelen-verzamelaar hebben ovale crank-profielen. Wellicht een kenmerk wat de Simplex modellen van de late jaren-20 onderscheidt van de jaren 10 en vroege jaren 20.

Ik ga komend weekend even wat speuren en kiekjes schieten. :P
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door maartenB »

m-gineering schreef:Ik heb een invoerdocument gedateerd 18 juni 1937 waarin een Simplex Heerenfiets No. 16913 wordt vermeld. Waarde samen met een damesfiets 30 gulden, goed voor 20cts statistiekrecht en 20 cts goederenrecht ;)
heel interessant! Maar dat hoeft natuurlijk niet om een nieuwe fiets te gaan, toch? Simlexen hoefden hier natuurlijk niet nieuw geimporteerd te worden.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door maartenB »

Klopt Colin, van die cranks. De mijne zijn ook rond. Volgens mij heeft een fiets die enkele jaren terug in Houten verkocht werd (hieronder) ook die hoekige cranks. En de 2 Neo damesfietsen op FB hebben ook van die hoekige cranks. Maar geen driepoot.
$T2eC16JHJH0FG0,sol22BSY5UKzFR!~~60_85.JPG
$T2eC16JHJH0FG0,sol22BSY5UKzFR!~~60_85.JPG (78.4 KiB) 6187 keer bekeken

Weet iemand of de Cycloide van Velorama de originele cranks heeft?
Die heeft nog zo'n groot logo, dus ergens voor 1910-1915 schat ik. Verder weet ik dat die fiets ook diverse vervangen delen heeft, de spatborden hebben bijv. al de hapjes, waarvan we nu denken dat dat bij late jrn 20-jrn 30 hoort.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

De fiets die in Houten verkocht werd is de fiets met Eindhovense achtergrond. Opmerkelijk ook dat die fiets een gladde voorvorkkroon heeft. Het is een fiets zonder kogellagers
overigens maar lijkt ook weer veel op Colins fiets en mijn fiets.

Velorama had een Simplex fiets (geen cycloide) die een tijd in ''de Nederlandse kamer'' van Velorama heeft gestaan.
Zo te zien zaten daar ronde cranks op. De fiets is gebruikt voor andere projecten en bestaat niet meer als zodanig.
Simplex ex velorama
Simplex ex velorama
velorama nijmegen 2-9-2007 197 (665x1000).jpg (330.82 KiB) 6163 keer bekeken
Het zou kunnen dat het frame bij camshaft terecht is gekomen.
Enige tijd terug stond het te koop op marktplaats.

Het cycloide frame van Velorama met grote balhoofdplaat is een kaal frame met trapas. Het leuke daarvan is dat de crank aan tandwielkant vast zit aan de trapas, zonder spie dus. Zo`n beetje als bij goedkoope jaren 70 kinderfietsjes wel eens voor kwam.
Ik weet overigens niet of die een ronde crank heeft.
Die spieloze as-crank constructie heeft Simplex tot plm 1912 gehad. Het model met kogellagers, remmen met inwendige stangen in het stuur, Simplex spatborden en driepoot is niet in een keer tot stand gekomen. De driepoot is het oudst, daarna kwam cycloide het kogellager systeem, weer later het stuur met de speciale remmen. Deze laatste mogelijk tegelijk met de bekende Simplex spatborden.Dat is mij niet geheel duidelijk.

Leuk ook dat we wat Simplex liefhebbers bij elkaar hebben hier.

Er is ook nog een 68 cm verchroomde Simplex (terug geweest naar de fabriek) met vergelijkbare remmen en driepoot.
Die fiets staat nu in Winterswijk. Ook een gaaf exemplaar met wel enkele lak en onderdelen wijzigingen bij renovatie.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag even tijd gehad om het merkje op het stuur te zoeken.
Ook hier een driehoekje met S (duidelijk deze keer).
merkteken S.jpg
merkteken S.jpg (301.9 KiB) 6145 keer bekeken
.

Waarschijnlijk een Simplex merkje of eventueel een tekentje van een leverancier van lugs en buizen, dat zou ook kunnen.

Boven op het stuur staat ook Simplex Amsterdam.
Bij mijn fiets een beetje ingeroest en onduidelijk.
Simplex Amsterdam.jpg
Simplex Amsterdam.jpg (368.82 KiB) 6145 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Coleine »

Er schoten mij nog enkele dingen te binnen:

Toen ik jaren geleden al op rijwiel.net de Simplex van Maarten Waarlé bewonderde viel het mij op dat de spaken in de wielen van de fiets over drie gekruist waren en in de jaren 30 was het vaak gebruikelijk om wielen over vier te spaken. Ik heb een Simplex achterwiel met freewheel-naaf, vernikkeld en met de tekst 'Simplex-Amsterdam' in een wiel met over-vier-gekruiste spaken. Het wiel komt uit mijn 62cm frame met balhoofdverdikkingen en smeed-ijzeren achterpatten, met de bekende gaatjes voor de bevestiging voor een achterspatbord; een Simplex jaren 20 frame dus... :o

Maarten B en Maarten W, jullie hebben al een verschil ontdekt in diktes van de remstangen op jullie fietsen, dat zou automatisch betekenen dat de gatenin de daarvoor bestemde nokjes in voorvork en liggende achtervork onderling ook zouden moeten verschillen. :idea: Ik heb een los cycloïde dames-frame framenummer 2157* met de nokjes nog intact. (in 2011 op mp gekocht als "Burgers"niet wetende dat ik een Simplex kocht :D ) Ik zou de gaten in de nokjes even kunnen opmeten, alhoewel slijtage ook voor de nodige afwijkingen kan zorgen...

Ik zou graag enkele foto's posten maar mijn foto's worden nooit goedgekeurd door de site, iets met een teveel aan pixels ofzo. Ik ben ook een digibeet. Kan iemand mij daarbij helpen?

Groetjes, Col vanuit IJmuiden
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Plaats reactie