Nieuwe Juncker transportfiets. Welke rijwielhandelaar?
Geplaatst: 8 jul 2017, 20.58
Ik sta weer wat beter op mijn benen de laatste tijd dus ik ben weer met een transportfiets aan de gang gegaan. Eigenlijk twee waar ik een fiets van kan maken.
Het zijn twee Junckers waarvan een van de twee voorvorken niet meer recht was. Daar is een donorfiets voor gevonden die was gebruikt als steltfiets bij een hondenclup. Behoorlijk afgeracht maar met een kaarsrechte voorvork, een stuur en een mooie rechter crank met kettingblad. Die gaat als reserve op de plank.
Sam, die bij George Chardon werkt, heeft de staande achtervork weer stevig aan elkaar gesoldeerd. Die was 'af fabriek' al niet goed gesoldeerd waarschijnlijk. Tijdens de demontage kwam het aan het licht maar dat is nu sterker dan origineel.
Alle onderdelen zijn inmiddels aanwezig. Nieuwe trapas, ook een Bayliss Wiley nr.3, een nieuw achterstandwijk 3/16" met twintig tanden, een Roelewiel rek van Roel en een heel mooi gereviseerd zadel met nieuw leren dek met oude stempel. De rest was allemaal nog aanwezig en in zeer goede staat. Engelse voornaaf en een Styria achternaaf met een Union ketting die niet van het kettingwiel omhoog te krijgen is.
Op het achterspatbord zit een plaatje van de fietsenmaker die de fiets ooit als nieuwe fiets verkocht heeft. Daar is op te lezen dat hij H. Zwart jr. heet, agent van BATO rijwielen was en aan de Asselschestraat in Apeldoorn zijn gedoente bestierde.
Heeft iemand informatie over deze rijwielhandelaar?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het zijn twee Junckers waarvan een van de twee voorvorken niet meer recht was. Daar is een donorfiets voor gevonden die was gebruikt als steltfiets bij een hondenclup. Behoorlijk afgeracht maar met een kaarsrechte voorvork, een stuur en een mooie rechter crank met kettingblad. Die gaat als reserve op de plank.
Sam, die bij George Chardon werkt, heeft de staande achtervork weer stevig aan elkaar gesoldeerd. Die was 'af fabriek' al niet goed gesoldeerd waarschijnlijk. Tijdens de demontage kwam het aan het licht maar dat is nu sterker dan origineel.
Alle onderdelen zijn inmiddels aanwezig. Nieuwe trapas, ook een Bayliss Wiley nr.3, een nieuw achterstandwijk 3/16" met twintig tanden, een Roelewiel rek van Roel en een heel mooi gereviseerd zadel met nieuw leren dek met oude stempel. De rest was allemaal nog aanwezig en in zeer goede staat. Engelse voornaaf en een Styria achternaaf met een Union ketting die niet van het kettingwiel omhoog te krijgen is.
Op het achterspatbord zit een plaatje van de fietsenmaker die de fiets ooit als nieuwe fiets verkocht heeft. Daar is op te lezen dat hij H. Zwart jr. heet, agent van BATO rijwielen was en aan de Asselschestraat in Apeldoorn zijn gedoente bestierde.
Heeft iemand informatie over deze rijwielhandelaar?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar